Landets mest prisvärda hingst

Sv: Landets mest prisvärda hingst

Super Arnie betäcker 150 ston per år och hur många är det som blir något? Inte så många om man räknar procentiellt.
Hans avkommor har en tendens till att vara tidigt utvecklade, till både för och nackdel. Gillar inte att man startar 2-åringar...
Dessutom har många av hans avkommor tyvärr något mysko fel på "bakvagnen". Ingen häst jag skulle rekomendera att betäcka med.
Men smaken är ju som bekant som baken; delad.

Får man en häst som Acclaim så är det prisvärt :angel:

Lite Tap In-debatt. Vad tycker ni är rätt sorts sto till honom?
Har själv ett sto som är väldigt "mesigt". Hon skulle behöva lite "jävlar anamma". Kanske skulle passa på Tap In? Men det är lite drygt 12% inavelskoefficient på den kombinationen. Kanske är för mycket (vill helst inte ha över 10%).

De flesta av de bra Tap In hästarna har Nevele Pride med i stamtavlan på sin mor, det verkar som att Tap In behöver kombineras med det hårda Nevele Pride blodet.

En hingst som verkar lämna coola hästar med löphuvud + lågpulsade är Supergillhingsten Tony Oaks, kommer från samma möderne som hårdingen Snack Bar. Tony är dock en grov hingst och passar inte tunga ston, han har i fjol två riktigt bra treåringar på endast nio levande avkommor. Men hans två äldre kullar i Norge har inte gjort något väsen av sig. Priset på honom tror jag är 2000+10000.

jag tror ston med lite franskt i fungerar bra med tap in också.
(i mitt fall ideal du gazeau)

*lånar knapp*

jag är ju partisk eftersom jag har en avkomma efter honom , men jag tycker blåblodiga Giant chill är är klart prisvärd. A hingst också.

Sen tycker jag peace on earth också är prisvärd. där får man ju in lagom mycket franskt
( som jag gillar ). Conny nobell har ju honom i stammen så helt fel kan det inte vara.

Senast ändrad:

SUPER aRNIE HELT KLART

Vart är stona efter Rite on Line?

SUPER aRNIE HELT KLART

Vart är stona efter Rite on Line?

Av någon anledningen har Rite On Line lämnat betydligt färre med ston i sina två första kullar, för att sedan i den tredje är det tvärtom, svenskregistrerade 2002 ston 10 st, h &v 17 st, 2003 17 ston 30 h & v och 2004 vänder det då är det 21 ston och 10 hingstar & valacker. Så det får väl bli årets treåringar som får visa att han även kan lämna riktigt bra ston. Jag vet inte om det är vanligt att hingstarna lägger så ojämnt mellan i könen i samma kull. Man tycker ju att det borde fördela sig jämnare, men han kanske har olika antal x och y spermier olika år!

Minns att min gamle far, aktiv halvblodsmänniska mellan 40- talet och 70-talet, talade om "hingstår" och "stoår". Med detta menade han att vissa år föddes en större andel ston resp. hingstar totalt inom rasen.....

Minns att min gamle far, aktiv halvblodsmänniska mellan 40- talet och 70-talet, talade om "hingstår" och "stoår". Med detta menade han att vissa år föddes en större andel ston resp. hingstar totalt inom rasen.....

Har tittat på varmblodiga travare åren 1996-2003 och då ser andelen ston av total kull ut så här: 50,14%, 51,17%, 50,8%, 50,24%, 51,05%, 48,94%, 50,55% och 50,45%. Jag kan alltså inte så någon större årsvariation mellan könen här. Rite On Lines siffror skiljer sig ganska mycket från totalen alltså.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
293
Senast: MJLee
·
Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
935
Senast: Ajda
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 195
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka