Lancier 987

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare linda_04
  • Startdatum Startdatum
L

linda_04

Ja vad tycker ni om Lancier 987?
Har inte sett så många avkommor till han så hade varit intressant att se om det fanns några där ute.
Hur har dom blivit?
Vilken stam passar till han. Och Vad tycker ni om att ta ett föl med ett fullblodssto med honom.

Sv: Lancier 987

Jag tror att Lancier är en väldigt underskattat hingst i Sverge. Han har bra stam och han har avkommor so mär högst upp i topp, men vad jag känner till inte så särskilt många avkommor. Han hra ju Landgraf 1 nära så jag skulle inte ta honom till ett sto med det blodet.

Ja vad tycker ni om Lancier 987?
Har inte sett så många avkommor till han så hade varit intressant att se om det fanns några där ute.
Hur har dom blivit?
Vilken stam passar till han. Och Vad tycker ni om att ta ett föl med ett fullblodssto med honom.

Lancier verkar verkligen vara en underskattad hingst. Tror han hade passat utmärkt till ett fullblodssto! Lancier har lämnat många riktigt bra avkommor. Har tyvärr inte träffat honom, men om du söker lite på honom på nätet hittar du en hel del.
U

Landgraf är känd för att lämna skarpa avkommor, så om stoet ä skarpt kan det kasnke bli lite mycket, men annars tror jag inte det ska vara några större problem. Sedan finns det ju folk som gillar hästar med lite bett i ;)
U

Det står inte så mycket om dom där heller..
Men vad tycker ni om Lancier? Är hans avkommor lätta att sälja? :)

Jag vet inte om de är lätta att sälja, men jag hade gärna tittat på en med honom i släkten om jag skulle köpa. :)
Tror inte vi kan lägga honom i bunken som poppishingstar, utan snarare i potten bland klart underskattade hingstar.
Ulrika

En fråga :)
hur uttalas egentligen Lancier?
Jag har hela tiden sagt "Lanciär", men fick höra att det var fel, att man uttalar det Lanciiir- Vilket är rätt egentligen?? :)

Jag säger Lannnsier, med betoning på första stavelsen. Lanciär säger man nog inte, känns som man skulle blanda ihop honom med Lansiär då.

Jo men alltså hur uttalar du själva IE i LancIEr? Säger man alltså Lannnsiir?
haha svårt att förklara men :)

Jag tänkte betäcka mitt fullblodssto med Lancier förra året, men han funkade inte på semin, så det var bara naturlig betäckning som gällde. Jag kunde inte åka så långt med mitt sto så jag fick välja en annan hingst.

Han är dock en riktigt fin hingst med en jättebra stam bakom.

Det finns bilder på avkommor på deras hemsida.

Lancier uttalas på franska, dvs ungefär som Lansije med hårt a och e.
Det har uttalats Lansir, Lansiär, Lanser osv men det korrekta är alltså med franskt uttal.

Det franska uttalet är säkert korrekt, men här uttalas det Lanciir.

Har en avkomma i stallet med Alpen Fürst som morfar. Han är en stor valp (8 år), inget vasst i honom. Tror säkert han passar till fullblod. Tänkte ta honom till förra året men pga dåliga dräktighetssiffror valde jag sonen Looping istället.

Sedär, då har man lärt sig nåt nytt. Inte Lannsier, utan lansiiir. betoning på första eller andra stavelsen?

Har bara sett en avkomma efter honom, ue Lane Court xx, och den har mycket åsikter och humör (blir lite rodeo emellanåt när de ska träna). Men en avkomma säger ju inte så mycket.

Jag säger också så :-)
Men Smålänningar är också kända för att tappa bokstäver lite här och var, R är tex en helt onödig bokstav att uttala :angel:

Jag skulle egentligen vilja uttala det Lan-ci-er, tre stavelser som bryts där jag satte sträckena. Det känns mest gramatiskt rätt i mina ögon, uttalas som det stavas typ.
MEN alla namn uttalas ju inte direkt som de stavas..
Mitt namn gör heller inte det för den delen

Tycker också det borde uttalas så.

Jag bor i den delen av småland där man faktiskt använder sig av R - även om vi alla inte uttalar det på rikssvenska.:rofl:

Så en sak till. Jag har sett nu att Lanciers senaste dräktighetssiffror var bra.

Okej :)
Min Lancier avkomma är kanon i huvudet och så himla cool.
Tror aldrig jag stött på en häst förut med så bra huvud!

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 073
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 083
Avel Hej! Kollat i äldre trådar, men hittar inte riktigt svar som kan passa in på just denna situation. Ber om ursäkt ifall det upplevs som...
Svar
9
· Visningar
1 350
Senast: Anon89
·
Skola & Jobb En kollega till mig började jobba i våras och det funkar inte bra. Personen har helt enkelt för många skador på bussarna och nu är det...
Svar
10
· Visningar
740
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka