Lånat avelssto - om stoägaren betäcker om, vem står för kostnaderna?

Liselott76

Trådstartare
Jag är fodervärd på ett sto (betalar allt utom försäkring) och har tagit ett föl, ägaren kommer att betäcka om stoet i sommar med mitt föl vid sidan. Hur har ni löst kostnader etc? Ska fodervärden fortfarande stå för alla kostnader fram till det att fölet är avvant, eller är det brukligt att man delar på tiden mellan ny betäckning och avvänjning? T ex veterinärvårdskostnader - det innebär ju en något ökad risk när stoet betäcks om, ska man då dela på självriskkostnaden om veterinär anlitas eller betalar fodervärden ändå hela kostnaden? Foder, uppstallning, skoning, avmaskning är ju andra kostnader, hur gör ni med dom?

Jag vill absolut göra rätt för mig och vill därför höra efter hur det brukar gå till?

Sv: Lånat avelssto - om stoägaren betäcker om, vem står för kostnaderna?

Rent logiskt - under de första 5-6 månaderna efter betäckning så kräver inte ett sto extra omsorg eller extra foder, utan kan ridas och brukas i lika stor utsträckning såsom tidigare, även tävlas till månad 5. Du fortsätter ju att bruka henne fullt ut under denna period då du har föl som går vid sidan till avvänjningen, och är det något som kräver extra foder så är det väl isf för att fölet ska få mera di av modern.

Du fortsätter att stå för samtliga kostnader fram till avvänjningen, därefter får ni väl diskutera hur det ska bli. Åker stoet hem till ägaren eller blir hon kvar hos dig?

Självklart bör ägaren stå för samtliga kostnader som uppkommer i samband med betäckningen, såsom transporter, ultraljud, veterinära besök och åtgärder och även självrisk för skador uppkomna i samband med betäckningen medan du, som fodervärd står för övriga kostnader såsom självrisk för övriga skador, hovslageri, avmaskningar och foder.

Så ser iaf jag på saken och så skulle jag ha gjort.

Exakt så tycker jag också: Rena omkostnader runt betäckningen ska den stå för som ska ha det fölet. Övriga kostnader för stoet står den för som har fölet vid sidan. När det fölet vänjs av övergår kostnaderna för stoet till den som ska ha nästa föl.

det är väl jämförbart medd mitt sto, som jag har sålt - hon ska stå kvar här tills fölet är avvant och det på min bekostnad. jag ser till att hon semineras om (allt runt semineringen betalas av köparna) och förhoppningsvis blir dräktig. När mitt föl är avvant åker stoet till sina nya ägare (i norrland) och de tar över kostnaderna.

Så tycker jag också!
Har själv gjort så och alla har varit nöjda och glada.

det är väl jämförbart medd mitt sto, som jag har sålt - hon ska stå kvar här tills fölet är avvant och det på min bekostnad. jag ser till att hon semineras om (allt runt semineringen betalas av köparna) och förhoppningsvis blir dräktig. När mitt föl är avvant åker stoet till sina nya ägare (i norrland) och de tar över kostnaderna.

Har oxå sålt min och hon ska semineras om på nya ägarens bekostnad men hur gör ni om man får va nyfiken..kör ni stoet till station och ingår det el. får ni betalt för det?
Jag ska ombesörja det men funderar på hur jag ska göra med resorna kan ju bli en del och då är frågan hur man ställer sig där?!

jag har inte så långt till stationen, så jag kör dit och bjuder på det.

Okey..tack. Jag hade oxå funderingar på det men jag har inte så nära utan ca 7mil varje gång och det är just det att man vet inte hur många ggr det blir. :confused:

I det läget hade jag tagit betalt för de faktiska kostnaderna, men inte för min tid.

Okey..tack. Jag hade oxå funderingar på det men jag har inte så nära utan ca 7mil varje gång och det är just det att man vet inte hur många ggr det blir. :confused:

Då måste det väl vara både billigare och bättre att bara köra dit hästen, och hämta när den är dräktig?

I det läget hade jag tagit betalt för de faktiska kostnaderna, men inte för min tid.

Precis..så la jag fram det men fick till svar att hon tyckte vi skulle dela på kostnaderna..:confused:

Då måste det väl vara både billigare och bättre att bara köra dit hästen, och hämta när den är dräktig?

Jo för mig..men inte för den nya ägaren.

Då tycker jag att den nya ägaren är snål...
Vi har köpt två nya ston i år. Båda har föl vid sidan som tillhör säljaren.
Sto ett: Vi har fraktat stoet till stationen, vi kommer att stå för kostnader för sto och föl tills fölet är avvant.
Sto två: Säljaren har fraktat stoet till stationen och kommer att hämta hene när hon är dräktig. Vi betalar för stoets omkostnader tills fölet är avvant och då står säljaren för transport till oss.
Båda stona har vi fått köpa förmånligt.

Då tycker jag att den nya ägaren är snål...

Håller med!
Det ligger väl i köparens intresse att stoet blir dräktigt, kan jag tro... Då brukar man få betala vad det kostar.

I mitt eget fall erbjöd jag mig denna lösning, men då har jag ju nära till stationen, drygt 1 mil.

Precis..så la jag fram det men fick till svar att hon tyckte vi skulle dela på kostnaderna..:confused:

Om ägaren inte går med på billigaste alternativet så tycker jag hon får stå för hela kostnaden...

Hade en foderhäst, halvblod, som seminerades 2007 och fick föl året efter. Jag hade stoet hemma tills fölet var ca 3 månader och sedan tog ägaren hem bägge ett par månader och stoet kom tillbaka till mig sedan. Jag stod för allt utom semineringsavgifterna och levandefölavgiften. Jag fick stoet gratis sedan så nu är hon min. Hon är utbildad och tävlad medelsvår dressyr. En rätt bra deal tycker jag:D

Hallo, har en liknande fråga som jag tyckte kunde passa bra att ta här.

Har fått erbjudande att låna ett sexårigt sto som endast är inriden men har förutsättningar att bli en bra tävlingshäst. Under denna tid betalar självklart jag allt, utom kanske försäkring. Saken är den att ägaren vill ha föl efter henne så småningom men vill då att jag har kvar stoet.

Min fråga är då när ni tycker det är rimligt att ägaren ska kunna betäcka henne (lägger ju ner arbete på hästen och vill kunna tävla ett tag...)? Samt hur kostnaderna då ska fördelas när stoet betäcks? Är öppen för lite olika förslag som att ägaren betalar hingstavgifter och jag stoets avgifter (ej veterinär i samband med betäckning/fölning) mot att bli delägare i fölet. Vad tycker ni isf är en rimlig andel för mig?

Vill ju inte komma med ngr skambud för ägaren kommer ändå att ha lånat ut sin häst så att jag kan tävla under x antal år...

Jag tycker inte du ska betala mer än vad du gör för hästen i vanliga fall. Allt där över ska ägaren stå för + den extra maten stoet behöver i slutet av dräktigheten.
vad jag vet idag så hade jag aldrig gått med på att ha en foderhäst och sedan ska ägaren ta föl. Det är så pass mycket jobb med vaktimmar och första tiden med fölet.
Så idag hade jag inte gjort om det OM jag inte hade fått stoet efter fölets avvänjning.

När som är lämpligaste tidpunkten att betäcka är väl antingen snarast, då hinner hon få fölet innan du kommer igång med en tävlingskarriär, eller efter avslutad karriär.
Hur väl känner du ägaren? Att deläga hästar kan vara väldigt besvärligt...
Jag hade nog hellre övertagit stoet och låtit den nuvarannde ägaren få fölet, kanske mot att jag stod för alla kostnader vid föltillverkningen eller liknande.
Om nu ägaren kan tänka sig en sådan deal alltså. På så vis kan du ju själv ta ett eget föl på stoet så småningom också.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
22 395
Ekonomi & Juridik följande scenario.... Köper en häst som går med föl. Beslutar om att stoet ska gå kvar hos uppfödaren tills fölet är avvant. Kontrakt...
12 13 14
Svar
261
· Visningar
17 132
Islandshäst På förekommen anledning (inte mina egna hästar) funderar jag kring lönsamhet i islandshästavel. Om man äger en bra hingst, med fin...
Svar
3
· Visningar
1 659
Senast: Boj
·
Ekonomi & Juridik Funderar lite på hur jag ska formulera ett kontrakt. Tänkte sälja mitt sto i vår, med fördel till avel, men att jag har kvar henne tills...
Svar
15
· Visningar
1 343
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka