Låna ut sto för avel

Jonaz

Trådstartare
Hallå!

Jag har små funderingar på att låna ut mitt sto till avel under nukommande säsong. Detta helt enkelt p.g.a. ekonomiska skäl då jag bor utomlands och kommer att göra så ett tag till. Lämna ut på foder är inte aktuellt då jag inte vill att någon annan rider henne, men det skulle vara bra att slippa betala för en häst jag knappt sett på ett år.

Men hur funkar det? Är det en bra eller dålig idé? Hur brukar de ekonomiska bitarna se ut? Vinner bägge parter på en sådan deal?

Stoet är en Svalur-dotter med bra femgångsegenskaper. En bra ridhäst med bra lynne, som gärna vill vara ett ledarsto. Bedömd en gång av mig, med 7:or på alla gångarter, som relativt otränad.
Alltså inte den bästa av hästar, men ändå över medel.

Så vad säger ni kloka bukeare?

/Jonaz, som i nuläget äger fyra hästar och har fyra ytterligare i träning i tillägg till sitt heltidsjobb...

Sv: Låna ut sto för avel

Jag har lånat ut en av mina hästar som avelssto.

Viktigt för mej var att hästen kom till en person jag litar på, som sköter henne bra med allt som mat, vård och sköter vacc mm.

Detta sto är inte ens bedömt, men ger mkt trevliga föl och har rel hyfsad stam bak sej med bedömda mödrar och fadersidan är ok.

Jag tycker det är en bra idé om du hittar "rätt" person som tar hand om stoet maximalt så du känner dej trygg.

Ja rätt person är ju jätte viktigt, att få någon att låna för att betäcka tror jag inte är några problem, men det gäller att du kan lite på dem.
Så du inte får tillbaka ett nervrak.
Att du säger att de inte får rida på henne kan hos vissa människor inte gå in tyvärr---:(

Jag har lånat en väns sto för avel och då hade hon restriktioner att stoet inte skulle ridas, vilket var helt ok för mig. Stoet var naturtöltare så jag var mycket glad över att få låna henne. Är man intresserad av avel och har som jag, egna marker och stoflock, är det ju ytterst intressant att låna avelsto. Dock ska man ju tänka att det inte bara är en säsong utan även 6-7 månaders di´ning som faller bort, vilket nästan sträcker sig till två år :crazy:

Jag har nu köpt in hästar som jag använder endast i avel och det blir dyrt i längden så att låna avelston är för mig ett privilegium. Däremot skulle jag inte betala hästägaren för att använda stoet då det kostar tillräckligt ändå. Vi skrev foderkontrakt och jag betalade veterinärvårdsdelen + självrisk och hästägaren livdelen (för den har jag inte rätt till och skall då inte betala för den) av försäkringen.

Har inte haft något problem med detta avtal och är stolt över min hästhållning så hör av dig om intresse finns. Med Svalur i stammen får man dock fundera över hingstval med tanke på benställningen han nedärver :angel:

//Malin

Liknande trådar

Avel Har betäckt vårt ena sto i år och trots att vi är hästkunnigt folk och jobbar med hästar på heltid är det här med föl och avel nytt för...
Svar
3
· Visningar
1 130
Senast: Casper
·
Avel Hej . Funderar på att betäcka mitt underbara sto e. Lux Z - Legaat, mörkbrun 9 år 160 cm. Importerad från holland där hon fått 2 föl...
Svar
3
· Visningar
968
Senast: bapro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka