Låna ut häst - hur göra med ev. veterinärvård?

Rumpnissen

Trådstartare
Jag ska eventuellt låna ut min häst till en vän över sommaren juni-augusti. Vi har kommit överens om det mesta men en sak som jag inte riktigt bestämt är hur vi ska göra om hästen blir skadad.

Hur gör ni? Stå ägaren eller fodervärden för veterinärkostnaderna? Gör ni någan skillnad på vad det är för skada? Jag har funderat på att fodervärden t ex betalar självrisken och jag resten. Det är ju en så pass kort tid så omfattande förslitningsskador är inte speciellt troligt och desstom tror jag inte risken är speciellt stor eftersom det är en tjej som rider lika bra som jag. Så det handlar ju mest om "olyckor" vilket hästen också drabbats av förut så risken är ju inte helt otroligt att det ska hända igen.

Hur gör ni med hovslagarkostnader när det är så kort tid?

Hur resonerar ni?

Sv: Låna ut häst - hur göra med ev. veterinärvård?

Jag tycker fodervärden står för alla kostnader runt hästen (för så kort tid känns det kanske konstigt att ta betalt för försäkring, men övriga kostander). Så hovslagare, veterinär och veterinärvård hade jag låtit fodervärden ta.

Ja, försäkringen betalar jag. Handlar om ca 600 kr och jag har det på autogiro så det känns bara jobbigt. Jag tänker kanske annars lite tvärtom, om det är en lång tid man ska låna ut en häst tycker jag det är absolut självklart att fodervärden står för allting, men nu är det ju en sådan kort tid, det är därför jag börjar fundera på vad som är skäligt.

Någon annan?

om det är ngt som händer under den perioden tycker jag att fodervärden ska betala veterinärvård.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite... 2
Svar
27
· Visningar
8 957
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 491
Ekonomi & Juridik Har ett avelssto jag köpte som dräktig. Fölet tillhör inte mig och nu är hästen på foder hos den som äger fölet. När jag köpte hästen...
Svar
6
· Visningar
1 652
Senast: ameo
·
Ekonomi & Juridik In intressant tank slog mig igår kväll efter en diskussion med en kompis. Vi diskuterade försäkring på hobbyhästar eftersom både hon och... 2
Svar
36
· Visningar
5 198
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka