Låna ut foderhäst till annat land

Lakritsnapp

Trådstartare
Jag ska låna ut min ena häst på foder och nu är det en som har hört av sig som bor i Danmark. Av någon anledning känns det lite mer osäkert än att låna ut inom Sverige. Är det någon som har erfarenhet av att låna ut häst på foder utomlands? Något särskilt att tänka på?
 
Jag ska låna ut min ena häst på foder och nu är det en som har hört av sig som bor i Danmark. Av någon anledning känns det lite mer osäkert än att låna ut inom Sverige. Är det någon som har erfarenhet av att låna ut häst på foder utomlands? Något särskilt att tänka på?

Spontant undrar jag vilket lands lagstiftning som gäller om det blir en tvist av något slag, och hur det funkar med hästens försäkring.
Jag fick säga upp min hästs försäkring när jag flyttade utomlands och tog med henne.
 
Spontant undrar jag vilket lands lagstiftning som gäller om det blir en tvist av något slag, och hur det funkar med hästens försäkring.
Jag fick säga upp min hästs försäkring när jag flyttade utomlands och tog med henne.

Det är bland annat de frågorna som dök upp för mig också.
 
Jag hade sagt nej av de skälen som har nämts känns som att det blir en del merjobb. Känns som att allt blir enklare om du hittar någon inom Sverige. Om du trots allt funderar på det kan det nog vara värt att läsa på lite om utförsel av hästar på Jordbruksverkets hemsida.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Jag hade sagt nej av de skälen som har nämts känns som att det blir en del merjobb. Känns som att allt blir enklare om du hittar någon inom Sverige. Om du trots allt funderar på det kan det nog vara värt att läsa på lite om utförsel av hästar på Jordbruksverkets hemsida.

Jordbruksverkets regler är jag ganska väl insatt i då jag har sålt häst till Norge för ett gäng år sedan. (Då var det veterinärerna som krånglade med hälsointyget...).

Det känns som att det hade varit betydligt lättare om hon kunnat tänka sig att köpa direkt istället för att låna först för ev. senare köp men det var inte aktuellt.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 363
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Hej alla, Jag har hamnat i en enormt svår situation i livet och funderar på möjligheten att låna ut mina hundar för en period tills jag...
Svar
4
· Visningar
1 187
Senast: Petronilla
·
Avel Jag har ju lånat ut mitt ena avelssto till en tjej som tagit föl på henne i år. Ursprungligen så skulle stoet stå hos mig och att hon...
Svar
14
· Visningar
2 403
Senast: caballus
·
Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
12 314
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp