Låna ryttare till Allsvenskan?

Smuldaisy

Trådstartare
Vi är en liten förening med ett fåtal aktiva ryttare. Vi har anmält ett ponnylag till Allsvenskan div II men det är inte säkert vi får ihop ett lag med fyra ponnysar eftersom hälta drabbat en ponny. Är det någon som vet om man får låna i ett ponnyekipagé som tävlar för en annan klubb men är medlem hos oss oxå??:confused: Hon tävlar inte i allsvenskan för någon annan klubb utan bara när hon tävlar "vanligt". Tacksam för svar av någon som vet!!

Sv: Låna ryttare till Allsvenskan?

Hej!
Vad jag vet så får man bara låna ryttare from. Div 1 och uppåt
alltså inte i div 2, men jag kan ha fel . .

Olika i olika distrikt. Ta kontakt med just ditt distrikt så får du veta det korrekta svaret.

Tror att det är från distrikt från distrikt för här uppe i Mittsvenska tror jag att de brukar bilda allianser. Och det har varit i lägre div än 1.

Tack! Distriktet har semester denna veckan, ska kolla med dem så fort de öppnat igen!

Jag är 90% säker på att inga allianser är tillåtna i divII i Skåne. Men hör efter för säkerhets skull! Har kanske ändrats sen jag sist kollade.

Om inte annat är det väl bara att hon fixar så att hon skriver över licensen till er klubb?

Hos oss är det så att du får låna in ryttare från annan klubb som ej har eget lag med i serien. Detta gäller även i Div1 och elit hoppning och dressyr.
Var in på skånes hemsida och kollade reglerna och inlåning av ryttare från annan klubb finns ej med. Har utdrag från reglerna (obs! saxat)

DELTAGARE Tävlingen är öppen endast för ponnyer startberättigade i LC på lokaltävling. För att få deltaga får ponnyer ej ha startat i någon omgång av samma års Elit eller Div 1 hoppning. Detta gäller ej vid stadigvarande ryttarbyte eller lektionsponny som får starta med annan rytta-re. Ryttare får delta med olika ponnyer i Elit, Div 1 och Div 2.
8. TÄVLING Varje lag består av 3-8 ekipage, varav de 3 bästa räknas. Om lag består av 4 eller flera ekipage skall det bestå av ponnyer från minst 2 olika kategorier. Om lag består av 3 ekipage får det bestå av ponnyer från samma kategori.
Jag hoppas ni blir klokare.

kl
Tar upp tråden igen:
Vi hade lagmöte i vårat distrikt om att få ta in ryttare i allsvenskan div 2 men fick avslag endast pga att "Frasse" en gubbe i distriktet som vägrade att låta detta gå igenom på hoppningen. I vårat distrikt finns det små föreningar med kanske 2-3 max ryttare som är intresserade för laghoppning speciellt våran klubb.

Det jag inte förstod är hur man kan slå ner på en sån sak när majoriteten tyckte att det var en bra idé så inte klubbarna dör ut.
När sedan dressyren bestämde tog det 10 min att välja att de skulle kunna låna in ryttare till sina lag, utan protest och problem, till skillnad från hoppmötet som tog låååång tid. Hur kommer det sig?:confused:

Jag har blivit utlånsd från min klubb dom inte hade ngt lag till en klubb som saknade ryttare. Behövdes skriftligt intyg från ordförande i båda klubbarna och detta skulle skickas till förbundet tror jag. alltså distriktet
Detta var hoppning ponny div 2

Jag är från samma distrikt som dig, och igår hade vi "lagmöte" i klubben.
Jag lyssnade inte 100% när ponnyerna avhandlades, men den div som vår klubb ska ha med lag i på ponny, där får man låna in ekipage. Men det är möjligt att det var divIII det var tal om, kanske är det andra regler för divII?

För stor häst var inte ens reglerna klara... :smirk:

Vi är en liten förening med ett fåtal aktiva ryttare. Vi har anmält ett ponnylag till Allsvenskan div II men det är inte säkert vi får ihop ett lag med fyra ponnysar eftersom hälta drabbat en ponny. Är det någon som vet om man får låna i ett ponnyekipagé som tävlar för en annan klubb men är medlem hos oss oxå??:confused: Hon tävlar inte i allsvenskan för någon annan klubb utan bara när hon tävlar "vanligt". Tacksam för svar av någon som vet!!

Förr fick man göra det i alla fall både i div I o II. Men då måste den ryttaren tävla hela året för er klubb dvs man måste välja. Min yngsta ville tävla dressyr men hade en ponny som hoppade väldigt bra och övertalades av syrrans gamla klubb (för vars lag hon tävlade) att förstärka de lagen i hoppningen.
Vad jag minns kunde hon dock tävla dressyr på häst för sin egen klubb.

Fast det kanske har ändrats sista åren eller så var det ingen som protesterade.....

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker det är en skapligt knepig laghoppning denna 2,5!
För det första så är det fem (!!) omgångar, så den lagsäsongen sträcker sig från maj till september. Lång tid att hålla i hop ett lag tycker jag!

Dessutom var ju inte reglerna helt klara, så man vet inte om det blir några restriktioner vilka som får starta i laget, dvs hur högt en ryttare får ha startat individuellt för att ens få delta i laget.
Hittills är det bestämt (men det kanske du redan vet?) att lagtävlingarna varje omgång ska vara 0,90, 1,00 och 1,10. Sedan ska det räknas med koefficient så att start i 1,00 ger högre poäng än start i 0,90, och att start i 1,10 ger högre poäng än start i 1,00. Men det måste väl också till ngt att ekipaget ska komma runt?! För massor med fel i en 1,10 ska väl inte ge högre poäng än en nollrunda i 0,90?! :confused:

Likaså hur högt får ett ekipage starta individuellt? Lagsäsongen är HELA tävlingssäsongen, får då tex inte jag starta i 1,10 på regionalt på hela säsongen om pålle går bra och jag vill det? Måste jag då välja att antingen gå upp i klasserna eller rida lag?

Jag tycker distriktet har rört till det ngt så kopiöst!

Jag håller med dig till 100 %
Jag fattar ingenting av det där. men i våran förening kommer det inte bli något lag öht så jag får väl se om jag löser licens i annan klubb eller bara tävlar individuellt..
Jag blir så trött på att det inte kan komma ut regler i god tid så man vet hur det funkar och kan läsa på. gaah:crazy:

Vad synd om ni inte får ngt lag! För det är väl din klubb som ordnar första omgången i år?

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
702
Senast: cassiopeja
·
J
Hästmänniskan Har funderat länge på detta men har fortfarande inte bestämt mig, därför vänder jag mig nu till er för att få lite nya tankar och ideér...
Svar
8
· Visningar
1 399
Senast: janniehansson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka