Låna mage? Hur fungerar det?

Oliwen

Trådstartare
Går i tankarna om att skaffa en påläggskalv om något år och har lite funderingar på det här med att "låna mage" på ett sto och få en "egen" häst..

Hur fungerar det? Får man välja vilken hingst man själv vill? Eller brukar stoägaren har något att säga till om?

Om jag hittat ett sto som jag vill ha.. Vad händer om inte stoet blir dräktig "det året"? Har man då förlorat sina pengar då eller försöker man igen nästa år?

Om nu stoet har blivit dräktig vilka kostnader kommer då till innan fölet är fött förutom "hingsten"?

Vad är det sen som gäller när fölet är fött? Vad ska betalas då? Stallplats? Extra foder till mamman?

Många funderingar som jag hoppas någon som är mer insatt i uppfödning än vad jag är kan svara på ;)
 
Sv: Låna mage? Hur fungerar det?

Det mesta beror helt och hållet på hur avtalet mellan dig och stoägaren ser ut. Vissa låter en välja hingst fritt medan andra vill ha sista ordet.

Blir stoet inte dräktig det året är det rpecis som för alla andra stoägare, man har förlorat de pengarna. Vissa hingstar kan ha rabatter till ston som inte tagit sig året innan men betäcknings- eller seminstationen ska förstås ha betalt för sitt jobb oavsett om stoet blir dräktigt eller inte.

Kostnader som tillkommer är för veterinärvård, dräktighetskoll, virusabortvaccin, extra foder.

Fall du ska betala stallplats för fölet eller inte beror på vilket avtal ni har. Många som lånar mage på sto tar hem stoet och sköter om henne själv. Extra mat till stoet ska man givetvis betala eftersom det är för att fölet ska få tillräckligt med mjölk.
 
Senast ändrad:
Sv: Låna mage? Hur fungerar det?

Jag kommer själv att låna ut mitt sto nästa säsong, antingen hela hästen eller "bara" magen beroende på vilket intresse som finns.

Hur upplägget kommer se ut har jag inte helt bestämt, men preliminärt har jag väl tänkt i de här banorna:

1. Jag bryr mig väldigt lite om vilken hingst som används, men jag skulle lämna rekomendationer (inte på hingst, mer på slags hingst) t.ex storlek och bra temperament+ridbarhet skulle passa bäst på mitt sto. Men vill någon ha ett litet halvtokigt föl är det ok för min del. ;)

2. Eftersom stoet går med mitt föl i magen nu lämnar hon inte min sida innan fölet är avvant. Hittar jag någon som vill ta nästa ska jag försöka få en plats på seminstation för fölvak så hon kan semineras om på fölbrunsten. Jag står för fölvakskostnaderna och sen kostnaderna som tillkommer för fölet för ev. extra uppstallning i förhållande till seminering. Resten står hyraren för (seminkostnader, språng, stoavgift osv). Som med all uppfödning händer det att stoet inte tar sig/kastar/dödfött föl. Det är en risk man tar och jag står inte för några kostnader för förlorat föl, skulle rekommendera foster- och fölförsäkring.

3. Jag kan eventuellt, (här är jag osäker än) beroende på upplägg betala hälften av stoets uppstallningskostnader med skoning tills mitt föl är avvant, därefter står hyraren för stoets kostnader (utom stoets egna försäkring som jag betalar). Detta gäller tills hyrarens föl är avvant och stoet går tillbaka helt till mig igen.

4. Hyr man bara magen får man stå för kostnader att stalla upp stoet på fölvak, då jag inte kan garantera att jag har möjlighet att fixa det själv.

Men som sagt, tredje punkten har jag inte hunnit gå igenom helt än.

Och jag är sjukt nyfiken på hur de som gjort detta förr gått tillväga, så den här tråden följer jag! :D
 
Sv: Låna mage? Hur fungerar det?

Jag har både lånat själv och lånat ut mitt sto, vi har helt enkelt skrivit ett fodervärds avtal där den som lånar stoet har alla kostnader förutom stoets försäkring...
 
Sv: Låna mage? Hur fungerar det?

att betala en del så länge du behöver stoet tycker jag är rimligt, hon kommer kräva mer mat och du kommer ha krav på uppstallning osv och då tycker jag det känns naturligt att du också betalar en bit av kakan.
 
Sv: Låna mage? Hur fungerar det?

Om man lånar en mage på nåt av mina ston så köper man helt enkelt det kommande fölet. Priset blir något lägre än om man köper ett färdigt föl och man kan ev göra upp om att inte betala allt förrän fölet föds.

Hingst väljer man nästan helt själv, jag står för alla kostnader tills att fölet är 6 månader.

Vi har gjort några såna, man kan göra intressanta upplägg som alla tjänar på å jag tror att det skulle gå att göra flera såna föl.
 
Sv: Låna mage? Hur fungerar det?

Mycket intressant tråd :) Då antalet betäckningar minskar så tror jag definitivt att denna form av uppfödning kommer att öka!
Och jag skulle inte heller vara främmande för att "hyra ut" mage på mitt sto.. Dock skulle jag inte låta henne flytta från mitt stall då jag är rätt så pedantisk med skötsel, mat, hantering etc...
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 202
Senast: Masse
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 008
Avel Jag har ägt ett avelssto innan. Hon var dräktig och fölet såldes i magen. Billigare föl mot att köparen tog sig an sto och fölning...
Svar
4
· Visningar
1 525
Senast: Narcissa
·
Hästvård Vi har en häst utlånad på foder, livstid. Lånades ut som sällskap och skogsmulle pga ålder och historik. Nu har fodervärdarna kommit på...
Svar
5
· Visningar
1 878
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp