Lån av avels sto??

Shettisar

Trådstartare
Jag undrar om det är vanligt att man kan låna ett sto på foderavtal för att sedan ta över fölet utan köp så att säg.Dvs jag står för kostnaderna av foder osv av stoet och tar hand om fölningen och avvänjnigen för att sedan överta avkomman? :confused:

Det är väl så man brukar göra.
Men du får betala för hingstsprång och fölavgift.
Men stoägarna kommer att bli uppfödare på fölet.

AM

Nej, inte om man skriver ordentligt avtal före! Då står den som lånat stoet som uppfödare, vilket ju är det korrekta. :)

Ja, jag har lånat ut ett sto till en vän med exakt de vilkoren, hon betalar allt för stoet from hon fick henne tom fölet är avvänjt, hon står självklart för allt vad det gäller betäckningen, i kontraktet står det också formulerat så samt att för avkomman efter stoet ska fordervärden stå som uppfödarare och inte stoägaren.

Men stoägarna kommer att bli uppfödare på fölet.
Nej då. Man skickar med fodervärdsavtalet så blir fodervärden uppfödare! Har precis gjort så med min.

Jag lånade också sto på foder för att få föl, stod för alla kostnaderna.

Jag står som uppfödare på fölet (vilket vi kom överens om). Men om man inte skriver något blir det stoägaren.

Är det arab är det liiiite svårare än bara skriva in det i fodervärdsavtalet dock, man måste skicka in en uppfödaröverlåtelse (ägaren skickar in) och så får den som ska stå som uppfödare (fodervärden) betala motsvarande ett ägarbyte (300 kr) för detta. Men dte är ju inga större problem egentligen, men inte riktigt lika lätt som med t ex halvbloden där det räcker med kopia av fodervärdsavtalet.

Jag har själv leasat 2 st ston alltså inte lånat utan hyrt då eftersom detta är 2 väldigt bra märrar och där står jag ju för allt och det ena stoet fick jag ett föl efter allaredan förra året och det fölet visades med 39 poäng och det är en liten hingstkille som jag hoppas blir något :D och jag står som uppfödare till honom och vi behövde inte skriva något krångligt utan bara att jag hade rätt att stå som uppfödare till det stoets avkomma :banana:

Jag gjorde det, men det var ju inte så svårt eftersom det var "min" häst jag tog föl på, bara det att mamma äger den. Vi gjorde ändå ett fodervärdsavtal som vi skickade med så att jag skulle stå som uppfödare till fölet eftersom jag betalade allt ändå :)
Så nu är jag både uppfödare och ägare till ett underbart föl (åring) :love:

Det är vanligt att leasa/låna ett fölsto, men det är jätteviktigt att skriva ett ordentligt kontrakt så att båda parter verkligen vet vilka villkor som gäller.
Rasernas olika avelsföreningar har säkert färdiga avtal att beställa.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Freazer
·
Hästvård Skrev för ett tag sedan om ett sto i vårt stall som fått ett föl som stoet vaktade extremt. Fick ett jättebra svar som ingav hopp vi har...
Svar
3
· Visningar
535
Senast: Görel
·
Avel Jag har ju lånat ut mitt ena avelssto till en tjej som tagit föl på henne i år. Ursprungligen så skulle stoet stå hos mig och att hon...
Svar
14
· Visningar
2 420
Senast: caballus
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka