Lämpligt strö för katt med astma

nellie96

Trådstartare
Vilket strö i toaletten är mest lämpligt för en katt med astma? Finns det kattsand som dammar extra lite eller är det bäst att välja en helt annan variant av strö?

Sv: Lämpligt strö för katt med astma

Bäst är nog kristaller. Ganska dyrt, men de som använder det är väldigt nöjda. Det dammar ju inget alls.

Jag använder träpellets (6mm eldningspellets). Det är snorbilligt och dammfritt, men lite jobbigt att städa. (Fast egentligen är det väl så billigt att man kan slänga allt och bara hålla på nytt). Papperspellets (tex toalätt) är också dammfritt och förhållandevis billigt, men jag tycker inte det fungerar lika bra som träpelletsen.

Ok!
Vart köper man träpellets? Tycker katterna om det? Är det fräscht, håller borta lukten bra osv?

Mina katter föredrar finkorning sand men accepterar pellets. Det är luktfritt och fräscht, men man måste tömma lådan varje vecka eftersom man inte kan städa bort några kissklumpar. Jag tycker det känns mycket fräschare med de sågspån som blir av pelletsarna än lerklumparna av sand.

Vi köper det i samma affär som vi köper hästfoder, trädgårdsgödsel och annat liknande. Kostnad? 25-30:-/månad för två katter...

Finns ett ganska billigt strö, kristaller, på Coop. Fresh and Easy heter det. Jag vet inte hurvida det är bra för katter med astma men det kan ju vara ett alternativ.

Har provat det en gång och tycker att det fungerar väldigt bra. Dock väldigt vassa stenar och med min skvättfia fungerar inte det i vårt lilla trånga badrum. ;) Sambon blir tokig. Men i övrigt har det varit bra.

Vilket strö i toaletten är mest lämpligt för en katt med astma? Finns det kattsand som dammar extra lite eller är det bäst att välja en helt annan variant av strö?

Jag tror nog kristaller är bäst.. Fast det kan damma lite precis när man heller upp den ny.. men inte sen iaf..
Vi har fyra katter och det funkar kalas..

För våra fyra går det på ca 200 kr i månaden med sådan. Ibland lite mer..

Kristalett har vi använt till våra katter, kasnke dammar lite när man häller upp det. Men sedan är det damfritt tycker jag. Luktar inge piss eller något heller, man rensar ut bajset bara å så byter man hela innehållet en gång i månaden om man har bara en katt. Behövs ju bytas oftare om man har flera katter. Funkar kalas bra tycker jag å vi e supernöjda med det :)

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
863
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
221
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
613
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hej allihop! Enligt blodprov så har min 14 åriga katt höga njurvärde, Kreatinin 264 (60-160 ref).. samt Urea 18 (5-12 ref). Han äter och...
Svar
13
· Visningar
357
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25