Lämpligt pris?

Meibla

Trådstartare
Ni är många kloka och erfarna hundmänniskor här, så jag tänkte passa på att fråga.
Vad är lämpligt pris att ta för en nästan 2-årig hanhund? Har gjort bph och är utställd ett par ggr med hyffsat resultat (men har fått goda lovord från olika uppfödare bara han tappar ett par kilon). I övrigt en väldigt trevlig hund, om än en aning understimulerad just nu.

Ni är många kloka och erfarna hundmänniskor här, så jag tänkte passa på att fråga.
Vad är lämpligt pris att ta för en nästan 2-årig hanhund? Har gjort bph och är utställd ett par ggr med hyffsat resultat (men har fått goda lovord från olika uppfödare bara han tappar ett par kilon). I övrigt en väldigt trevlig hund, om än en aning understimulerad just nu.
2000 kr? Utställningsresultat tillför absolut ingenting till hundens värde om det inte handlar om extremt bra resultat, internationella champion-titlar osv och att hunden dessutom fått avkommor som också gjort bra ifrån sig. Men då ligger värdet mest där hos avelsfolk som är inriktade på den linjen.

Vad är det för hund? Är det en brukshund (jakthundar inräknade där) eller en sällskapshund? Ras?

Jag betalade 4000kr för Aysu när jag köpte henne som 2åring. Utställd (av mig..) som junior med halvdåliga resultat i övrigt helt omeriterad, smällfet, superstressad och i allmänt uselt skick, inte ens veterinärbesiktigad... Dock med kanonstam och där alla nära släktingar som tävlat på något vis haft utmärka resultat och där alla hade kanonmentalitet (så jag visste ju att det mest troligt var en superhund någonstans i den där dåligt hanterade unghunden).

Det hade känts som ett helt ok pris om hon själv varit i ok skick. Nu hade jag betalat vad som än krävdes för att få loss henne från förra ägaren, men ja. Som valp såldes hon för 12000kr. Om den 2åriga hanhunden du nämnt kostat något liknande som valp och nu är bra, med bra BPH osv så känns det absolut som om 4000kr är rimligt. 2000kr som iNHALE nämnde är ju ungefär vad usla blandrashanar i värsta slyngelålder brukar kosta...

Vad är valppriset för rasen? Man kan ju utgå från det och sedan räkna bakåt. Har inte rasklubben några rekommendationer? Hur mycket har tidigare omplaceringar gått för?

Jag tycker 4000 kr känns rimligt, men beror lite på valppriset också. Dessutom skulle det vara ett krav från min sida att hunden genomgått de hälsotester som rasklubben kräver/rekommenderar (till exempel HD/ED-röntgen, ögonlysning etc) samt att den blir besiktigad tidigast 7 dagar innan köpet ska göras.

Tack alla :)

Valppriset brukar ligga mellan 10-12 000. Några krav från rasklubben på Hd/ed eller ögonlysning finns inte. Går nog räkna på två händer hur många IT:s som har röntgats öht.
Har inte kollat med rasklubben än det glömde jag helt bort när jag bad webmastern lägga in annonsen på hemsidan så får göra det i morgon men 4000 låter ju rimligt :)

Naturligtvis kommer han besiktas innan en ev försäljning.
@iNHALE det är en terrier, så sällskapsras.

@RedChili jag har inga direkta erfarenheter av bph men de som såg honom (var bara irländare som gjorde bph den dagen) sa att det var bra iaf. Ni får gärna kika på det om ni vill.

Senast ändrad:
Tack alla :)

Valppriset brukar ligga mellan 10-12 000. Några krav från rasklubben på Hd/ed eller ögonlysning finns inte. Går nog räkna på två händer hur många IT:s som har röntgats öht.
Har inte kollat med rasklubben än det glömde jag helt bort när jag bad webmastern lägga in annonsen på hemsidan så får göra det i morgon men 4000 låter ju rimligt :)

Naturligtvis kommer han besiktas innan en ev försäljning.
@iNHALE det är en terrier, så sällskapsras.

@RedChili jag har inga direkta erfarenheter av bph men de som såg honom (var bara irländare som gjorde bph den dagen) sa att det var bra iaf. Ni får gärna kika på det om ni vill.

Jag skulle säga 4-5000 kr efter vad du har berättat. Lycka till!

Hm - varför ska en hund vara så billig i 2 års ålder ?
Är det en ras som ska röntgas och är den röntgad i så fall ? eller andra hälsokontroller som ska göras ?
Är båda kulorna nere ?

Minst halv valppris eller mer, om det inte är en problemhund enligt mig :)

Hm - varför ska en hund vara så billig i 2 års ålder ?
Är det en ras som ska röntgas och är den röntgad i så fall ? eller andra hälsokontroller som ska göras ?
Är båda kulorna nere ?

Minst halv valppris eller mer, om det inte är en problemhund enligt mig :)

Det är ingen ras som ska röntgas och finns inga hälsoundersökningar som rasklubben eller SKK anser måste göras. Båda kulorna är nere. Vet inte om jag kan kalla honom problemhund. Nu är han ju understimulerad tack vare mig och kan vara lite dragig i kopplet och skällig vid hundmöten. Men i övrigt är det inga extrema saker.

Halva valppriset är generellt lämpligt tycker jag för en normal vuxen sällskapshund utan särskilda problem.

Om BPH-resultatet är fint, så skulle jag kunna betala ganska mycket förutsatt att hunden är i övrigt okomplicerad! Dragig i kopplet och skällig vid hundmöten låter som en typisk terrier i mina ögon. ;)

Jag betalade 5 000 kr för min 3-åringa omplacering som var röntgad UA bak och fram, ögonlyst UA, korad, utställd, uppflyttad till högre klass spår, lydnadsklass 3 och grundtränad i sök. Inga problembeteenden mer än drag i kopplet. Normalt valppris ca 12 000. Jag hade kunnat betala mer för den här hunden!

Tack alla :) Känns som att de flesta är överrens om att 4-5000 är rimligt. Om jag nu hittar nån som vill ha honom dvs haha :P

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 414
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Kloka buke, jag behöver era tips och råd. Jag har en granne som går med sin franska bulldog lös trots att den inte lyssnar på husse...
2
Svar
31
· Visningar
3 952
Senast: Sel
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Behöver nog mest skriva av mig lite. Jag upplever mig väldigt sällan nöjd och tillfreds med livet. Just nu har jag hamnat i en riktig...
Svar
14
· Visningar
4 341
Senast: starcraft
·
Hundträning Då ekonomin inte tillåter besök hos tränare just nu, tänkte jag börja med att vända mig till hund här på buke då jag vet att det finns...
Svar
9
· Visningar
2 225
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?