lämpliga dressyrhästar

M

Moonligth

Hur ska en dressyr häst vara för att den ska vara lämpad för dressyr.
Hur ska exteriören vara? temprament? storlek? Ålder? osv

Sv: lämpliga dressyrhästar

Det viktigaste är nog, iallafall för mig, att utstrålningen och uttrycket finns där!
Det är ju givetvis är fördel om om hästen av naturen är högrest och lätt och fin i sina rörelser, men annars är det något som går att jobba på.
Vilket temperament som är bäst är nog lite olika beroende på vad man själv tycker, men en känslig och alert häst är oftast lättast att påverka.

Åldern kan jag nog inte svara på, men hästen blir ju såklart bättre ju äldre och mognare den blir!

: ) Mvh Sophie

Ridbarheten i dressyr är a och o. Utan ridbarhet och samarbetsvilja spelar det ingen som helst roll om hästen rör sig hur bra som helst och har perfekt exteriör.

Storleken tycker jag inte spelar så stor roll, jag har en häst som är 176 och en som är 160. Den stora är så långbent och lätt i typen så det blir aldrig tungridet. Däremot tycker jag man ska passa sig för grova tunga hästar, eller jag passar mig för dessa då jag inte tycker om att rida dem, jag är för liten och klen för det (163).

Ang. exteriören är väl bra halsansättning, bra vinkel i bogen så den kommer upp sig i fram och inte blir låst, sedan bra vinklar i bak.

Temperamentet då...samarbetsvilja, de får gärna vara pigga och framåt och med nerv i men stressade dressyrhästar tycker inte jag är kul :crazy: har en sådan och det räcker gott och väl. Cool i huvudet men pigg och framåt och väldigt arbetsvillig samt känslig får de gärna vara.

Åldern är väl från person till person vad man är ute efter... jag har nu ett föl, en treåring, en fyraåring, en 7åring och en 8åring. Skulle jag köpa någon mer nu skulle det vara en äldre herre eller dam som gått lite högre klasser och kan det mesta! Men det beror ju som sagt på ens egna mål och dylikt...

Nu har jag skrivit ner lite tankar här bara, lite luddigt kanske men..

Jag håller med Ravishing om att ridbarheten är det viktigaste! Dessutom är det mycket roligare att jobba med en häst som vill jobba och är positiv.
Personligen gillar jag de lite lättare och eleganta hästarna och de får gärna vara ganska små (jag är själv bara 160 cm lång)och de får gärna ha en naturlig resning dvs att de inte är framtunga utan mer byggda I uppförsbacke.
Att de inte är nervösa och tittiga tycker jag också är viktigt för jag vill inte behöva "vakta" på hästen så att den inte hoppar iväg för allt som dyker upp. Däremot gör det inget om de är energiska/heta, hellre det är en latmask ;)
Utstrålning och gångarter spelar såklart roll men jag tycker man kan rida fram ganska mycket av båda de sakerna bara de är någorlunda ok I grunden!
Ang åldern beror det ju helt på vad man vill ha för häst. Jag gillar att utbilda unghästar och se framstegen de gör men samtidigt är det jätteroligt att ha en läromästare som kan "allt", så alla åldrar funkar :)

ah oki... jag tycker det du skriver är bra info... tackar
Jag har funderingar på att skaffa en dressyr häst så småningom... har haft funderingar på föl. svårt och se på ett föl om den lämpar sig för dressyr.

Det kan man se på föl oxå, med rörelser och så.
Men när det gäller för skulle jag säga att det är viktigt att kolla stamtavla och vad dess päron sysslat med.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter "Det ska bli jättespännande. Jag ser fram emot samarbetet och utvecklingsarbete med ryttare och hästar. Dressyr är en otroligt vacker...
Svar
0
· Visningar
46
Senast: Gunnar
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka