Sv: lämpliga dressyrhästar
Ridbarheten i dressyr är a och o. Utan ridbarhet och samarbetsvilja spelar det ingen som helst roll om hästen rör sig hur bra som helst och har perfekt exteriör.
Storleken tycker jag inte spelar så stor roll, jag har en häst som är 176 och en som är 160. Den stora är så långbent och lätt i typen så det blir aldrig tungridet. Däremot tycker jag man ska passa sig för grova tunga hästar, eller jag passar mig för dessa då jag inte tycker om att rida dem, jag är för liten och klen för det (163).
Ang. exteriören är väl bra halsansättning, bra vinkel i bogen så den kommer upp sig i fram och inte blir låst, sedan bra vinklar i bak.
Temperamentet då...samarbetsvilja, de får gärna vara pigga och framåt och med nerv i men stressade dressyrhästar tycker inte jag är kul
har en sådan och det räcker gott och väl. Cool i huvudet men pigg och framåt och väldigt arbetsvillig samt känslig får de gärna vara.
Åldern är väl från person till person vad man är ute efter... jag har nu ett föl, en treåring, en fyraåring, en 7åring och en 8åring. Skulle jag köpa någon mer nu skulle det vara en äldre herre eller dam som gått lite högre klasser och kan det mesta! Men det beror ju som sagt på ens egna mål och dylikt...
Nu har jag skrivit ner lite tankar här bara, lite luddigt kanske men..