lämplig galopphäst?

linnsan

Trådstartare
tänkte höra vad ni tycker om min arabvalack, tror ni han kan bli en bra galopphäst? han är 2 år. hur är han i utvecklingen? skulle han hålla om han började tävla när han är 3? eller är det bättre att vänta 1 år?
hade själv tänkt att träna och tävla honom, men jag ska ta amatörlicens och tränarlicens först. tänkte på när man tränar på startboxar, jag bor i värnamo trakten i jönköpingslän och undrar om det finns ngn stans här i närheten så att man kan träna eller om man måste åka långt? när ja ska ta amatörtävlingslicensen, kan ja rida min egna häst då eller måste ja rida ngn annan?
ursäkta så många och dumma frågor:o, men om man aldrig frågar så får man aldrig veta:D
här kommer lite bilder på herren också
http://archive1.pixbox.se/arkivet/synligt_17/09640000-09649999/640x480/9646014.jpg?0
http://archive1.pixbox.se/arkivet/synligt_17/09640000-09649999/640x480/9646138.jpg?0
http://archive1.pixbox.se/arkivet/synligt_17/09640000-09649999/640x480/9646236.jpg?0
http://archive1.pixbox.se/arkivet/synligt_17/09640000-09649999/640x480/9646239.jpg?0
inga bra exteriör bilder men ni kanske kan se? annars så kan ja ta exteriör bilder på hela honom uppställd..
han är e: jeenial och u: zamirasha
tacksam för svar!!

Sv: lämplig galopphäst?

Hejje! Värnamo är inte långt från mig ju, jag har min häst i Skillingaryd. Tyvärr får du åka ner till banan för att seriöst kunna träna startboxar, det finns inget annat alternativ häromkring, jag har rest till banan en gång i veckan med min pålle fram till han kvalade förra veckan. Viktigt att det sitter ordentligt.

så det finns bana med startboxar i skillingaryd? men då är det ju inte särskilt långt.. tack för ditt svar!;)

Björkis menade nog att du får åka till Jägersro eller Täby för att i skillingaryd finns varken startboxar eller bana...

finns det ingen galoppbana i göteborg med startboxar? det skulle nog bli lite närmare nämligen;)

ok, tack så mycket!:D men tänkte på en grej.. ja har ju inte träningslicens eller amatörlicens, så kan ja ta det på min egna häst eller måste jag rida upp på en annan häst? har aldrig ridit galoppörer förut och att sitta på en helt okänd häst och "rida upp" skulle kännas lite jobbigt. :angel:

ok, tack så mycket!:D men tänkte på en grej.. ja har ju inte träningslicens eller amatörlicens, så kan ja ta det på min egna häst eller måste jag rida upp på en annan häst? har aldrig ridit galoppörer förut och att sitta på en helt okänd häst och "rida upp" skulle kännas lite jobbigt. :angel:

Om du har tänkt att rida löp så bör du ha erfarenhet av att rida andra galoppörer också.

Jag vet inte om man får rida upp på araber.. Någon som vet? Jag har aldrig sett någon göra det..

Hästen man tänker rida upp på måste vara insatt i träning hos SG och vara i tävlingskondition.
Har du ingen erfarenhet av löphästar så är det nog inte läge för licensuppridning ännu. Det krävs rätt mycket kunskap med tanke på säkerhet osv.

Så det är OK att rida upp på en arab?

Jag tror inte att man får det. Det skulle väl vara om det är flera stycken som vill rida upp och bara har araber att rida upp på. Men normalt sett så är det ju bara fullblod på uppridningarna och man kan ju inte rida upp med bara en arab mot fullbloden, den skulle ju ligga X antal längder bakom de andra, och det är kanske inte så rättvist..:crazy:

ok.. men undrar då hur ja ska göra? jag bor inte nära ngt galoppstall och bor rätt så lång ifrån storstäderna samtidigt så går ja i skolan.. hmm, hur gör man egentligen? :confused:

Börja med att ta din tränarlicens och få hästen i startmässigt skick. Du bör aldrig debutera på en debutant och därför bör din arab ha startat ett par gånger med en rutinerad ryttare innan du tänker på att rida själv. Det är nog inga problem att rida upp på en arab om du har för avsikt att rida i arabhästamatörlöpningar men kolla med SG (Helena Gärtner) först. För att kunna ta ut en tränarlicens krävs kurser och praktik hos en proffstränare/ amatör med omfattande verksamhet då kan du säkert skapa en kontakt som även kan hjälpa dig med "rid-praktik".

Det finns några som bor långt från banorna men använder helger/skollov och prao-veckor till att hjälpa till i ngt stall på de stora banorna, de brukar då bo hos en kompis/släkting eller kanske till och med på vandrarhem för att kunna hålla på med galoppörer. Strömsholm har också en arbetsryttarutbildning och prova på kurser du kan testa.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Körning Eller ja, köpt begagnad. Har egentligen ingen aning om vad jag har köpt men den känns fin i lädret och verkar hel och ren. Jag har...
2
Svar
22
· Visningar
3 153
Senast: agtatoon
·
A
Övr. Hund Eftersom jag gärna undviker att ta med vovvsan till djuraffären och dels inte ska till tränaren på ett tag tänkte jag höra här på buke...
Svar
14
· Visningar
1 644
Senast: Atalantha
·
Träning Hej Jag är ny i tråden och tänkte göra en kort sammanfattning! Min vän och även tränare har en unhäst som ja tyckt om sedan han...
Svar
2
· Visningar
831
Senast: Gooing
·
Hoppning Ja suck, nu har typ två månader gått sedan jag köpte min nya häst och lika fort har han vuxit ur den, vilket självklart är skoj i sig...
2
Svar
23
· Visningar
4 251
Senast: TeamWahlund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Storlek röd Kong?
  • Valp 2024