Hyran ska vara nog hög för att din vän inte ska behöva gå med förlust på sina inackorderingar. Vet inte om tanken är att det ska bedrivas som en hobbyverksamhet eller ett företag? Om det är det senaste så tillkommer ju moms, revisionskostnader mm. Ska hon ta ut lön för sitt arbete? Isåfall måste man lägga på arbetsgivareavgifter och socialavgifter på lönen dessutom.
Det är bara att börja räkna. Investeringen kanske har genererat räntekostnader om hon har behövt låna pengar till inköp av fastighet och mark, byggnationer av anläggningen eller maskiner som traktor, fyrhjuling. Sedan tillkommer service och drivmedel för dessa. Hon behöver räkna in underhåll av byggnader, hagar, gårdsplan (nytt grus, måla fasader, laga trasiga staket och belysning). En dag kanske man behöver ta ut en elektriker eller vvs:are, det kostar också. Uppvärmning och el kostar. Söndersparkade boxväggar ska lagas. En karbinhake här, en krubba där. Allt kostar. Gårdsförsäkring kostar. Och sedan hennes lön på det - det går inte tvärfort att ta in och ut 12-14 hästar med täcken som ska på och av, samt fodra, så den tiden hoppas jag att hon inte tänker bjuda på utan det ska hon ha lön för.
kallhyra betyder att man hyr en box - inget mer. Det har ni redan rett ut i tråden tror jag.
Jag kan tänka mig att det borde landa runt minst 2500kr per box för att hon inte ska gå med förlust.
Jag har själv stall, dock ett mindre, och även om jag tar 2200kr/mån inkl foder och strö så jobbar jag helt gratis och bjuder på väldigt många omkostnader. Det gör jag för att få sällskap.