Lampkrok i betong

gul_zebra

Trådstartare
Har försökt få upp en lampkrok i taket. No luck, stötte på en sten efter 1 cm.
Pratade precis med hyresvärden, de ska ha 500 spänn för att sätta upp en krokjävel... Farsgubben skulle leta efter bättre maskin, men han har lovat att smälla upp en lampkrok sen jag flyttade in för snart 7 år sen så jag har väl inga höga förhoppningar där precis :meh: Hyresvärden nämnde en betongkrok som skulle vara bara att slå upp, men nu när jag söker hittar jag inget sånt annat än för typ tavlor. Jag kan ju inte ha en taklampa hängande från en tavelkrok precis. Vet nån vad det är för krok han kan ha pratat om? Eller har andra tips för den delen? Jag håller på bli tokig här, 7 år utan en ordentlig taklampa i en lägenhet med dåligt ljusinsläpp liksom! :arghh:
 
Borrhammare.
Vi försökte med slagborr i vår lägenhet men gick bet. Vi åkte till ett byggvaruhus:
Jag: Hej vi har köpt en betongvägg.
Bygghandlare: Hur gammal är väggen.
Jag: Från 1980.
Bygghandlare: du behöver en sån här *håller fram den största jävla handborr jag sett*
Jag: vad är det DÄR??
Bygghandlare: en borrhammare.
 
Säger också borrhammare! Behöver inte ens vara en speciellt bra borrhammare för att det ska fungera mycket bättre än en slagborr. Köpte själv en på Jula för 300 kr för massor med år sen och den har varit till stor hjälp med att få upp diverse hyllor/krokar/fästen för gardinstänger osv.
 
Ja jag tror det är borrhammare pappa skulle försöka få fatt i, Hilti eller vad det hette. Men det har han sagt i några år nu så vi får väl se... Får gå på jakt jag också, igen. Går jag och köper en billig på Jula så blir det bara gnäll (är nånting billigt så är det skit och går absolut inte att använda, typ. Ibland iaf, beroende på farsgubbens idéer på området. När det gäller borrande i betong så är det ett jäkla tjat om att man måste ha dyra grejer) men så får det bli när jag har såna pengar om det inte blir löst på annat sätt. Skulle hemskt gärna vilja kunna smälla upp hyllor och nån spegel sen också så det skulle absolut löna sig att köpa en i längden, iaf sen när jag sett hur man bär sig åt med betong och kan slänga upp sånt på egen hand utan en massa "lilla gumman"-fasoner :p
 
Åfan, går det :eek: Skitbra, då ska jag kolla det om jag inte får fatt i någon som har en att låna ut. Tack!
 
Bjud in en hantverkare på kaffe, alla hantverkare har en Hilti eller annan borrhammare och det tar typ 2 minuter att borra ett hål i rena gråstenen för en plugg till en krok. Annars är Ullos tips skitbra, dom finns att hyra.
 
Bjud in en hantverkare på kaffe, alla hantverkare har en Hilti eller annan borrhammare och det tar typ 2 minuter att borra ett hål i rena gråstenen för en plugg till en krok. Annars är Ullos tips skitbra, dom finns att hyra.
Vore jag inte så jäkla socialt inkompetent (och helt värdelös på att koka kaffe) så absolut :D
 
Hade du bott i mitt närområde (för du bor väl en bit från "metropolen" Katrineholm) hade jag våldgästat dig, jag är även bra på att koka kaffe. :)
 
Oooooch där fick jag fatt i en borrhammare från en bekant som kommer förbi med den imorrn bitti, nu ska jag bara påminna pappa hundra gånger om att borra också. Själv skulle jag gärna försöka men även om jag vore säker på hur man bär sig åt så når jag inte upp :D

Eller Tuna-tutten som vi säger lokalt :D
Tuttepuppapolen! ;)

Hade du bott i mitt närområde (för du bor väl en bit från "metropolen" Katrineholm) hade jag våldgästat dig, jag är även bra på att koka kaffe. :)
Jag var tvungen att kolla eniro och det är ganska precis 20 mil - inte jättelångt om man frågar en norrlänning iaf ;)
 
Säger som Ullis, det går att hyra verktyg så slipper du köpa om det bara är en krok som ska upp. :) Om du går in på deras hemsidor som hon tipsade om så kan du kolla både var närmsta finns, om de har det du behöver och vad det kostar att hyra. :up:
 
Jag var tvungen att kolla eniro och det är ganska precis 20 mil - inte jättelångt om man frågar en norrlänning iaf ;)
Äsch vad gör man inte för lite kaffe och få sätta Hiltin i betongen? :p

Det där med "socialt inkompetent" är bara en tolkningsfråga, jag citerar en gammal härlig och "halvsenil" kapten jag hade i lumpen, "Det ska ingen komma och försöka bevisa min inkompetens, den kan jag bevisa alldeles själv"! :rofl:
 
Wiiiiie nu har jag borrhammare på plats, farsgubben ska försöka komma förbi idag så får vi se. Med lite tur får jag upp min julkrans ikväll! :bump:

Äsch vad gör man inte för lite kaffe och få sätta Hiltin i betongen? :p

Det där med "socialt inkompetent" är bara en tolkningsfråga, jag citerar en gammal härlig och "halvsenil" kapten jag hade i lumpen, "Det ska ingen komma och försöka bevisa min inkompetens, den kan jag bevisa alldeles själv"! :rofl:
Jamen precis :D

:rofl:
 
Wiiiiie nu har jag borrhammare på plats, farsgubben ska försöka komma förbi idag så får vi se. Med lite tur får jag upp min julkrans ikväll! :bump:


Jamen precis :D

:rofl:
Å andra sidan, med rätt verktyg fixar du det själv! ;) Med en borrhammare skär borren som smör genom betongen och du kan fixa det utan problem på egen tass. :up:
 
Å andra sidan, med rätt verktyg fixar du det själv! ;) Med en borrhammare skär borren som smör genom betongen och du kan fixa det utan problem på egen tass. :up:
Nja, även med borrhammare så når jag inte upp, jag är rätt kort. Jag är en sån där kortis som inte ens kan sitta på en barstol iom att jag får blodstopp när fötterna inte når ner :D

Men nu är kroken uppe! Så jag har äntligen fått hänga upp min krans och kan köpa mig en taklampa efter jul, och nu när jag sett hur man bär sig åt ska jag nog på egen hand kunna ge mig på att sätta upp vägghyllor och spegel sen :banana:

2-23.png


4-20.png
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp