Lämnar smått

A

annan

Här finns många trådar om vilka hingstar som lämnar stort, men vilka lämnar smått egentligen?

Är inte så lång själv och har ett för mig stort halvblod sto. Hur ska man avla om man vill ha ettlika stort föl eller mindre som stoet?

Sv: Lämnar smått

Dels så måste man titta på hur det ser ut i stoets stam flera generationer bakåt när det gäller storlek. Finns där bara stort eller finns där även smått? Ju mer stort där ju mindre blir chansen att få en mindre avkomma.
Om du tittar på den här länken och på de hingstar som har ett minus fram för mankhöjden. Så ser med vilka hingstar då har störst chans att få en mindre avkomma. Ju högre siffra med minus framför ju mindre avkommor har hingsten lämnat i snitt.
http://blup.se/sv-SE/rank/stallion/height/asc/300

Hingstar med många små avkommor är t ex Dirco Hästak, Acacio och Zephyr.
Men det finns inga garantier för att det verkligen blir en mindre avkomma. Som exempel så finns Lamboughini med på listan och ett sto som jag själv har haft i avel och fyra föl från har fått sina största efter just honom. Bägge blev en bra bit större än stoet. Men hon lämnade en mindre avkomma med Zephyr som också brukar ge smått.

Tack för din länk! Det var det jag letade efter. Självklart beror det på stoet, men i och jag har ett relativt oprövat sto så kan hingstens avkommors mankhöjd vara en ledtråd till vad det kan bli.

Har själv ett stort sto (173 cm) som jag tog föl på och tog liten hingst (163 cm).
Avkomman till denna blev 176 cm. Bakom stoet var övriga ston kring 168 cm men bakom den lille hingsten fanns stort (173 cm) som gav mig en jättehäst.

Det jag har tänkt på vidare i min avel med jättehästen är att leta efter hingstar som är hyfsat små (165-168 cm) och dessutom har samma storlek bakåt i flera generationer. Hittills verkar det ha funkat för första avkomman är 170 cm och de 2 andra kommer nog att stanna därikring.

Senaste avkomman e. HipHop verkar dock bli väldigt långbent och klart över det som anges i HipHops Blup. Han är redan dryga 150 cm vid 8 månader!

Ett alternativ är ju att titta på meriterade ridponnyhingstar också.... Kanske billigare med? Tänker på ex Minotaurus som har SWB stam eller Green River xx med fullblodsstam, det är ju "samma blod" som i halvblodsaveln egentligen....

Hej och tack för era svar. En ponnyhingst ät inget och tänka på, det är halvblod som gäller. Önskemålet är att avkomman hamnar mellan 155-165. 162 hade varit perfekt. ;)

Jag har ett sto som är 162 i mkh, betäckte med Acacio (163 cm) och fick ett stoföl som i dag är 6 år och 157,5 cm.
Då ska jag iofs tillägga att stoet har smått på mödernet.
Samma sto har lämnat en valack på drygt 170 efter Le Mans xx (165 cm).

Men Acacio är ju lite känd för att lämna smått.....
Har iofs sett stora avkommor efter honom oxå, men då har det varit stora hästar bakåt på stoet.

Liknande trådar

Avel Då det finns så mycket erfarenhet här om hingstar kollar jag om ni har tips på hingst med dessa kriterier. Fux Bra exteriör Bra psyke...
2
Svar
25
· Visningar
1 428
Senast: Nikan
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 049
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross