Lämna negativt omdöme (tradera)

Fishli

Trådstartare
Jag är rätt ny på Tradera. Hittills har alla mina köp funkat väldigt bra. Nu vann jag en auktion i torsdags kväll på en jättefin balklänning, mörkt lila med silverfärgade detaljer enligt annonsen och i stor storlek. Fick vinnarmail med betalinfo. Betalade in under fredagen och skickade ett mail om att det var gjort. Igår (måndag) fick jag ett mail om att klänningen inte fanns i den färg annonsen visade (och det stod ingenstans i annonsen att det var annan färg än den på bilden) istället är den knallröd med guldiga detaljer :mad:. Hon frågade om jag ville ha den klänningen eller pengarna tillbaka. Pengarna tillbaka förstås.. Hon skriver att hon hoppas att jag vänligen kan acceptera felet, bla bla. Jag skrev lite kort att jag hoppas hon ger mig positivt omdöme för min snabba betalning och mitt överseende. Hon svar att det ska hon göra och att hon är ledsen om hon gjort fel. Ja inte är det jag i alla fall ( men jag har inte svarat något på det..)

Jätteledsen för att det blir någon klänning, då jag letat länge och denna var så fin och i stor storlek. Men frågan är, ger man negativt omdöme i detta läge? visst hon har inte varit otrevlig, men.. jag vet inte? Inväntar att hon betalar tillbaka idag som utlovat i alla fall.. Hjälp mig :)
 
Sv: Lämna negativt omdöme (tradera)

Mjae om du utan knot får pengarna tillbaka är det väl inget art ge negativt för? Det vore en annan femma om säljaren skickat fel klänning.
 
Sv: Lämna negativt omdöme (tradera)

Nej, jag tycker inte du ska lämna negativt omdöme. Sekunden du ser att du fått tillbaka dina pengar ska du lämna positivt och kan också skriva en kommentar i stil med "blev tyvärr ett missförstånd men säljaren rättade snabbt felet".

Negativt omdöme är för mig en långt gången handling och ska inte ges om man har lyckats reda ut situationen.
Har sett alltför många "tjafsiga" konton på Tradera med aggressiva undertoner - ser ut som rena rama sandlådan!

Jag har lämnat negativt omdöme en gång, och då efter att inte fått kontakt på två veckor. Jag har haft köpare som fått vänta upp mot en månad med betalning bara de förklarat sig i mail, eller t om makulera köpet med förklaring. Men INGEN kontakt alls - då lämnar jag neg.

Har aldrig fått neg som säljare, och då har det ett par tillfällen blivit tilltrasslat. Ett paket som försvann, t ex, eller någon skada. Jag har gett kompensation eftersom jag tycker att det är allmänt hyfs och schysst stil och då är ärendet utrett och inget behov av neg finns.
 
Senast ändrad:
Sv: Lämna negativt omdöme (tradera)

Nej, jag tycker INTE att det är läge att ge negativt omdöme. Om säljaren ursäktar sig och ger dig pengarna tillbaka omedelbart så kan jag inte förstå vad du skulle grunda ditt negativa omdöme på?
 
Sv: Lämna negativt omdöme (tradera)

Håller med de andra. Inget negativt omdöme om du får pengarna tillbaka. Om säljaren ursäktar sig och betalar tillbaka så har hen ju uppfört sig schysst, tycker jag. Då ska inte omdömet bli negativt.
 
Sv: Lämna negativt omdöme (tradera)

Tycker inte heller att du ska lämna negativt när säljaren nu reder ut situationen. Lite förståelse för att det kan bli fel ibland kan man ha. Du har ju inte förlorat något om du får pengarna tillbaka?
 
Sv: Lämna negativt omdöme (tradera)

Negativt omdöme lämnar jag bara när det inte går att kommunicera med säljaren. Här har ju säljaren ställt allting till rätta, vilket var vettigt och bra. Alla kan vi göra misstag.
 
Sv: Lämna negativt omdöme (tradera)

Nej. Inget negativt omdöme. Säljaren rättade sitt fel, såvida du får pengarna.

Alla kan göra fel, även om jag tycker att man borde vetat om färgen på klänningen i aktionen...
 
Sv: Lämna negativt omdöme (tradera)

Väcker liv i gammal tråd..

Jag har precis köpt två klädesplagg på Tradera, utav samma säljare, när auktionerna var slut mailade jag hen och frågade efter samfrakt, hen svarade "Det blir tyvärr inte billigare, posten har höjt sina avgifter"

Märkligt.. Tänkte jag som nyttjar postens tjänster regelbundet, men allright, jag satte över 80:- i frakt (plus priset förstås) och när brevet trillar in hemma är det frankerat med 42:-. :meh: (Det var alltså inte skrymmande, ett vanligt stort vitt kuvert där plaggen var nerknölade, som gick ner i mitt brevinkast)

Det här gör mig skapligt irriterad, plaggen var visserligen inte speciellt dyra, strax under 100-lappen styck, och dom motsvarade förväntningarna, så är jag väldigt småsint om jag lämnar ett negativt omdöme ändå?

När jag själv säljer på Tradera är jag otroligt noggrann med att folk inte ska betala för mycket frakt, utan vill jag ha mer betalt för det jag säljer så höjer jag utropspriset istället.

Negativt omdöme eller nöjd ändå med två okej plagg till okej pris?
 
Sv: Lämna negativt omdöme (tradera)

Jag hade gett positivt omdöme, eftersom jag fått varan.

Men, jag hade gett lägsta betyg på ALLA alternativen för att visa att det inte är okej att göra så.
Dessutom hade jag skrivit i kommentaren om att säljaren ljög om fraktpriset och att du betalade mer än du skulle.

Ett dåligt positivt är nästan lika illa som ett negativt.
 
Sv: Lämna negativt omdöme (tradera)

Jag hade kontaktat säljaren och bett hen sätta tillbaka pengar för portot. Hade hen inte gjort det hade det blivit negativt omdömde.
 
Sv: Lämna negativt omdöme (tradera)

Jag skulle kommenterat det som hänt i omdömet. om jag hade haft energi hade jag också mailat säljaren..inte för att få pengar tillbaka men bara sagt inte det inte var ok.
 
Sv: Lämna negativt omdöme (tradera)

Det lät som en bra mellanväg! Så får det nog bli, personen som sålde har inte speciellt många omdömen sen innan så det lär synas.. :sneaky:
 
Sv: Lämna negativt omdöme (tradera)

Det lät som en bra mellanväg! Så får det nog bli, personen som sålde har inte speciellt många omdömen sen innan så det lär synas.. :sneaky:

Jag tycker gott att helhetsbetyget kan sänkas för dom som inte håller sig till sanningen.
Jag har 5 i betyg från några hundratal omdömen och inga negativa och mår fysiskt illa när jag har aktioner ute ifall det skulle bli strul :p
 
Sv: Lämna negativt omdöme (tradera)

Inget eller positivt omdöme med betyg 3 på fraktkostnad. Jag brukar kolla även på de omdömen säljaren givit och med flera negativa där köper jag inte.
 
Sv: Lämna negativt omdöme (tradera)

K- L

Har precis lämnat ett negativt omdöme på en köpare. Mailade två gånger utan svar. Sista gången hade det gått mer än vecka utan respons.
Sen mail att personen varit utomlands och hade betalat. Sen ytterligare mail att det strulade med betalningen osv. Redan lämnat negativt då och startat om auktionen för att slippa den första auktionskostnaden.
 
Sv: Lämna negativt omdöme (tradera)

Jag hade kontaktat säljaren och bett hen sätta tillbaka pengar för portot. Hade hen inte gjort det hade det blivit negativt omdömde.

Precis så hade jag gjort!

Eller jag hade redan innan jag betalat frågat mera kring hur fraktkostnaden kan bli så hög när jag vet att postens pris är si och så och aktuell grej omöjligt kan väga mer än X gram/kilo.
 
Sv: Lämna negativt omdöme (tradera)

Det är upp till varje säljare att sätta ett fraktpris och upp till köparen att acceptera.
I frakten kan ingå direkt porto, emballagekostnad, kanske kostnad för säljaren att ta sig till posten (eller var man nu lämnar) för att skicka iväg paketet.

Jag skulle nog säga att om man har accepterat och betalt en angiven fraktkostnad så får man stå sitt kast. Men jag hade nog skrivit "onödigt hög fraktkostnad" som kommentar och dragit ner totalbetyget.
 
Sv: Lämna negativt omdöme (tradera)

Det är upp till varje säljare att sätta ett fraktpris och upp till köparen att acceptera.
I frakten kan ingå direkt porto, emballagekostnad, kanske kostnad för säljaren att ta sig till posten (eller var man nu lämnar) för att skicka iväg paketet.

Jag skulle nog säga att om man har accepterat och betalt en angiven fraktkostnad så får man stå sitt kast. Men jag hade nog skrivit "onödigt hög fraktkostnad" som kommentar och dragit ner totalbetyget.

Fast i det här fallet ljög ju säljaren när hen angav postens avgifter som skäl för fraktkostnaden.

jag hade också mailat och påtalat att jag noterat det, och om hen inte brydde sig, skrivit något om det hela som kommentar i omdömet.
Dock inte lämnat negativt (ifall hen inte svarade otrevligt på mailet...)
 
Sv: Lämna negativt omdöme (tradera)

KL

Det där med fraktkostnad när man säljer via Tradera är intressant. Jag har sålt en del och jag har *alltid* tagit den exakta summan vad Posten eller Schenker vill ha, men ändå är folk inte nöjda? Vid ett par tillfällen har jag legat för lågt i min fraktkostnad men då tar jag på mig det och betalar själv.

Det många verkar "glömma" är att det kostar lite med låda, plast popcorn, bubbelplast och toapapper (jag säljer mest modellhästar som måste packas extremt väl för att inte gå sönder). Inte en krona får jag för det trots att det är saker jag måste köpa in. :p

Numera är det sällan jag använder Tradera då jag tycker köparna där är ruggigt snåla och särskilt då när frakten kommer på tal. Det är ju inte så att jag hittat på vad företagen som fraktar vill ha... :crazy:

Till TS: Jag hade absolut gått på Matmissbrukarens linje. :)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vet inte om jag lägger tråden rätt, men det gäller barnkläder. Flytta den gärna annars. :) Handlar ibland på Tradera till dottern och...
Svar
9
· Visningar
1 196
Senast: pemi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp