Lämna katten ensam?

A

Ancelia

Hur gör ni när ni åker bort mer än en dag?
Jag vill helst inte lämna min katt ensam i mer än 24h då hon är väldigt social och "needy". Jag har lämnat henne ensam i ett dygn en gång och när vi kom hem var hon helt sjövild, jag tror inte hon leker när vi inte är hemma.

Till påsk kommer jag antagligen åka bort i två dagar, alternativen jag har är att antingen lämna katten hos mina föräldrar eller få pappa att åka bort och fylla på mat och vatten (jag tvivlar på att han vill stanna och leka med henne däremot :/)
eller så kan jag ta med henne till stugan MEN svärföräldrarna kommer också att vara där med sin 15 åriga katt som av vad vi vet bara haft 1 kattkompis i hela sitt liv, hon är inte så förtjust i andra katter och har slagits en del. Jag vet inte hur min katt reagerar på andra katter men tar jag med henne och de börjar slåss så får min katt bo i gästrummet, vilket känns lite hemskt för det är ju bara ett litet sovrum :(

Vad tror ni är bäst?
Och hur brukar ni göra med era katter? (Jag vet att det är olika vilka katter som trivs med vad men kan vara intressant att veta, spec som jag inte vet vad som passar min katt ännu)

Sv: Lämna katten ensam?

Om jag är borta mer än ett dygn så har jag kattvakt.
Men om jag åker til landet så tar jag med min katt.
Min katt är som din väldigt social och mattekär.

Jag skulle nog ta med katten och ha den i koppel om det går.
Jag gjorde så när min systerdotter tog med sin katt och min avskyr andra katter.
Dom fick helt enkelt köra i skift,när den ena var ute så fick den andra vara inne och tvärt om. :)

Smart, min katt är ju annrs innekatt medan "svärkatten" är utekatt så min skulle ju kunna få springa runt fritt i stugan medan den andra är ute, det hadde jag inte tänkt på, tack för idén =)

Man får enligt lag inte lämna katter ensamma så länge. Minst 2 ggr/dygn ska dom kollas till. Nytt från 1/1-09.
Jag skulle försöka hitta nån som kan åka och titta till den om man inte har en katt som tycker det är kul att titta på nya ställen.

Är det en innekatt hade jag lämnat den hemma. Så lite förändring som möjligt brukar vara det bästa när det gäller katter om man inte vant dem från början att åka runt. Dessutom är det sällan ngn hit att dessutom sätta ihop den med en ny vuxen katt i samband med ett miljöbyte som bara varar i ett dygn.. Skulle jag tro.

Den klarar att ha tråkigt ett dygn.

Själv har jag utekatter så när vi åker bort går de ut och in som vanligt genom kattluckan. Keliga som bara den är dom när man kommer hem, men de dör inte av lite brist på mänsklig närhet.

Jag lämnar ibland mina katter mer än 24 timmar men oftast ber jag någon att titta till dom.
Annars brukar jag ta med mig dom.

Om jag hade varit dig så hade jag lämnat mina katter till mina föräldrar.

Halv kl

Tack för svaren, det hadde varit skönt om hon kunde vänja sig vid stugan eftersom vi är där ganska mycket under sommaren, fast att hon vänjer sig att vara hos mina föräldrar är väl lika bra det isf, dessutom slipper hon åka så långt (6km mot 6 mil).
Jag har inte bestämt mig hur jag ska göra ännu, det bästa hadde varit om min lillebror hadde kunnat bo i min lgh med henne när vi är borta men jag tror inte han vågar bo ensam i mer än ett dygn heller, inte ännu iaf :/

Jo jag kan förstå att det hade varit härligast att ha med sig katten men hur tror du att dina svärföräldrars katt kommer att ta det?Man vill ju inte gärna starta ett kattslagsmål om man slipper.

Halv kl

Tack för svaren, det hadde varit skönt om hon kunde vänja sig vid stugan eftersom vi är där ganska mycket under sommaren, fast att hon vänjer sig att vara hos mina föräldrar är väl lika bra det isf, dessutom slipper hon åka så långt (6km mot 6 mil).
Jag har inte bestämt mig hur jag ska göra ännu, det bästa hadde varit om min lillebror hadde kunnat bo i min lgh med henne när vi är borta men jag tror inte han vågar bo ensam i mer än ett dygn heller, inte ännu iaf :/

Om ni ska vara där ofta tycker jag helt klart det är värt att lägga krut på att ta med katten och börja vänja in den. Låt henne gå i skift med den andra katten helt enkelt till att börja med. Att vara själv i gästrummet tror jag inte heller är så otroligt hemskt, ni är ju där och du kan gå in och gosa hela tiden regelbundet :love:

Jag lämnar inte mina katter mer än ett dygn själva, de är ändå 2 stycken och klarar sig bra. Om jag är borta längre åker de till mina föräldrar där de trivs jättebra.

Jag brukar skaffa kattvakt om jag åker iväg i mer än ett dygn, annars brukar de får vara hemma själva, det är fem stycken så de kan underhålla sig själva rätt bra :)

Jag önskar att jag kunde ha två katter (eller 5 ;)) men både jag och sambon är egentligen allergiska men vi har båda växt upp med katt så vi chansade, hittills går det bra bara man inte är jättesjuk men vi vågar inte skaffa en till för då blir det kanske för mycket.

Zarro: Det är det som oroar mig mest, hadde varit bra om de kunde träffas innan men att ta min till svärkattens helt egna hem känns för läskigt då hon är väldigt revirtänkande just hemma. Att ta svärkatten på besök hos oss vill inte svärföräldrarna då deras katt blir helt hispig av att åka bil (hon kanske går till attack bara för att hon är så skärrad?). Stugan känns ändå lite mer neutral, det är många katter där på semester med sina familjer under sommaren :)

Men vi får se, jag ska bjuda svärisarna på middag på söndag så jag kanske kan övertala dem att ta med sig sin hit så de får träffas innan vi tar det vidare till stugan :)

Jag hade tagit med katten, men kanske haft den i ett enda rum under vistelsen, inte turas om att släppa ut dem. Så här brukar jag göra: När jag kommer dit jag ska resa visar jag lådan, och stannar i några minuter så att hon kan få bekanta sig med stället. Sen går jag in regelbundet, och vid läggdags får hon/han otroligt mkt uppmärksamhet. Eftersom man sover hos de är man ju eg hos den ganska stor del av dygnet ändå.
Det brukar gå hur bra som helst. Jag tror det kan vara bra att börja med ett rum dessutom eftersom det blir mindre att ta in.
Nästan inga katter uppskattar "nya" katter som kommer och inkräktar på reviret, så ett slagsmål eller toksurande är att vänta om man skulle sammanföra. Det går inte att vänja två vuxna katter vid varandra över en dag - det kan i vissa fall ta månader. Lägg ner tankar på att de ska bli kompisar, utan håll dem separerade.

Liknande trådar

Övr. Katt Har länge haft lösa funderingar på att skaffa katt men vet inte om en katt skulle få ett bra liv hos mig då det är en del ensamtid. Jag...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 308
Senast: Asko
·
Övr. Katt Vi kommer förmodligen att åka iväg strax efter nyår och blir borta 2-3 veckor. Problemet är våra katter. De är 2 "hittekatter" och...
Svar
5
· Visningar
1 121
Senast: Sel
·
Övr. Katt Min fina katt trivs inte😿 Han är nu 2,5 år och har varit innekatt i lägenhet hela livet. Vi bor på 6:e våningen mitt i stan, så att gå...
Svar
12
· Visningar
3 198
Hundträning Min mamma gick plötsligt bort i söndags och jag har därför hennes 4-åriga mittelspitz hos mig just nu. Han har i princip aldrig lämnats...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
22 322
Senast: Vassi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet