Lämna hund utan vatten?

LiZH

Trådstartare
Hej!

När vi nu är utan hund efter att varit tvungna att omplacera vår älskade skrutt ser jag alltid fram emot när grannarns med jämna mellanrum ber mig rasta deras vovve ( dobermannhane 2år).Om de ska bort en kväll lämnar de hunden hemma och jag går dit och tittar till honom och tar ut honom en sväng( han behöver ut ca var 3e timme). Han är lugn och tyst när han är ensam och de lämnar honom på en avgränsad yta ( i hallen). Men det jag funderar över är att han inte får tillgång till vatten när de är borta:idea:. Förra gången tex var de borta 17-02 och hunden hade ingen vattenskål. De sade till mig att inte låta honom dricka för han blir så kissnödig men jag gav honom lite vatten innan vi gick ut vid 20tiden och sedan tog jag ju ut honom en gång till ännu senare på kvällen. Fel av mig att gå emot instruktioner, jag vet, men jag tycker att det är väldigt länge utan vatten. Eller? Hunden får alltid mat innan de åker och dricker ju då, men ändå... Han äter dessutom uteslutande torrfoder och har en känslig mage ( är 2år och har opererats för magomvridning 3ggr redan) och då känns det som att vatten även efter torrfoder är viktigt? Han har dessutom ofta ett tuggben när han är själv och jag vet ju att när vi hade vår lille så blev han jättetörstig av tuggben.

Vad tycker ni? Ska jag försiktigt prata m dem? De har haft en hel del bryderier redan om denna hund och många hundtränare/psykologer inblandade så jag vet att det mesta om hunden är ett känsligt ämne ( det är ingen problemhund-men de har aldrig haft hund förut och skaffade en riktigt skarp dobermann som första hund och det ar varit, och är, en utmaning....).

Hej!

När vi nu är utan hund efter att varit tvungna att omplacera vår älskade skrutt ser jag alltid fram emot när grannarns med jämna mellanrum ber mig rasta deras vovve ( dobermannhane 2år).Om de ska bort en kväll lämnar de hunden hemma och jag går dit och tittar till honom och tar ut honom en sväng( han behöver ut ca var 3e timme). Han är lugn och tyst när han är ensam och de lämnar honom på en avgränsad yta ( i hallen). Men det jag funderar över är att han inte får tillgång till vatten när de är borta:idea:. Förra gången tex var de borta 17-02 och hunden hade ingen vattenskål. De sade till mig att inte låta honom dricka för han blir så kissnödig men jag gav honom lite vatten innan vi gick ut vid 20tiden och sedan tog jag ju ut honom en gång till ännu senare på kvällen. Fel av mig att gå emot instruktioner, jag vet, men jag tycker att det är väldigt länge utan vatten. Eller? Hunden får alltid mat innan de åker och dricker ju då, men ändå... Han äter dessutom uteslutande torrfoder och har en känslig mage ( är 2år och har opererats för magomvridning 3ggr redan) och då känns det som att vatten även efter torrfoder är viktigt? Han har dessutom ofta ett tuggben när han är själv och jag vet ju att när vi hade vår lille så blev han jättetörstig av tuggben.

Vad tycker ni? Ska jag försiktigt prata m dem? De har haft en hel del bryderier redan om denna hund och många hundtränare/psykologer inblandade så jag vet att det mesta om hunden är ett känsligt ämne ( det är ingen problemhund-men de har aldrig haft hund förut och skaffade en riktigt skarp dobermann som första hund och det ar varit, och är, en utmaning....).

Hunden ska ha vatten! Enda möjligheten att jag skulle acceptera att han måste lämnas utan vatten vore väl om veterinär sagt det är nödvändigt pga hans magproblem, men det ser jag som mycket osannolikt... Eller möjligen om han tvångsdricker, men det har du inte sagt något om så jag antar att det inte är så.

Hunden ska ha tillgång till friskt vatten, och även möjlighet att kissa när han behöver såklart. Det sistnämnda har de ju ordnat iom att du kommer och rastar honom, så vad är problemet med att ge vatten?

ja det är det jag tycker också. Även om han tvångsdricker ( det tror jag inte, men kanske han gör det om han är orolig. Det vet jag inte) så tycker jag att det vore rimligt att jag får ge honom vatten när jag är där. Visst, han blir kissnödig men vi bor ju grannar och jag passar honom ju bara om jag är hemma hela tiden så för mig är det absolut inget problem att rasta honom mer om det behövs. Dessutom är han ju inte valp så även om han dricker några klunkar borde han väl kunna hålla sig lite. Tycker det känns helt fel att lämna honom utan varten och med vetskap att han inte druckit på länge:crazy:. Förra gången tyckte de alltså att 17-02 är ok utan vatten....

ja det är det jag tycker också. Även om han tvångsdricker ( det tror jag inte, men kanske han gör det om han är orolig. Det vet jag inte) så tycker jag att det vore rimligt att jag får ge honom vatten när jag är där. Visst, han blir kissnödig men vi bor ju grannar och jag passar honom ju bara om jag är hemma hela tiden så för mig är det absolut inget problem att rasta honom mer om det behövs. Dessutom är han ju inte valp så även om han dricker några klunkar borde han väl kunna hålla sig lite. Tycker det känns helt fel att lämna honom utan varten och med vetskap att han inte druckit på länge:crazy:. Förra gången tyckte de alltså att 17-02 är ok utan vatten....

Utan medicinsk anledning är det absolut inte OK. Enligt lag ska hund inne ha fri tillgång till vatten.

har man en hund som blir väldigt kissig + hetsdricker vatten då han är ensam så kanske det är bättre att helt enkelt lämna hunden till hundpassare då man är borta mer än 3-4h?

ger man inte fri tillgång så blir det ju för många hundar extra hetsigt när den väl får vatten, och då hinkar i sig 3L på en gång. ger man fri tillgång så behöver hunden aldrig hinka i sig, då den vet att det finns vatten ändå.

min systers hund är av typen som ska ut och kissa var 3e min, liten blåsa antagligen ;). men han är som längst ensam 4-5h mellan det att min syster åker till jobb och hennes man kommer hem. är de borta längre så hämtar min pappa hunden vid lunch då han slutar jobba. hunden kan hålla sig längre men varför låta honom göra det och sitta ensam i en tråkig liten lägenhet när hjälp finns att tillgå?
vår egna hund kan ligga och såsa hemma en hel dag utan att vilja gå ut på toa, spec om det regnar. men även henne lämnar vi iväg om hon ska vara ensam längre än 7-8h.

Aha, nog för att mina djur redan har det men jag visste inte att det var ett lagkrav. Det finns inget sådant krav för hästar nämligen så jag antog att det gällde även hundar, fel av mig. :)

Jag skulle tippa att det har att göra med precis sådana här situationer, folk som begränsar hundens vattentillgång för att den inte ska behöva kissa lika fort... Tänker på sig själv istället för hunden.
"Ånej, hunden blev nödig när han var ensam och har kissat inne - stackars mig!"
"Ånej, hunden visar tydligt att han måste kissa nu-nu-nu när jag kommer hem, då får jag dåligt samvete - stackars mig!"
Lösning: låt hunden vara törstig istället för nödig, då påverkar det inte mig. :idea:
:meh:

Gissningsvis är det därför det finns en regel om just fri tillgång för hundar som är inne, finns ingen anledning att begränsa tillgången för hundar i hundgård eftersom deras kissande inte påverkar människan på något sätt. Däremot om hunden är inomhus så kryper egotänket snabbt fram...

Jag hade antagligen inte ens "pratat lite försiktigt" utan skrivit ut information om vad som står i lagen, berättat lugnt men bestämt att hunden SKA ha vatten inomhus och att det framförallt är viktigt eftersom hunden äter torrfoder.

Sen blir jag förvånad när du skriver att den opererats för magomvridning 3 gånger. Operation av magomvridning innebär normalt att magsäcken sys fast så den inte kan sno sig igen och för at förhindra återfall. Har man inte gjort detta? Förstår om du inte kan svara men det låter jättekonstigt

"De har haft en hel del bryderier redan om denna hund och många hundtränare/psykologer inblandade så jag vet att det mesta om hunden är ett känsligt ämne ( det är ingen problemhund-men de har aldrig haft hund förut och skaffade en riktigt skarp dobermann som första hund och det ar varit, och är, en utmaning....)."

Detta säger väl en hel del, okunniga människor hittar också på egna metoder, som sedan såklart kan rationaliseras.

Hunden ska ha tillgång till rent vatten. Finns ingen diskussion om det, om det nu inte är veterinärens order en kortare period.

Att den haft magomvridning 3 gånger låter väldigt konstigt. Det var inte magoperationer bara - och inte magomvridning i sig? Kan ju vara att vet måste gå in och plocka bort ngt som fastnat i tarmen.

Det är säkert människor som vill sin hund väl, men inte har vett/kunskap nog. Jag tycker inte att du ska vara oförskämd, men jag tycker absolut att du ska säga att hunden enligt lag måste ha tillgång till rent dricksvatten.

Skulle det vara att det är en hund som hetsdricker och därför blir nödig fort så kan isbitar kanske hjälpa. Den kommer då fortfarande ha tillgång till vatten men kan inte få i sig riktigt så mkt på en gång.

Om inte hunden redan är en hetsdrickare så lär den bli om den inte får fritillgång på vatten! Det säger ju sig självt att om hunden inte får fri tillgång så kastar den i sig vatten när det väl finns tillgängligt för hur ska den stackars hunden veta när den får vatten nästa gång? Det här måste du verkligen ta upp med ägaren och är det så att de trots det inte ger den fritillgång så bör du faktiskt anmäla dem. Kan man inte tillgodose en så simpel sak som rent vatten dygnet runt så ska man faktiskt inte ha några djur.

Bra att du trotsade dem och gav stackarn vatten iallafall.

Jag skulle tippa att det har att göra med precis sådana här situationer, folk som begränsar hundens vattentillgång för att den inte ska behöva kissa lika fort... Tänker på sig själv istället för hunden.
"Ånej, hunden blev nödig när han var ensam och har kissat inne - stackars mig!"
"Ånej, hunden visar tydligt att han måste kissa nu-nu-nu när jag kommer hem, då får jag dåligt samvete - stackars mig!"
Lösning: låt hunden vara törstig istället för nödig, då påverkar det inte mig. :idea:
:meh:

Gissningsvis är det därför det finns en regel om just fri tillgång för hundar som är inne, finns ingen anledning att begränsa tillgången för hundar i hundgård eftersom deras kissande inte påverkar människan på något sätt. Däremot om hunden är inomhus så kryper egotänket snabbt fram...

Men hur kan man ens tänka så? Jag förstår verkligen inte det. Jag hade haft så dåligt samvete om vattnet hade tagit slut när jag inte var hemma och jag hade skämts ihjäl om jag hade glömt fylla på. Hur kan man göra det till något som är synd om en själv i det läget?

Endel människor ska verkligen inte ha ansvar för mer än möjligtvis sig själv :down:

Men hur kan man ens tänka så? Jag förstår verkligen inte det. Jag hade haft så dåligt samvete om vattnet hade tagit slut när jag inte var hemma och jag hade skämts ihjäl om jag hade glömt fylla på. Hur kan man göra det till något som är synd om en själv i det läget?

Endel människor ska verkligen inte ha ansvar för mer än möjligtvis sig själv :down:

Jag vet inte hur det går till, men man ser ju att det händer. "Det är bara en hund", eller något. Ska inte skämmas bort, inte förmänskligas, lever i nuet, och allt vad folk nu intalar sig för att göra det lättare för sig själv... Och väldigt många tankesätt kring hur hundar ska skötas och hanteras utgår från människan, hundens jobb är att anpassa sig till våra krav, behov och egoism. Och tyvärr är de enormt anpassningsvilliga de flesta av dem. :(

Jag är glad att det finns sådana här försök att styra i eländet (om det nu är det den här lagen är till för).

Hej!
Tack för synpunkter.

Ang magomvridning är det vad ägaren har sagt...men det är inte säkert att hon riktigt håller isär begreppen. Hunden är bukopererad tre ggr och hon har sagt att det var magomvridning, iofs var två av ggr pga av hunden svalt ngt ( så det är nog jag som inte heller skiljer på begreppen- hon har sagt att han svalt ngt och att det blev magomvridning. Men det går ju inte ihop när jag tänker efter). Första ggr hade valpen varit hos dem i fem timmar när de fick åka in och öppna honom,stackarn. Tredje ggn var definitivt magomvridning-jag skjutsade dem till vet efter att hunden varit ensam hemma med en kvarglömd 15kg säck med torrfoder i hallen... Han har ofta diarre o kräkningar, så känslig är han.

Jag ska passa honom ikväll. Sa till henne att han måste få vatten. Hon undrade om det var så klokt för då blir han kissnödig! Då blev jag arg. Hon tänkte ge mat o vatten kl 16 och sedan inget mer....:rage:. Jag sa att han måste ha vatten och att jag tar ut honom så mycket som det behövsJag har inte sett hunden på 3veckor ( han har varit inackorderad hos en hundtränare när ägarna varit på semester) och träffade honom igår. Jag fick en chock! I januari vägde han 35 kg ( han är 70cm), nu väger han 29...bara skinn och ben. Hon är bedrövad att han är så tunn men tydligen har han haft diarre hos hundtränaren och hon har. kollat med vet och allt är ok. Jag tror hunden stressat sig sjuk:(. Nu ska hon motionera honom mindre men fortsätta ge samma ranson och typ av mat. Eftersom hunden får minimalt med hjärngympa tror jag han kommer klättra på väggarna snart om han dessutom inte motioneras/aktiveras ute. Det är sā frustrerande. Han är jättefin och hon är i vanliga fall vettig ( och hon är inte omogen ung tjej utan 45år). Men hon har aldrig haft hund, inte läst på om andra raser utan alltid gillat dobermanns utseende och träffat några hon gillat. Så hon var inte ens öppen för andra raser. Nu är det inte som hon förväntat sig eftersom hon inte fattat att bakom de lugna stabila hundarna hon träffat ligger det en massa aktivering, jobb och efarenhet.

Hej!
Tack för synpunkter.

Ang magomvridning är det vad ägaren har sagt...men det är inte säkert att hon riktigt håller isär begreppen. Hunden är bukopererad tre ggr och hon har sagt att det var magomvridning, iofs var två av ggr pga av hunden svalt ngt ( så det är nog jag som inte heller skiljer på begreppen- hon har sagt att han svalt ngt och att det blev magomvridning. Men det går ju inte ihop när jag tänker efter). Första ggr hade valpen varit hos dem i fem timmar när de fick åka in och öppna honom,stackarn. Tredje ggn var definitivt magomvridning-jag skjutsade dem till vet efter att hunden varit ensam hemma med en kvarglömd 15kg säck med torrfoder i hallen... Han har ofta diarre o kräkningar, så känslig är han.

Jag ska passa honom ikväll. Sa till henne att han måste få vatten. Hon undrade om det var så klokt för då blir han kissnödig! Då blev jag arg. Hon tänkte ge mat o vatten kl 16 och sedan inget mer....:rage:. Jag sa att han måste ha vatten och att jag tar ut honom så mycket som det behövsJag har inte sett hunden på 3veckor ( han har varit inackorderad hos en hundtränare när ägarna varit på semester) och träffade honom igår. Jag fick en chock! I januari vägde han 35 kg ( han är 70cm), nu väger han 29...bara skinn och ben. Hon är bedrövad att han är så tunn men tydligen har han haft diarre hos hundtränaren och hon har. kollat med vet och allt är ok. Jag tror hunden stressat sig sjuk:(. Nu ska hon motionera honom mindre men fortsätta ge samma ranson och typ av mat. Eftersom hunden får minimalt med hjärngympa tror jag han kommer klättra på väggarna snart om han dessutom inte motioneras/aktiveras ute. Det är sā frustrerande. Han är jättefin och hon är i vanliga fall vettig ( och hon är inte omogen ung tjej utan 45år). Men hon har aldrig haft hund, inte läst på om andra raser utan alltid gillat dobermanns utseende och träffat några hon gillat. Så hon var inte ens öppen för andra raser. Nu är det inte som hon förväntat sig eftersom hon inte fattat att bakom de lugna stabila hundarna hon träffat ligger det en massa aktivering, jobb och efarenhet.

Vad är det för tränare de vänt sig till egentligen...?

"Hundpsykolog" kan betyda allt från "kristallhealing och meditering" till "stryk, stryk och mer stryk" - och ibland faktiskt något vettigt.

Inser att du inte har kontroll över situationen, men jättebra att du sa ifrån om vattnet! Kanske kan du styra dem mot vettiga tränare också, om de är på väg åt fel håll...

Många dobbar är ofta känsliga, både i psyket och fysiskt, tyvärr. Inte den bästa aveln, många gånger.

Jag vet inte riktigt vad för typ av tränare. Dock har de haft problem vid hundmöten där det bottnar i att hon blivit rädd att hunden ska gör ngt, hunden ser faran komma iom hennes rädsla och reagerar. Husse kan ha hunden lös och möta andra hundar, men husse är borta väldigt mycket. Hon ville ha en stor vaktig snygg hund...och det blev lite watch out what you wish for you might get it... Den här tränaren jobbar iaf med hunden iflock vilket är betydligt bättre än den förra som satte strömförande halsband på hunden ( jag bor inte i sverige, men nej det är inte tillåtet här heller utan särskilt tillstånd. Tränaren lyckades få tillstånd trots att hunden aldrig skadat ngn. Men tränaren tog 3500kronor per träningstillfälle också så han ville nog ha dem som kunder). Men saken är den att det är hon som är rädd. Jag går sällan med hunden men det är inget problem. Visst han kan skälla till om han ser en hund men håller jag bara kontakten m honom är det inga problem. Hon rycker tag i halsbandet och håller honom kort och hårt när han ser en hund. Och dà blir han osäker tror jag.

De har fel typ av hund helt enkelt. När vi skaffade vår kunde hon inte fatta att jag som vuxit upp m brukshundar ( bla dobermann) skaffade en "mesig havanais".Att jag förklarade att vår familj kan inte erbjuda en brukshund det den behöver men däremot passar en havanais perfekt var hon helt oförstående eftersom alla hundar behöver ju ändå promenera... liksom att det var slöseri att barfa en hund som väger 4kg.

Ursäkta, jag är bara sorgligt frustrerad.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka