Jag tycker att man ska försöka i den mån det går att skola in hunden på pensionat. Men mycket beror naturligtvis på hur hunden fungerar. Men även hur man som ägare beter sig vid avlämnandet.
På vårt dagis skolas hundarna in lite olika. Många har ju aldrig tidigare suttit i box, nu har vi ganska stora boxar innehållande matta, soffor, fåtöljer och biabäddar. Det ligger mellan 1-3 hundar i varje box. Vanligast är två.
De flesta hundar eller ja i stort sett alla våra dagishundar som vi haft under dessa 5 år har inte haft några som helst problem att komma in i gruppen (15st) eller att anpassa sig till boxen. Vi har haft en hoffe som det tog lite längre tid för, men hon var van att vara hemma med matte och hon var 9 år, så det var förståerligt. En ung hund kommer in lite lättare då det finns massor av trevliga kompisar man kan leka med.
Innan hunden ska lämnas för första gången så tar vi hunden direkt från ägaren på stallplan utanför. Hunden har naturligtvis fått undersöka daigs och omgivning innan. Hundägaren är informerad om att säga ett kort hej eller ibland ignorera hunden totalt och sedan åka därifrån. Inget gullande då detta innebär att många hundar börjar ana oråd och blir oroliga.
Vi tar då direkt hunden och går ut och går. Sedan beroende på hund får hon komma ut med utvald hundkompis i den stora rastgården. Är hunden boxvan får hon sedan ta med sig sin nya hundkompis och sitta inne en stund för att vänja sig. Har hunden aldrig suttit i box följer jag med in och antingen låter hunden kolla runt medan jag läser en tidning eller så gör vi godissök och sen går ut igen i rastgård eller på promenad. Det blir korta stunder tills boxen känns trygg att vara i. Vinterhalvåret har vi ju sämre tillgång till att låta hunden vänja in sig långsamt, men det har inte varit några problem. Vissa hundar går på en dag och andra behöver mer tid. Hur lång tid beror på hunden och de som vi märker inte kommer att klara av dagislivet sägs upp. Detta inte bara hundens skull, men för vår och alla andra hundars skull. Ingen mår bra om en hund ska skälla hela dagen.
Vi går väldigt mycket med våra dagishundar så de är trött apå e.middagen och somnar ganska tidigt.
Jag skulle däremot vara väldigt noga med att kolla upp hundpensionatet innan, då det finns både mycket bra och mycket dåliga.
Undrar du något mer så får du hojta till!