Lämna hund på pensionat eller privatperson?

linnsan

Trådstartare
Ja, jag ska på festival nu om en månad och jag funderar på var det är bäst att lämna unghunden.. Jag har egentligen ingen släkt/bekant som kan ta honom. Och då återstår ju pensionat. Men så kom jag att tänka på om en privatperson som bor i närheten kan ha hand om honom. Så det blir lite mer likt hemmalivet han har här hemma istället för att sitta i ett hundstall. Men sen kommer ju frågan hur bra man litar på någon man inte känner.. Kontrakt skrivs ju såklart och jag kommer ju ringa flera gånger om dagen, men ändå. Hur hade/har ni gjort?

Det är en Schäferhane på 13 månader när det blir aktuellt och han är ju snäll mot både vuxna, barn och andra hundar men det är ju mycket energi och bus i honom. Så det kan ju inte vara vem som helst heller. Frågan är om man ska sätta ut en annons och se om man hittar ngn vettig?

Sv: Lämna hund på pensionat eller privatperson?

Jag hade lämnat på pensionat istället för hos en okänd privatperson.
Via ett pensionat har man försäkring och riktigt gällande kontrakt, känns tryggare för mig.

Ja precis, det är ju det där med att man kanske skulle känna sig väldigt otrygg med ngn okänd. Min hjärna tänker NEJ! samtidigt som den tänker lite jo...

Jag hade aldrig vågat. Har träffat alldeles för många "vettiga människor" som sedan visar sig inte vara så vettiga. Då hade jag hellre skannat bekantskapskretsen eller lämnat in på pensionat. De har erfarenhet av hundar, kontrakt och ofta finns det någon slags referens.

En fråga, varför vill du inte lämna in på pensionat?

Det som jag ser nackdelen med pensionat är att de sitter i boxar + hundgårdar förutom när de rastas. Men det kanske finns pensionat där de får vistas inne? Sen är det iofs bara 3-5 dagar så det är väl inte hela världen om han står i rastgård heller. Men lite tråkigt är det iaf.

Jag åker till Falsterbo varje sommar, ett ställe där jag inte anser att hundar har att göra. Jag lämnar alltid på peinsionat. Även om det inte är så himla lattjo för hunden så vet jag exakt vad jag får. Hunden får omvårdnad av rutinerad personal, försäkringar på plats om något skulle hända.

Därför så ringer inte jag alls och kollar läget utan njuter av min Falsterbovistelse och vet att hunden har det bra.

Ja, det är iofs rätt. Hellre att hunden har lite tråkigt än att man behöver oroa sig för att ngt händer eller att människan inte klarar av hunden och man ändå får hämta och kolla efter pensionat.. Ja, det blir pensionat. Tack för era svar:)

Nu vet jag inte vart du bor, men om du vill ha tips på ett superbra pensionat i närheten av stockholm, så skicka ett pm.

De har en jättestor rasthage som komplement till promenad, alla hundar får åtnjuta både prommis och hagvistelse dagligen, och de som kan får vara ute i flock i hagen.

Jag tänker tvärt emot dej :D

Jag ser hellre att mina hundar står uppstallade i hundstall - med tillhörande rastning och ev vistelse i rastgård - än att de skall vistas i någon sorts "låtsas hemmiljö" på ett pensionat.

Detta av flera orsaker, men främst pga att jag tycker att det lätt blir ohygieniskt/ofräscht när man håller många hundar bland möbler, mattor mm.

Hundar som är ovana stallmiljö blir dessutom ofta trötta av bara alla intryck och nya upplevelser som en pensionatsvistelse erbjuder vilket gör att de ofta tycker det är skönt med lite vila i en egen kupé.

/Swat

Det finns pensionat där man kan köpa till tjänster, typ cykeltur eller långpromenad. Ett sånt hittade jag när jag kollade förra året och där kommer jag lämna om jag behöver. Mina hundar är vana vid mycket stimulans, men inte rastgårdar, så trots att de får vara i rastgård så står de mest och gör ingenting för de är liksom inte vana. Så en cykeltur varannan dag hade gjort stor skillnad för dem.

Haha jo dt förstås:D en massa hundar inne som de sen innan inte känner blir nog inte så bra. Men däremot tänkte jag på om det var privatperson som kanske endast har en eller ingen hund. Men jag har bestämt mig för pensionat :) känns mycket säkrare.

Liknande trådar

Övr. Hund Inte så vetenskapligt kanske, men nog så kul :P Man får väl ta det med en nypa salt! VÄDUREN 21 mars-20 april = impulsiv...
2
Svar
34
· Visningar
3 009
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka