lämna hästen ensam

aglaonema

Trådstartare
Ni som har 2 hästar i eget stall, funkar det bra när en av dom ska ridas, åka och tävla etc. Klarar dom av att bli lämnade ensamma? Kan man lära alla hästar att bli lämnade själva?

Sv: lämna hästen ensam

ja det kan man, men vissa har svårare för det och behöver mer träning för att klara av det. gäller särskilt osjälvständiga hästar som alltid stått på stora anläggningar och aldrig upplevt att vara ensamma någonstans.
men som sagt, allt går med träning och tålamod!

Det beror ju mycket på hästens psyke och hur mycket man tränar. Ingen av våra hästar blir galna av att bli själva... (Och den ena har nog stått hela sitt liv på stor anläggning)

Vi har 2 hemma och det funkar bra, den ena blir dock *mer ledsen* än den andra. Dock häst nr 3 som numera är tillbakalämnad klarade inte av det utan att blir hysterisk och flängde runt i boxen och skrek hejdlöst...
majeld

Det lättaste är ju om man kan vänja dem vid det kortare stunder som unga, ställa in dem i stallet själva och sedan gå i hage själv.

Underlättar också när man ska rida sedan, om hästen är väldigt flockkär kanske den inte vill gå hemifrån med bara ryttaren.

Börja med boxen och var med i stallet första gången/gångerna beroende på hur det går, se till att det finns lite hö att tugga på så hästen har nåt att göra.

Jag har en valack som blir stressad över att vara själv i vissa situationer, jag har resonerat som så att så länge det inte finns nåt han kan skada sig på i boxen så får han stå där och skrika. Han är 21 år och har alltid haft det här problemet så det blir nog inte bättre med honom. Han är lite av en "drama-queen" vid andra tillfällen också så emellanåt så får man strunta i honom.

Jag har inga problem med att lämna mina ensamma i stallet, i hagen däremot är det värre. Ponnyn rymmer och följer med och halvblodet ränner runt så till den milda grad att han till slut kliver av sig skorna. Inne så gormar halvblodet en del då han blir ensam, men det brukar gå över efter en liten stund, ponnyn ställer sig i regel och sover.

Det är absolut en träningssak om de kan lämnas ensamma eller inte. Min stora häst har fått mindre av den träningen medans ponnyn fått mer. Visst finns det undantag från regeln också, en del hästar blir hopplöst upprörd när de blir ensamma, just de hästarna kanske man bör undvika att lämna.

Ni som har 2 hästar i eget stall, funkar det bra när en av dom ska ridas, åka och tävla etc. Klarar dom av att bli lämnade ensamma? Kan man lära alla hästar att bli lämnade själva?

Fungerar utmärkt både för kortare och längre tid.

Jag anser dock att det finns ett väldigt FÅTAL hästar som man inte 'kan' lära att bli lämnade själva, helt enkelt för att det sitter för hårt och skaderisken blir på tok för stor.

99.9% av alla hästar kan dock, oavsett ålder läras att fungera ensamma. Jag har dock haft en sådan där som var rent fobisk, och där det var en sådan extrem skaderisk att träna ensamhet med, så jag skaffade en till häst helt enkelt. Ingan av de andra har varit problem att lära dock, dock är ju vissa enklare och andra svårare, men bara en där det verkligen 'inte gått' (läs: Inte varit värt en död/permanent skadad häst för att försöka träna henne).

Jag har 2 hästar i mitt stall och den ena blir helt panikslagen av att bli lämnad vilket betyder att den måste följa den andra vart den än går, inte speciellt praktiskt.

Jag lämnar mina hästar ensamna utan problem. I början med unghästen var det en hel del skrik o runtspringning, men vi fick träna långsamt och jag gav alltid hö för att lugna. Det funkade- korta stunder borta och med hö. Hon skriker fortfarande när hon är ensam men kan se de andra. När hon lämnas helt själv för ridtur eller att de åker iväg i transport så skriker hon i början men glömmer det sen. Kungen han skriker oxå i början men står sedan snällt vid grinden o hänger. Andi e knäpptyst och ser sååå sorgsen o övergiven ut... Men de står alltså alla vid grinden o väntar -även i sommarhagen med allt gräs! Men det blir väl kanske så när det är en liten gård och en liten "familj" hästar. De saknar varann...

Nästa gång vi köper ny hästtransport blir det en trehästars- så alla kan åka med :)

Min gamla häst har inga som helst problem med att vara ensam. Jag har tränat på det i flera år och det fungerar numera jättebra.
Jag kan lämna i boxen eller i hagen när jag är iväg med den andra hästen. Några gnäggningar kanske men verkligen inte hysterisk.

Unghästen (3 år) går bra att lämna själv i boxen men tar sej ut från hagen om jag lämnar henne där.
Jag hoppas att det med tiden skall gå att lämna henne ensam även i hagen men det kan nog ta tid.

Jag har tränat båda hästarna att vara ensamna genom att helt enkelt nästan dagligen ta isär dom.

då måste du öva. börja med att bara försvinna ur synhåll och kom tillbaka direkt. så ökar du tiden gradvis. då lär hästen sig att kompisen faktisk kommer tillbaka, och att h*n inte blir lämnad för gott.

Har man bara två hästar så måste man ju lära dem att klara sig utan varandra.
Nån gång kanske den ena hästen måste åka akut till veterinären, eller ännu värre att den dör.
Då är det nog ganska tråkigt att behöva oroa sig för att den andra hästen också ska slå sönder/ihjäl sig.

Min häst blir också "panikslagen" när hon blir lämnad ensam. Skrapar, småstegrar/bockar, springer runt i boxen osv.
Jag brukar slänga in ett hönät och låta henne vara ifred helt enkelt. (Hon blir mer stressad om man är där, då kaaanske hon får gå ut :grin: )
Efter en stund brukar dom allra flesta lugna sig.

Har man bara två hästar så måste man ju lära dem att klara sig utan varandra.
Nån gång kanske den ena hästen måste åka akut till veterinären, eller ännu värre att den dör.
Då är det nog ganska tråkigt att behöva oroa sig för att den andra hästen också ska slå sönder/ihjäl sig.

Min häst blir också "panikslagen" när hon blir lämnad ensam. Skrapar, småstegrar/bockar, springer runt i boxen osv.
Jag brukar slänga in ett hönät och låta henne vara ifred helt enkelt. (Hon blir mer stressad om man är där, då kaaanske hon får gå ut :grin: )
Efter en stund brukar dom allra flesta lugna sig.

Nu satte du "panikslagen" inom fnuttar, men det där tycker jag är en ganska normal reaktion inledningsvis, och precis som du skriver så lugnar de flesta sig.

Men jag har ju haft EN som dels på riktig blev panikslagen, hon kastade sig handlöst in i väggarna osv. Kunde slå sig sönder och samman utan att reagera. Och hon lugnade sig inte, utan det var likadant X tid senare, enda som ändrades var att skaderisken ökade ju mer panik hon fick, och att hon efter X tid var blöt av svett.

Kanske hade hon lugnat sig efter säg 4 h, jag skulle tro det. Problemet var 'bara' att det inte skulle finnas så mycket hel häst kvar efter ett par timmar.

Ute samma sak, hon sprang hysteriskt, gick omkull, upp igen och skenade vidare, och kom inte till 'lugna sig'.

Inga problem ridas själv dock, och om du åkte med henne till någonstans där hon kom själv dit, inga andra hästar, så var hon lugn som en filbunke. T ex när vi åkte till hovslagaren, han har ett litet stall men inga hästar längre. Där var hon helt lugn, kunde stå ensam i boxen, gå i rasthagen där medan vi fikade etc. Men tog du henne till klinik så hon hade enorm separationsångest även där, om en annan - främmande - häst gick blev hon rejält upprörd. När hon var inlagd fick jag hämta henne i förtid, hon blev fullkomligt hysterisk när en enda av de andra hästarna gick ur stallet. De hade fått ge henne TUNG sedering för att hon inte skulle skada sig.

Nu är sådana som hon OVANLIGA (tack och lov!) men de finns. Och där förstår jag om man ger upp, som jag gjorde. Jag skaffade helt enkelt en tredje häst (ponny) så hon aldrig skulle bli ensam. Och fortsatte i miniminiministeg träna. Ett knappt år senare så kunde kompisen stå utanför stallet så att hon såg utan att hon blev helt galen, men längre hade vi inte kommit. Dock så tror jag att med några år till, hade man fått ner det till en hanterbar nivå. Tyvärr skadade hon sig och blev bara 4 år, men.. =/

INNAN henne var jag stenhårt av åsikten 'låt de skrika/springa/bråka sig trötta där de är lugnast (hage eller box), och vänta ut dem, de ger sig'. Och så är det ju med de flesta, men jag har fått mer förståelse när folk säger att 'det går inte'. För det KAN vara en av de där undantagen..

Att ha en sån är dock en enorm psykisk påfrestning, och inget jag önskar någon.

Jag har mina två i eget stall i vanliga fall, just nu är den ena utlånad som sällskap och han står med bara en annan häst. Han får stå inne medans hans kompis tränar eller åker på travet så han inte rymmer, vill vara säker på att man inte har en hingst som springer runt byn :)
Min andra kan lämnas både ute och inne själv han står just nu med tre andra hästar och kom för åtta månader sedan från ett stuteri så jag gissar på att han inte var spec van vid att stå själv. Han kan gnägga lite och springa runt lite om han är på ett nytt ställe annars bryr han sig knappt att kompisarna går i väg. För mig är det viktigt att hästarna kan vara själv eftersom jag varken rymmer eller har tid med fler hästar än två.

Min sällskapsdam har inga problem med att bli lämnad i stallet när jag rider ut. Hon gnäggar lite när vi går, men sen är hon lugn.

Pilo är mer orolig i början och trampar runt ett tag och skriker i nån minut, men sedan lugnar sig han med.

Det beror väldigt mycket på vad för typ av horsenality som hästen har. Det är mycket svårare att lämna en "höger hjärnhalvad" själv eftersom den är osäker i sig själv och mer flockbunden, medans det inte brukar vara några problem alls att lämna en häst som är mer åt "vänster hjärnhalve" hållet eftersom dem är trygga i sig själva och blir saker och ting för jobbigt så stänger dem in sig i sig själva.
Så det beror på vad för typ av häst du ska lämna själv, men självklart går det att lära alla hästar att vara ensamma!
Lycka till!

För mig funkar det fint, däremot gillar jag inte att lämna dem själva ute utan de får stå inne då.
En del hästar är mer flockbundna än andra och kan vara både skrikiga och stirriga,men om man bara ignorerar och själv behåller lugnet så vänjer sig de tids nog

Usch :crazy:

Ja om man har en häst som skadar sig själv så är det ju dumt att köra med den metoden, även om den lugnar sig.
Då får man nog lära hästen på ett annat sätt ( I madrassfylld box? :p ) och/eller helt enkelt göra som du och fixa en extra häst/stalla upp i större stall.

Jag önskar att alla kunde vänja hästarna vid ensamhet redan när de är unga.
Fy vad jobbigt det är med hästar som inte kan stå själva!
Både för häst och människa blir det ju jobbigt när man verkligen måste låta hästen stå på box.
Min förra häst kunde stå inne delvis ensam en halv sommar utan att bli knäpp (jätteskönt!) men den jag har nu blir tokig så fort de andra hästarna börjar gå ut :p

Jo, skulle underlätta om alla lärde dem som små, och sen 'underhöll' det. Dvs såg till att de med jämna mellanrum fick vara just ensamma. För de 'glömmer' ju fort med om de alltid har kompis med sig.

Men efter den damen jag berättade om så uppskattar man ÄNNU mer att ha sådana som inte är några problem, kan jag lugnt säga ;)

Sen ang vänja. Ponnyn här är köpt som åring. Han var bara att lämna ensam, utan krusiduller. Han brydde sig inte ett skvatt ens första gången :love: Utan träning etc. Mitt arabsto (egen uppfödning) var redan som föl en mycket självständig sak, och minns på seminstationen när jag skulle hämta. Vi tog in mamman, fölis gick kvar och åt maskrosor och tyckte 'ja hejdå'. Hrm.. vi tog ind e andra stona, vars föl fint skuttade vid sina mödras sidor. Kvar i hagen gick mitt rödhåriga elände till föl och åt maskrosor, HELT obekymrad om att hon var helt själv. Efter 10 min eller så strosade hon lugnt upp mot stallet för att se 'vad alla andra gick och gjorde för roligt'

Så det är ju individuellt med.

Men, även om de aldrig är lärda, så de allra allra flesta är inte svåra att lära ändå, men det är alltid skönt att veta. Jag blev ju rejält 'skadad' efter damen med separationsångesten, så nästa häst såg jag till att jag fick SE redan på provridningen att han kunde stå själv, bli lämnad själv etc ;)

Jag har 2 hästar i mitt stall och den ena blir helt panikslagen av att bli lämnad vilket betyder att den måste följa den andra vart den än går, inte speciellt praktiskt.
Gör det till en rutin- att den ena är borta. håll på varje dag tills den lugnar sig.

De lär sig att det är normalt o att den andra faktiskt kommer tillbaka:bow:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 732
Senast: Freazer
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 425
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Vill gärna höra andras erfarenheter gällande rutiner till hundar. Har två terriers. En airedale och en mindre foxfröken på 11 år. Min...
Svar
12
· Visningar
933
Senast: Migo
·
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
341

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka