Lämna häst ute över natten..... Behöver hjälp nu.

Hur långt är det fr stall och hage?

I ett sånt scenario hade jag nog ändå försökt bygga en gång till stallet, med typ vad som helst (går inte pinnar att få ner kan bilar funka, man kan låna hinderstöd/bygga stöd som kan stå..vad som helst man kan knyta rep eller band i) och sedan vallat in hästen i stallet iom att den har rörelseförmåga men vägrar bli fångad el låta människor komma nära, jag hade bara velat ha in den inte för att jag är rädd att den ska gå ute för det klarar alla hästar utan för att jag hade velat undersöka den och bilda mig en uppfattning om vad som ev är fel.

Sedan hade jag checkat hagen..som flera skrivit kan elen vara en stor bov vintertid och skrämma hästar till ganska udda beteenden. Det kan vara knäppningar vi inte ens uppfattar eller t o m att nåt i snön lyckats bli strömförande och hästen fått sig stötar

En variant kan vara att bygga en sluss, fodra i slussen. Stäng bakom när hästen är inne och äter, bägge hästarna får ju gärna vara på plats. Sedan behöver man inte kasta sig över hästen utan kan ge det en kvart eller så i slussen, innan man ger sig på att försöka ta den.

Jag skulle så länge hästen verkar må okej lägga ner försöken att massa olika människor ska försöka fånga honom osv. Utan låta den vara, och sätta en av redan nämnda planer i verket. Dvs bygg en sluss, gör en korridor etc. Ang lugnande så om han äter kraftfoder (om folk går) skulle man kunna prata med vet om att få lugnande utskrivet och blanda i maten.

Men jag skulle lämna hästen ifred så gott det gick ett tag. Är den skeptisk lär den bara bli med skeptisk av att massa personer är där osv. Jag skulle försöka ha saker så vanligt som möjligt.

Ska man använda en bunt personer till något kan de ju dock hålla upp trådar för en korridor?

Hoppas det löser sig snart

Min väninna står med ett stort problem just nu. Hon får inte in sin häst :( Hon har försökt att få in hästen sedan klockan 5 idag men nej, det går inte. Jag har precis varit där i 2 timmar och försökt hjälpa, men nej, vi får inte in honom. Vi har försökt att locka och pocka, tagit ut den andra hästen och försökt på så sätt att få in honom men nej. Vi kommer inom en 4 meters radie och så är det stopp. Han går iväg från oss och är totalt ointresserad. Vad gör man? Hon är småbarnsmamma och hennes sambo är bortrest så hon är ensam hemma med barnen, så hon har barnen som måste sova och de ska till dagmamman imorgon och hon har jobbet. Ska man bara lämna honom ute över natten ensam och så är det så med den saken? Hö finns det och täcke har hästen på sig, men det finns inget skydd i hagen. Jag vet att det är emot lagen att lämna hästen ute över natten, men vad gör man liksom? Han går ju inte att få in. Hon kan ju inte springa ute med hästen hela natten och försöka få in honom. Vad skulle ni göra i en sådan situation? Vad KAN man göra?

Har han druckit vatten? Min förra häst gjorde precis sådär en gång - från att vara världens socialaste häst i hagen till att vägra komma mig nära och dessutom sura mot mig när jag försökte. Ställde ut varmt vatten (det hade blivit kallt och jag var nyopererad och hade inte hunnit koppla in värmebaljan) - hästen drack och var sig själv på några minuter. Veterinären avbokades :D

Jag har en gång varit med och försökt fånga en häst liknande denna. Vi var en fyra personer och det tog 5 timmar innan vi fick tag på den. I detta fallet handlade det om en häst som varit dåligt skött/behandlad tidigare. Den hade successivt blivit bättre hos den nya ägaren, men nu hade den troligen blivit skrämd av några passerande människor (den gick på bete).

Vi lyckades till slut fånga den genom att successivt göra hagen mindre genom att dela av den där det gick och sedan driva in den i ett hörn med en lång lina. När den då insåg att den inte kom undan lät den sig infångas utan problem och gick snällt på transporten och åkte hem.

Mina tips:
- Försök dela av hagen så att den blir allt mindre. Om det är möjligt beror naturligtvis på hur stor hagen är. Försök driva in hästen i ett hörn om det går.
- Gå aldrig rakt mot hästen och titta inte på den. Jag brukar när jag ska fånga svårfångade hästar försöka närma mig långsamt från sidan samtidigt som jag tittar åt ett annat håll (med hästen i ögonvrån). Brukar hjälpa (men ditt fall är ju lite mer extremt).

Han kom fortfarande inte nära någon av oss nu på morgonen heller :( Inte ens fast hon tog ut den andra hästen kom han i närheten av oss. Han gnäggade glatt då den andra hästen kom ut, men han kom inte närmare än 4-5 meter så länge hon stod bredvid den andra hästen. Då hon släppte honom, och han gick iväg från henne, då kom hästen fram och hälsade och så gick dem och åt tillsammans. Försökte närma sig hästen då de stod och åt men icke, han tvärvände och gick iväg. Hon ska försöka gå ut igen då hon kommer från jobbet, men tanken slog oss båda, vad gör hon om hon inte får fast honom idag/ikväll heller? Lämnar honom ute en natt till? Han kommer inte ens fram till grinden, inte ens i närheten av grinden, han bryr sig skit i att komma in. Ska vi behöva ta bort höet ur hagen (hon har en bal där) och "svälta" ut honom? Kanske får in honom då han blir hungrig och hon kommer med kraftfoder hinken? Kommer inte på något annat sätt att kanske få fast honom i detta läge.

Jag råkade ut för en liknande situation för många år sedan med min dåvarande häst. Han bestämde sig en dag för att inte bli fångad, hade aldrig några problem innan, tvärtom så kom han alltid fram, men så hux flux så gick han inte att fånga. Han var hingst så för min del var det inte ett alternativ att lämna ute så vi lyckades efter mycket om och men efter flera timmar tränga in honom i ett hörn och fånga honom. Han hade en jätte stor hage med träd och mycket stockar och sten och innan vi hade lyckats fånga honom så var han tyvärr väldigt stressad och sprang som en idiot bland stenarna så jag tänkte att han kommer bryta benen av sig.. Hur som så när han väl insåg att han var fast så slappnade han bara av med en suck och gav upp och lät sig fångas. Det märkliga i det hela var att dagen efter var han sitt vanliga glada jag och kom glatt till grinden när jag ropade på honom och beteendet uppträdde aldrig igen. Inga skador hade han heller varken av rejset eller något annat??? Har ingen aning varför han gjorde som han gjorde, men mycket märkligt var det och jag bidrog väl inte till er sak annat än att förhoppningsvis så går det över när ni väl får tag på honom såtillvida det inte är ett fysiskt fel så klart.

Min ena foderhäst ville helt plötsligt inte in en dag och vände. Det tog inte många minuter tills jag fick tag i honom då han bara skrittade undan som tur var. Dock mycket tydlig i att han inte ville in.

Den gången hade han feber och mådde allt annat än bra.

Kanske är det ändå det ni ska jobba efter? Jobba efter tesen att han inte mår bra och faktiskt behöver komma in och ses efter, kolik, feber eller annat.

Hoppas allt löser sig. Inte roligt sånt här.

Vi försökte igen igår att få fast hästen utan resultat. Vi tog då in hjälp och började stänga av hagen med linor. Ägaren gick runt och pratade med hästen, hade honom att gå runt henne och vi minskade området han hade att röra sig på successivt. Då han endast hade en liten 3-kant att röra sig på, så blev han lite stressad, men aldrig några utfall, sparkar eller liknande. Till sist, efter några timmar, så kom han fram till ägaren och hon kunde knäppa fast grimskaftet, så vi fick in honom sent igår kväll :) Hästen har kontrollerats igår och idag men inga fel har hittats, ingen smärta, ingenting. Hagen har kontrollerats men inga brister har hittats där heller. Är ett litet mysterium varför han reagerade så som han gjorde. Vi började fundera på om han helt enkelt har blivit så skrämd av något så att det har "stängt av" i huvudet på honom. Kan det vara så tror ni? Några andra orsaker kan vi inte komma på i nuläget. Hästen har varit inne hela dagen idag bara för att kunna följa med och se så att det inte skulle dyka upp någon smärta eller liknande någonstans, men som sagt, ingenting har upptäckts.

Den stora nackdelen med att inte veta vad som hänt är ju att ni vet ju inte hur han reagerar nästa gång han kommer ut förrän ni har släppt ut honom. Men jag håller tummarna för att det bara va en fa han gick igenom.:up:

Den stora nackdelen med att inte veta vad som hänt är ju att ni vet ju inte hur han reagerar nästa gång han kommer ut förrän ni har släppt ut honom. Men jag håller tummarna för att det bara va en fa han gick igenom.:up:

Joo, det är lite det hon "fasar" för nu, kommer han att bli likadan igen då han slipper ut? Imorgon ska hon släppa ut honom igen, om inget har påträffats då ännu som kan vara orsaken till beteendet, så vi får se då vad som händer. Men, det är väl bara att pröva, och blir det samma sak igen så är det väl nog linor och hjälp som gäller direkt och då måste hon/vi börja seriöst fundera VAD som är fel. Ta in på klinik och gå igenom/röntga hela hästen om inget annat så att man med 1000% säkerhet då verkligen kan säga att det inte finns några som helst fel. Pratade dock med en granne där som berättade att han hade sett älg inte så långt ifrån hagen samma dag som hästen började bete sig underligt, och hästen är verkligen rädd för älg, funderade på om detta kunde vara en bidragande orsak...? Annat som vi också funderade på så var plogbilen som hade dykt upp den dagen och sprutat snö en bit ifrån hagen, nästan in i hagen, på ena sidan :rage: Hästarna galopperade då upp till andra sidan hagen och blev skrämda. Eller kanske det var en kombination av båda saker som bidrog till detta...? Jaa, man kan ju spekulera, men man kan inget säkert säga, tyvärr.

Jo men jag tror mycket väl att både älgen och plogbilen kan ha bidragit till det.. Hade jag varit ägaren i detta fallet och fått reda på detta så hade jag nog börjat med att gå en promenad med hästen så han ser att vare sig älgen eller plogbilen är "kvar". Det kankse underlättar att han kan se det från fler håll än bara vid staketet i hagen. Börjar han bete sig underligt i grimskaft på dem platserna där han sett dessa (älg/plogbil) stå/vara så är det ju en stor möjlighet att det va just detta som tirade upp honom.

Skönt att ni fått in honom. Det kan mycket väl vara älg eller snöbilen.

Skönt att det troligen inte är något som gör ont.

Joo, det är lite det hon "fasar" för nu, kommer han att bli likadan igen då han slipper ut? Imorgon ska hon släppa ut honom igen, om inget har påträffats då ännu som kan vara orsaken till beteendet, så vi får se då vad som händer. Men, det är väl bara att pröva, och blir det samma sak igen så är det väl nog linor och hjälp som gäller direkt och då måste hon/vi börja seriöst fundera VAD som är fel. Ta in på klinik och gå igenom/röntga hela hästen om inget annat så att man med 1000% säkerhet då verkligen kan säga att det inte finns några som helst fel. Pratade dock med en granne där som berättade att han hade sett älg inte så långt ifrån hagen samma dag som hästen började bete sig underligt, och hästen är verkligen rädd för älg, funderade på om detta kunde vara en bidragande orsak...? Annat som vi också funderade på så var plogbilen som hade dykt upp den dagen och sprutat snö en bit ifrån hagen, nästan in i hagen, på ena sidan :rage: Hästarna galopperade då upp till andra sidan hagen och blev skrämda. Eller kanske det var en kombination av båda saker som bidrog till detta...? Jaa, man kan ju spekulera, men man kan inget säkert säga, tyvärr.
Jag hade definitivt avgränsat hagen till en liten hage innan ni släpper ut efter det som hänt och undersökning av vet osv . Låt hästarna gå enligt vanliga rutiner i liten hage framöver och se till att rutiner funkar att ta in hästen i fråga och att den beter sig normalt osv innan ni återgår till vanligare rutiner .

Jag lyckades en gång fånga en häst som slängt av sin ryttare på en inhägnad ridbana genom att låssas-longera. Jag hamnade i rätt position, sträckte ut armarna som vid longering, hästen såg det och svarade med att börja cirkla runt mig. Jag gav sakta- och haltkommandon som hästen lydde. Den stod kvar och lät sig klappas och tas om hand. (Ganska häftig upplevelse.)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 624
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 290
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
1 903
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 136
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar