Något smärtrelaterat är det nog. I värsta värsta fall så skulle jag ta ut en person, djurambulansen typ och faktiskt skjuta en "pil" med lugnande/bedövning för att faktiskt få in hästen.
Var min tanke också
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Något smärtrelaterat är det nog. I värsta värsta fall så skulle jag ta ut en person, djurambulansen typ och faktiskt skjuta en "pil" med lugnande/bedövning för att faktiskt få in hästen.
Min väninna står med ett stort problem just nu. Hon får inte in sin häst Hon har försökt att få in hästen sedan klockan 5 idag men nej, det går inte. Jag har precis varit där i 2 timmar och försökt hjälpa, men nej, vi får inte in honom. Vi har försökt att locka och pocka, tagit ut den andra hästen och försökt på så sätt att få in honom men nej. Vi kommer inom en 4 meters radie och så är det stopp. Han går iväg från oss och är totalt ointresserad. Vad gör man? Hon är småbarnsmamma och hennes sambo är bortrest så hon är ensam hemma med barnen, så hon har barnen som måste sova och de ska till dagmamman imorgon och hon har jobbet. Ska man bara lämna honom ute över natten ensam och så är det så med den saken? Hö finns det och täcke har hästen på sig, men det finns inget skydd i hagen. Jag vet att det är emot lagen att lämna hästen ute över natten, men vad gör man liksom? Han går ju inte att få in. Hon kan ju inte springa ute med hästen hela natten och försöka få in honom. Vad skulle ni göra i en sådan situation? Vad KAN man göra?
Han kom fortfarande inte nära någon av oss nu på morgonen heller Inte ens fast hon tog ut den andra hästen kom han i närheten av oss. Han gnäggade glatt då den andra hästen kom ut, men han kom inte närmare än 4-5 meter så länge hon stod bredvid den andra hästen. Då hon släppte honom, och han gick iväg från henne, då kom hästen fram och hälsade och så gick dem och åt tillsammans. Försökte närma sig hästen då de stod och åt men icke, han tvärvände och gick iväg. Hon ska försöka gå ut igen då hon kommer från jobbet, men tanken slog oss båda, vad gör hon om hon inte får fast honom idag/ikväll heller? Lämnar honom ute en natt till? Han kommer inte ens fram till grinden, inte ens i närheten av grinden, han bryr sig skit i att komma in. Ska vi behöva ta bort höet ur hagen (hon har en bal där) och "svälta" ut honom? Kanske får in honom då han blir hungrig och hon kommer med kraftfoder hinken? Kommer inte på något annat sätt att kanske få fast honom i detta läge.
Den stora nackdelen med att inte veta vad som hänt är ju att ni vet ju inte hur han reagerar nästa gång han kommer ut förrän ni har släppt ut honom. Men jag håller tummarna för att det bara va en fa han gick igenom.
Joo, det är lite det hon "fasar" för nu, kommer han att bli likadan igen då han slipper ut?
Jag hade definitivt avgränsat hagen till en liten hage innan ni släpper ut efter det som hänt och undersökning av vet osv . Låt hästarna gå enligt vanliga rutiner i liten hage framöver och se till att rutiner funkar att ta in hästen i fråga och att den beter sig normalt osv innan ni återgår till vanligare rutiner .Joo, det är lite det hon "fasar" för nu, kommer han att bli likadan igen då han slipper ut? Imorgon ska hon släppa ut honom igen, om inget har påträffats då ännu som kan vara orsaken till beteendet, så vi får se då vad som händer. Men, det är väl bara att pröva, och blir det samma sak igen så är det väl nog linor och hjälp som gäller direkt och då måste hon/vi börja seriöst fundera VAD som är fel. Ta in på klinik och gå igenom/röntga hela hästen om inget annat så att man med 1000% säkerhet då verkligen kan säga att det inte finns några som helst fel. Pratade dock med en granne där som berättade att han hade sett älg inte så långt ifrån hagen samma dag som hästen började bete sig underligt, och hästen är verkligen rädd för älg, funderade på om detta kunde vara en bidragande orsak...? Annat som vi också funderade på så var plogbilen som hade dykt upp den dagen och sprutat snö en bit ifrån hagen, nästan in i hagen, på ena sidan Hästarna galopperade då upp till andra sidan hagen och blev skrämda. Eller kanske det var en kombination av båda saker som bidrog till detta...? Jaa, man kan ju spekulera, men man kan inget säkert säga, tyvärr.