Lämna bort kattmamman?

JuniNatt

Trådstartare
Jag har ju en kattmamma med fem ungar här hemma. Det är inte jag som äger kattmamman. Hennes ägare ska imorgon ta henne till veterinär för stt kastrera henne. Han frågade min om han kan ha henne hemma en dag sen (han saknar väl sin katt).

Hon har ungar här hemma som är 7 ½ vecka. Hon är knappt aldrig hos dem, de är bara i samma rum typ när hon ska äta.

Ägaren hämtar katten imorgon bitti och ville lämna henne igen tisdag kväll så det bli ju nästa två dagar hon är borta. Klarar kattungarna sig?

Sv: Lämna bort kattmamman?

verkar konstigt att man kastrerar så länge man har kattungarna kvar, ska dom snutta på hennes op-sår sen då?

verkar konstigt att man kastrerar så länge man har kattungarna kvar, ska dom snutta på hennes op-sår sen då?

Jaha, det har jag inte ens tänkt på att man inte gör det när hon har kattungar. Det är nog mest för att hon kommer börja löpa snart igen och ägaren vill kunna ha henne ute en del också när hon ska flytta hem igen.

För övrigt så diar de inte längre.

Det är ganska vanligt faktiskt, speciellt på utekatter som man vill förhindra olyckor på igen... Snittade honor klarar ju av ungarna trots sår så det är nog inga större problem.

Be ägaren att han för kattmammans bästa lämnar henne direkt till dig efter kastreringen. Det är mycket bättre för henne att komma tillbaka dit hon närmast kom ifrån och få träffa sina ungar, så att allt är som vanligt igen. Det blir mindre stress för henne, då hon annars kan bli förvirrad och orolig och sakna ungarna. Vill hon vila och vara ifrån ungarna ett tag är det bättre att hon gör det i något rum hos dig.

Jag håller med Puttis, inte för ungarnas skull utan för kattmammans.

Senast ändrad:

När mina kattmammor haft ungar har de iaf skött om sina ungar och även om de inte diar och äter mat så tillåts de snutta ibland ändå. Hon ska ju ha tratt i 2 veckor och kan ju bli lite jobbigt för henne att tvätta o uppfostra ungarna. Mina honor var utekatter och de parade om sig när en kull var 3 veckor och det är ju mindre kul. Jag hade dom inne gången efter tills kattungarna var 12 v och flyttat.

Jag har då aldrig haft tratt på mina honor när jag kastrerat. De allra allra flesta honor tycker jag brukar vara väldigt opåverkade efter en kastrering.

Dessa har inte diat på säkert en vecka, inte alls. Men det där med tratt visste jag inte om.

Jag har då aldrig haft tratt på mina honor när jag kastrerat. De allra allra flesta honor tycker jag brukar vara väldigt opåverkade efter en kastrering.

Haukur det handlar inte om om de är påverkade eller inte. Det handlar om att de inte ska slicka i såret. Hankatter behöver inte ha tratt!!!!!!!!!

Haukur det handlar inte om om de är påverkade eller inte. Det handlar om att de inte ska slicka i såret. Hankatter behöver inte ha tratt!!!!!!!!!

Men lugn! Klart man sätter på tratt om de är på såret hela tiden. Ingen av mina honor eller någon av mina bekantas honor har varit på såren så mycket att de måste ha tratt.
Jag förstår inte hur du tänker, honor MÅSTE ha tratt men hanar behöver inte tratt, det beror ju på hur katten är med såret, det är inte bra att hanarna sitter och idiotslickar i såren heller. Mina honor har inte brytt sig i sina operationssår alls, varför i hela friden skulle jag sätta på tratt då?

Nej men hur vet man hur just den här katten reagerar på sitt sår?
Jag tycker du ska googla på allmänna skötselråd av kastrering av honkatt eller ring en vettig veterinär och rådgör. Sen om honkatten rymmer ut och parar om sig kort innan kastrering aborteras kattungarna vid kastrering. Inte så kul kanske men ändå ett bättre alternativ än att stå med en kattungekull man inte kan bli av med. Gör som du känner är rätt!! Lycka till.:)

Varför ska jag googla på det? Jag vet precis hur man sköter nyopererade djur och jag har världens bästa veterinär som hjälper mig med allt, dygnet runt om det skulle vara så.
Man märker väl hur katten reagerar och är den besatt av att slicka så får man väl göra något åt det då, men att sätta tratt på alla katter för att någon kanske eventuellt behöver är väl bra onödigt? Det är ju inte så att katten lägger sig ner och dör knall och fall bara för att den slickar en gång så märker man att den är på såret får man väl göra något åt det då.

Varför ska jag googla på det? Jag vet precis hur man sköter nyopererade djur och jag har världens bästa veterinär som hjälper mig med allt, dygnet runt om det skulle vara så.
Man märker väl hur katten reagerar och är den besatt av att slicka så får man väl göra något åt det då, men att sätta tratt på alla katter för att någon kanske eventuellt behöver är väl bra onödigt? Det är ju inte så att katten lägger sig ner och dör knall och fall bara för att den slickar en gång så märker man att den är på såret får man väl göra något åt det då.

Nu var det trådskaparen som skulle googla på det för att få information.:)

Nu gjorde jag så att jag lät honom hämta katten ikväll för att han skulle få ha den hemma lite och sen ska hon kastreras imorgon sen kommer han hit med henne direkt när de varit hos veterinären.

Liknande trådar

Katthälsa Hejsan, har två katter på 7 månader som båda kastrerades i tisdags alltså nästan tre dagar sen nu. Hanen är helt normal förutom att han...
2
Svar
20
· Visningar
1 259
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 346
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 772
Senast: tuaphua
·
Katthälsa För att göra en lång historia kort blev jag jourhem åt en honkatt akut. Den hade levt ett hårt liv. Jag frågade flera gånger om det...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 152
Senast: Emine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka