laminoguarder

Mynta2

Trådstartare
Vad innehåller det egentligen ? Jag har letat och letat, hittar inget mer matnyttigt än beskrivningen örter. Men vilka då ?
 
Vad innehåller det egentligen ? Jag har letat och letat, hittar inget mer matnyttigt än beskrivningen örter. Men vilka då ?
hittade på deras facebooksida, där står så här:
Det är en blandning som består av boswellia och djävulsklo som är inflammationshämmande och smärtdämpande, hagtorn, echinacea och schisandra som får magen och immunförsvaret att fungera bättre.

Inte särskilt imponerande, om jag får säga vad jag tycker...
 
Vad innehåller det egentligen ? Jag har letat och letat, hittar inget mer matnyttigt än beskrivningen örter. Men vilka då ?

Alla större foderföretag har en produkt som sägs vara “lösningen på fång”. Det finns helt enkelt pengar att tjäna på sådana foderprodukter eftersom laminitis/fång är den vanligaste sjukdomen hos häst efter kolik. Problemet är att i princip alla dessa preparat är mer eller mindre verkningslösa. Det finns inga produkter som förhindrar fång. Det enda som hjälper är en strikt, balanserad foderstat och motion.

Boswellia och djävulsklo är smärtlindrande och inflammationshämmande och kan ges istället för “butta” och andra NSAIDs efter ett fånganfall. Någon förebyggande verkan har de överhuvudtaget inte. Dessa örter ska endast användas vid smärta och egentligen på veterinärs ordination. I övrigt ska dom inte användas eftersom de kan ha negativa effekter.

Hagtorn kan ha en viss effekt på IR-hästar eftersom den motverkar vasokonstriktion men det finns bättre alternativ, t.ex. Jiaogulan som är en kinesisk ört.

Huruvida echinacea har någon medicinsk effekt eller inte är omtvistat:

http://en.wikipedia.org/wiki/Echinacea

“There are multiple scientific reviews and meta-analyses published to evaluate the peer reviewed literature on the supposed immunological effects of echinacea. However, the variability of the echinacea products used in the studies limited the comparison of effects and safety among the studies. The results are mixed, inconclusive and have not been approved for any health benefit or anti-disease activity.”
 
Vad innehåller det egentligen ? Jag har letat och letat, hittar inget mer matnyttigt än beskrivningen örter. Men vilka då ?

Det är en tinktur på örter. Som är milt cirkulationsökande, inflammationshämmande och är även snäll mot mage o tarm.
Echinacea är med för att stärka kroppen immunförsvar och även anti-inflammatorisk.
Laminoguarder ersätter inte veterinärmedicin som tillverkaren även skriver.

Jag ger Laminoguarder till min fånghäst när det lilla betet den går kommer i gång, i förebyggande syfte. Då det är lite cirkulations höjande. Man kan ge enkom cirkulationshöjande coh uterluta djävulsko om man vill det.
Men det är baserat på öretenas verkan och kinesisk medicin och det är lite annat tänk än västerlänsk syn på medicin.

Vi alla får tycka olika om saker o ting och det är bra!

Med vänlig hälsning
Pudlan
 
Det är en tinktur på örter. Som är milt cirkulationsökande, inflammationshämmande och är även snäll mot mage o tarm.
Echinacea är med för att stärka kroppen immunförsvar och även anti-inflammatorisk.
Laminoguarder ersätter inte veterinärmedicin som tillverkaren även skriver.

Här verkar det som att man har blandat ihop lite örter hipp som happ utan att ha riktigt klart för sig när dessa ska användas. Verkan av medicinalväxter kan vara lika kraftfulla som läkemedel och det är lika farligt att blanda olika örter som att konsumera olika läkemedel eftersom det kan finnas en ömsesidig påverkan.

Varför i hela världen ska man ge boswellia och djävulsklo till en häst som inte uppvisar smärta? Dessa örter ökar produktionen av magsyra och det finns en uppenbar risk för magsår vid användning under lång tid. De fungerar i princip på samma sätt som “butta” och andra NSAIDs, dvs. de blockerar enzymer i COX. Skillnaden är att NSAIDs blockerar både COX-1 och COX-2 medan djävulsklo till största delen blockerar COX-2 och är därför mindre farlig att använda.

Jag ger Laminoguarder till min fånghäst när det lilla betet den går kommer i gång, i förebyggande syfte. Då det är lite cirkulations höjande. Man kan ge enkom cirkulationshöjande coh uterluta djävulsko om man vill det.
Men det är baserat på öretenas verkan och kinesisk medicin och det är lite annat tänk än västerlänsk syn på medicin.

Den enda ört av de som anges i Laminoguarder som har påvisad cirkulationshöjande effekt är hagtorn. Hagtorn kan du därför ge i förebyggande syfte. För att hagtorn ska ha någon effekt måste man ge minst ca. 30 g per dag. Hur mycket hagtorn får din häst i sig per dag när du ger Laminoguarder? Förmodligen så lite att det inte har någon effekt. Varför inte ge endast hagtorn-extrakt i stället i förebyggande syfte?
 
Det är en tinktur på örter. Som är milt cirkulationsökande, inflammationshämmande och är även snäll mot mage o tarm.
Echinacea är med för att stärka kroppen immunförsvar och även anti-inflammatorisk.
Laminoguarder ersätter inte veterinärmedicin som tillverkaren även skriver.

Jag ger Laminoguarder till min fånghäst när det lilla betet den går kommer i gång, i förebyggande syfte. Då det är lite cirkulations höjande. Man kan ge enkom cirkulationshöjande coh uterluta djävulsko om man vill det.
Men det är baserat på öretenas verkan och kinesisk medicin och det är lite annat tänk än västerlänsk syn på medicin.

Vi alla får tycka olika om saker o ting och det är bra!

Med vänlig hälsning
Pudlan

Jag hade aldrig vågat ge något som är smärtstillande i förebyggande syfte när vi hade fånghäst! Hur vågar du det? Risken är enormt stor att man missar de första små tecknen på att hästen håller på att få fång igen om man gör det. Att man ser att hästen håller på att få fång igen kan vara skillnad mellan liv och död för hästen.

Örters verkan är kraftfull och man bör vara tillräckligt kunnig om dess verkan och biverkan innan man ger det. Att ge så som du beskriver att du gör tycker jag faktiskt är oansvarigt och det är att vara oförsiktig med hästens hälsa. Jag hoppas att hästen iallafall inte arbetas när den går omkring med smärtstillande i kroppen för det är att jämställa med djurplågeri. Du lär inte märka om hästen har stukat sig eller dylikt eftersom hästen redan är smärtlindrad. Ge örterna var för sig om du vill ge och ge då i tillräcklig dos. Ge inte smärtstillande i förebyggande syfte! Skulle du själv gå och ta full dos ipren i förebyggande syfte dag ut och dag in för att du kan få influensa?
 
Hej!

Är COX-2-hämmare säkert på hästar, jag tänker på att det ökar risk för hjärt-kärl-skador på människor?

/Lavinia
 
Hästen arbetas inte det är en sällskapshäst som vistas i hage och skritt promeneras. Ja jag är säkert o ansvarig och har säkert dålig koll. Är hos min häst ca 5 ggr per dag och fodrar och umgås med hästarna. Men hästen mår bra och är kollad av veterinär så fort det finns misstanke om fång! Tinkturen är inte så "kraftfull/stark" så om hästen stukar sig lär jag märka det direkt. Och det är inte en ersättning för veterinärmedicin!

Vad är säkert i hästvärden? Tillskotts foder som säljs som "fångfoder " som innehåller 40-60% socker o stärkelse???

Det är 4-5 ml hästen får per dygn och det är få dagar när betet börjar. Men vi är olika och tycker olika och vår veterinär tycker inte att jag gör fel. Men som jag skrivit är det inte ersättning för veterinär medicin!

Nu kommer jag inte att delta mer i denna tråd! Jag varade bara på trådskaparens fråga om lamnioguarder. Men då jag är så oansvarig och helt okunnig som utsätter min häst för något sådant här,anser jag inte att jag har något att till föra denna tråd mer.
Med vänlig hälsning
Pudlan
 
Senast ändrad:
Vad är säkert i hästvärden? Tillskotts foder som säljs som "fångfoder " som innehåller 40-60% socker o stärkelse???

Det är 4-5 ml hästen får per dygn och det är få dagar när betet börjar. Men vi är olika och tycker olika och vår veterinär tycker inte att jag gör fel. Men som jag skrivit är det inte ersättning för veterinär medicin!
Att det säljs olämpliga s.k fångfoder är sant. Betyder det för dig att det är mer okej att ge preparat som är fullt jämförbart med växtbaserat läkemedel? Jag undrar om du har någon aning om i vilken koncentration de verksamma substanserna i tinkturen finns?
Saken är väl den att om det är för låg koncentration och låg dos så har det ingen effekt - och varför då ge det alls? I hög koncentration har det effekt - och även bieffekter. (du vet väl om att en stor del av de läkemedel vi använder från början har utvunnits från växter? Skillnaden är att man i läkemedel har full koll på doser...)

Sen en sak till.
Var och en blir salig på sin tro och du får ge din häst vad du vill. Men att tro att det skulle förebygga fång - oavsett om det ges några få dagar vid betets början, eller dagligen året runt - är att hoppas för mycket.
 
Hej!

Är COX-2-hämmare säkert på hästar, jag tänker på att det ökar risk för hjärt-kärl-skador på människor?

/Lavinia

Relativt, det används i alla fall selektiva cox-2 hämmare. Men har biverkningar, men det har ju övriga alternativ med. Men ska man tro fass är det lindrigare för selektiva cox 2-hämmare än många andra NSAIDs. "
Biverkningar
Lesioner (sår) i munslemhinnan och kring munnen kan i sällsynta fall observeras hos behandlade djur. Dessa lesioner är i allmänhet lindriga och försvinner utan behandling, men orala lesioner kan vara associerat med salivering och läpp- och tungödem.
"
 
Är COX-2-hämmare säkert på hästar, jag tänker på att det ökar risk för hjärt-kärl-skador på människor?

Jag är varken läkare eller veterinär och därför inte rätt person att svara på din fråga. Men eftersom frågan var intressant frågade jag min mentor, Dr. Eleanor Kellon. Hon sa i princip följande:

Genuina COX-2 hämmare som previcox har säkerligen samma effekt på hästar som hos människor, dvs. leder till vasokonstriktion. Men medan hjärtat är den mest känsliga delen hos människor är hovarna den känsligaste delen hos hästen.

Djävulsklo verkar dock inte på samma sätt som genuina COX-2 hämmare. Djävulsklo verkar i nivån med NF-κB som är uppströms COX-2 aktivitet. Djävulsklo har snarast en vasodilaterande effekt, dvs. ökar blodgenomströmningen och minskar blodtrycket:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6482477
 
Jag är varken läkare eller veterinär och därför inte rätt person att svara på din fråga. Men eftersom frågan var intressant frågade jag min mentor, Dr. Eleanor Kellon. Hon sa i princip följande:

Genuina COX-2 hämmare som previcox har säkerligen samma effekt på hästar som hos människor, dvs. leder till vasokonstriktion. Men medan hjärtat är den mest känsliga delen hos människor är hovarna den känsligaste delen hos hästen.

Djävulsklo verkar dock inte på samma sätt som genuina COX-2 hämmare. Djävulsklo verkar i nivån med NF-κB som är uppströms COX-2 aktivitet. Djävulsklo har snarast en vasodilaterande effekt, dvs. ökar blodgenomströmningen och minskar blodtrycket:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6482477

Tack för svar!

/Lavinia
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min ponny skulle behöva få i sig munkpeppar eller liknande för sin brunst. Grejen är att hon är kräsen. Försökte med NAF Oestress idag...
Svar
16
· Visningar
472
Senast: Leeelot
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
917
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 740
Senast: Roheryn
·
Utrustning Jag tänker främst på frambens senskydd, 'reflexgula" med reflexer. Finns sådana övh i strl Shettis? Har letat och letat men hittar...
Svar
3
· Visningar
212
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp