Läkningstid på blödning i sulan?

A

Ancor

Var inne med hästen till klinik. För 2 v sedan hade han en sten satt fastkilad mellan strålen och skon som klämde på sulan. Han blev halt av detta. Vi röntgade igenom hela hoven (1000000 bilder typ :crazy: ur alla vinklar för att utesluta att det var nåt vajsing innuti) Vet hittade INGENTING. Det enda han påvisar är att han ömmar i sulan när hovis klämde med visitertång (ingen böld), hovis sa att det kunde bli en böld i slutänden, men att det inte var någon i dagsläget. Han får nu antiinfammatoriskt och står i sjukhage, utan sko och en mjuk gummipad fastlindad under sulan. Min fråga är: Han har fortfarande lite puls i benet, är det normalt? Han har fått antiinfalmmatoriskt sedan i onsdags.
Hur lång är läkningstiden?, diganosen blev "blödning i sulan". Vet förklarade det som att det blivit ett sort blåmärke i sulan typ...
Någon som vart med om detta?

Sv: Läkningstid på blödning i sulan?

Min häst hade ungefär detta för några år sedan. Från det att han först blev halt (troligen pga att han gick på grus utan skor), så tog det ca två månader och två kurer antiinflammatoriskt innan han blev bra. Var skodd med sulor ytterligare två månader efter det.

Han har också haft "lättare" stentramp då han ömmat på en specifik punkt på sulan och varit ganska halt. Det har dock gått över helt på ca en vecka.

Har en häst som då och då åker på en hovböld.
Vid ett tillfälle fick den en envis en. När den sprack upp i kronranden, tyckte både jag och hovis att det borde ha lättat mer (på smärtan/hältan).
Den fick stå på smärtstillande ett par extra dagar.
Så småningom visade sig att en dubbelsula hade bildats. En stor del av hoven forsvann där! :crazy:
Det var förmodligen den blödningen som den "lilla" bölden i kronranden var symptom på.
Men det hade aldrig gått att karva sig fram till.
Hästen var symptomfri efter att den lilla bölden hade läkt ut. När sedan dubbelsulan åkte av var givetvis hästen öm, eftersom hoven blev så kort.
Det är jättesvårt att veta hur lång tid det tar. Det varierar ju oerhört...
Men om du skulle "åka på" en dubbelsula framöver, så kan du nog härleda den till denna incident. Så få inte panik om det händer! ;)
lycka till!
mvh

Skulle också tippa på någon form av blåmärke. Hästar är ju ganska tunga, så det är kanske inte konstigt att det gör ont, eftersom det är en såpas stor belastning på hoven. Spontant så tror jag också att behandling med anti-inflamatoriskt medel hjälper. Bara att vänta ut...

Liknande trådar

Hästvård Har som säkert många läst hållt på med en segdragen hovböldshistoria på min hingst. Om vi tar det från början så hade vi först en dag en...
Svar
9
· Visningar
1 859
Senast: flashlight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10