Läkningstid för muskler

Jamtland

Trådstartare
Jag har inte riktigt ork att berätta vad som hänt just nu, men iaf så står min varmblodsvalack på box sedan den 13e september. Efter röntgen och diverse andra undersökningar på Atgkliniken så tror veterinärerna att han slitit av muskler och nerver på insidan höger bog.

Han har hela tiden kunnat stödja på benet men var i från början i det närmaste blockhalt, jag fick tvinga honom att gå de korta bitar han var tvungen att förflytta sig.

När han går i boxen så är han givetvis fortfarande rejält halt och det syns att det gör rejält ont att stödja på benet. Han har även lite svårt att få benet att följa med riktigt utan det blir lite vingligt.

Någon som har varit med om en liknande skada? hur lång läkningstid hade era hästar?

Det är fortfarande osäkert om min häst blir så pass bra att han kan ha ett drägligt liv. Huruvida han någonsin kan ridas igen spelar mig ärligt talat ingen roll, han får vara kvar bara han kan ha ett värdigt, smärtfritt liv (även om han inte är smärtfri nu såklart). Men än så länge vet jag inte om han kan bli så bra att han får leva, det är helt enkelt fruktansvärt att bara gå och vänta och inget kunna göra... Hur länge tror ni jag måste/bör vänta för att få veta? (Ska givetvis fråga veterinären också en gång till)

När vi var nere på kliniken så sa veterinären att han skulle stå helt still på box i minst tre veckor och blev han itne sämre (vilket han inte blivit) så fanns en liten chans att han klarar sig.

Jenny-uppgiven och ledsen

Sv: Läkningstid för muskler

Kanske ska tillägga att han från början var REJÄLt svullen i bogen, men det har nu gått ner en hel del. Han fick äve nen enorm utgjutning under magen (var väl vätska och tjafs från skadan som "vandrade" neråt)

Jenny

Muskler har en ganska lång läkningstid, på plussidan dock så har muskler en förvånande förmåga att läka, mins min klinikvet 'tröstade' mig med att muskler kan ta en evinnerlig tid, men de allra flesta skador läker. Naturligtvis menar jag inte att det garanterat gäller din med, din hade jud essutom nerver med.

Hursom, min röda slet av en bröstmuskel förra hösten (augusti). Alla inblandade påpekade det här med lååång tid, men också att det brukar läka i sinom tid, och också att muskler är ganska 'ärliga', så det är ingen jätterisk med kontrollerad belastning att 'sabba allt'. Det minns jag att jag var orolig för, att hur ska jag veta om det är 'lagom takt' på igångsättningen, men tydligen så reagerade inte muskeln negativt så var det okej, blev han varm/öm var det lite för mkt och bara backa. Men att muskler inte är lika 'lömska' som t ex senskador, att det kan verka bra och tåla träning men nix.

Min var tvärhalt akut, han tog sig knappt in från hagen, det som normalt tar 2 minuter tog över en halvtimme, ett plågsamt 'hoppande' steg i taget. Då syntes inget på muskeln, men efter 4 - 5 timmar kom svullnaden, och då var han väldigt beröringsöm.

Fick NSAID (metacam) och boxvila först. I början inga prommisar, sen några få minuter och succesivt utökat. Skulle eg vara igång i långsamtrav innan utsläpp då bock och brall kunde slita upp det. Dessvärre började han med bock och brall på promenaderna (så fick sederas lite) och sedemera även i sin box/boxhage. Så efter lite dividerande släpptes han ut istället efter en månad, var pest eller koleraval. Tack och lov gick det bra, och sen utökade vi skritteriet osv. I december var han redo att gå fullt ut igen, dock inte hoppa, men inga restriktioner i övrigt och skritt, trav och galopp.

Redan när han skadade sig fick jag informationen att jag kunde ställa in mig på att 'resten av året' var borta, och det stämde rätt väl, han hade kunnat sättas igång lite fortare tror jag, men jag var dels lite nojig, och dels lat (hata vinter typ).

Han är helt återställd idag och enda som 'syns' att han haft en avsliten muskel är en liten grop (atrofi) i bringan. Har bilder på skadan om du vill se.

Förresten, han fick laserbehandling på skadan, rätt tätt i början. Jag är helt övertygad om att det påskyndade saker och ting, men kan inte bevisa det ;)

Om jag förstår saken rätt har hästen en skada innanför skulderbladet och dessa muskler har en viktig funktion i att hålla bålen på plats mellan frambenen. Hästen har ju inget nyckelben som vi människor så bålen hänger i muskler mellan skulderbladen. Dessa muskler gör också att bålen höjs och sänks när hästen lägger sin vikt framåt eller bakåt.
Att bogen nu är instabil är därför inget konstigt. Men förstås oroande för dig.

Prognosen för din häst beror på en väldig massa saker. Muskelskador läker ofta bra men en omfattande skada i ett känsligt område är förstås alltid allvarlig. När muskler ska läka så bryts först de trasiga muskelfibrerna ned och sen ska nya byggas upp. Det finns risk för sammanväxningar och bindvävsbildning. Och om det finns nervskador tar läkningen längre tid.

I det akuta läget ska man få bukt med smärtan och svullnaden och hålla hästen i stillhet så att skadan inte blir värre. Med tiden kommer det bli viktigt att hästen får kontrollerad motion för att muskelfibrerna ska ombildas på rätt sätt och det inte ska bli bindvävsärr. Sakta ska styrkan och elasticiteten byggas upp igen. Du kan räkna med en lång rehab. För att få en uppfattning kan du t ex läsa på om sjukdomen sweeny som är en nervskada i bogen som leder till muskelförtvining. Det problemet liknar litegrann hur tiden efter det akuta skedet skulle kunna se ut för din häst.

Det är tortyr att vänta på besked men tyvärr finns inget du kan göra för att skynda på det hela. Det viktigaste är att hålla hästen så smärtfri som möjligt och så småningom kunna bedöma hur allvarliga muskelskadorna och nervskadorna är. Och då kunna göra en bedömning om hästen kan bli återställd.

Detta blir nog ett lite meningslöst inlägg då min häst inte var så skadad som din. Men, i alla fall, när hon var 1 år så skadade hon sig i hagen. Vi såg inte när det hände men vid insläppet på kvällen var hon blockhalt fram. Jag blev jätterädd att hon skulle ha skadat bogen, men hon reagerade inte på tryck där. Däremot reagerade hon kraftigt när vi tryckte på mjukdelarna mellan frambenen, precis där höger framben övergår i "överkropp", kan man säga. Alltså muskelskada, puh tänkte vi. Hästen är mycket livlig i hagen o hade förmodligen gått omkull. Hon blev lite svullen, vi masserade försiktigt med liniment varje dag o hon fick gå ut i hagen som vanligt för att inte stelna till. Av naturliga skäl höll hon sig lugn ute. Det tog i vårt fall 3 månader innan hon var ohalt igen o hon har inte haft några men senare av detta, är 6 år nu.

Håller tummarna för din häst!
Muskelskador tar tid att läka. Drabbades själv av en ljumsskada vid ridning som läkte först efter 7 månader.

Hur länge bryts det ner i kroppen på honom och när ska jag börja med rehab för honom?

Jenny- som ska ringa kliniken också på måndag och fråga men som itne orkar vänta till måndag på svar...

Hur länge bryts det ner i kroppen på honom och när ska jag börja med rehab för honom?

Jenny- som ska ringa kliniken också på måndag och fråga men som itne orkar vänta till måndag på svar...

Det tar tre veckor att göra om en trasig muskelcell. Men du vill inte veta hur lång tid det tar för en enstaka cell utan för din hela häst, och den frågan kan jag inte svara på. Nedbrytning och uppbyggnad pågår samtidigt eftersom celler kan fortsätta förstöras pga att blödning ger tryck på vävnaden. Samtidigt som de bryts ned kan reparationen ha börjat i andra delar av muskeln. Prova att prata med din klinik och se om du kan få någon uppfattning om vad de tror. Men kanske man måste vänta och se hur det utvecklar sig för din häst och hur stora nervskador det finns.

Rehab efter det akuta läget går ut på att hästen ska röra sig så mycket som möjligt men inte så mycket att den blir sämre. Hur lång tid beror på vilken nivå man kan börja på och hur hästen svarar.

Tack för bra svar, tänkte bara att ni kan tycka det är intressant att se hur han rör sig, så här finns en liten filmsnutt där han går några steg i boxen:
Lord i boxen

Jenny

Och nu har jag pratat med ATG så nu är han ute i en rätt stor sjukhage. Han tycker det är lite otäckt att gå eftersom höger bogen/frambenet itne gör riktigt som han vill, men han var tokglad att få gå ut och rulla sig i snön!

Hoppet återvänder sakta men säkert, förstår att vi har en en otroligt lång väg att gå, men jag börjar tro att vi ska klara av det!

Jenny

nu är han ute i en rätt stor sjukhage.

vi har en en otroligt lång väg att gå, men jag börjar tro att vi ska klara av det!

Skönt att höra att ni börjar kunna se framåt. Vet du vilken/vilka muskler som är skadade? I orginalinlägget tolkade jag det som skulderbladets insida men på filmen på din häst såg det mer ut som det kunde vara bröstmuskulatur. Var det en fläkskada?

Min häst hade av en muskel i v. has som 2 åring.
6 månader i box (och en herrans massa sjukhage), sen gick hon och gjorde näst intill ingenting i 2 år (detta var hos uppfödarna, jag köpte henne då efter dessa 2 år).
Hon hade en kraftig rörelsestörning, och veterinären kunde inte garantera att hon skulle hålla som ridhäst.

Men med lite träning så vips - rör hon sig helt klockrent :)
Nu är hon under igångsättning/inridning som 5 åring (påbörjade i vintras, men hon skadade sig i hagen i våras - något som inte alls har med rupturen att göra).
I våras var vi tom med på en löshoppningsträning - efteråt fick hon en massa beröm från helt okänt hästfolk om vilka fina gångarter hon hade, ingen kunde ana att några månader tidigare var det inte riktigt så ;)

Håll modet uppe! :laugh:

Jag vet inte säkert, men som jag fattat det så är det musklerna på insidan bogen och det är en fläkskada.

Idag fick han stå inne längre än vanligt och firade att han fick gå ut i eftermiddags med två glada galoppsteg! Så det går framåt om än långsamt!

Jenny

Och så en liten uppdatering. En liten filmsnutt där ni kan se honom skritta, jag tycker han har blivit otroligt mycket bättre om ni jämför med filmsnutten här ovanför där han gick i boxen.

Lord skrittar

Så hoppet har återvänt, jag är i stort sett säker på att han kommer att kunna leva vidare och har till och med ett litet svagt hopp om att han kommer att gå att köra och rida i framtiden.!

Håller tummarna för din kuse! Vad söt han är :D
Han ser ju verkligen otroligt mycket bättre än på första filmen, så du ska se att det går åt rätt håll och att han blir frisk igen. Har ingen erfarenhet alls av bogskador så därför kan jag inte ge några goda råd, men tummarna håller jag!

Den första filmen såg verkligen inte rolig ut med hela bogen instabil så det var skönt att se att hästen nu rör sig väldigt mycket bättre. Kanske man kan hoppas att nervskadorna inte var så omfattande som ni först trodde. Skönt att se att det går åt rätt håll.

Har varit med om två hästar som fläkt sig i bogen. Den ena var min egen hon fläkte insidan på höger bog för några år sedan. Hon var först jättehalt inte blockhalt men nära på. Efter ett par dagar var hältan märkbart mindre men det tog nästan 4 månader innan hältan var borta helt. Jag lät henne vila från ridning ett par månader till mest för att det var mitt i vintern och antingen glashalt eller stenhårt och knöligt i backen här omkring. Inget roligt att sätta i gång en häst med andra ord. Men sen sattes hon igång utan några problem. Hon är lite stelare i höger bog men det var hon innan också.

En annan häst i ett stall jag jobbade i blev blockhalt hagen till synes utan att något hände precis innan. Till klinik som meddelade att bogmuskeln hängde i en ynka liten tråd. Jag var inte med på kliniken och det var inte min häst så den exakta diagnosen kan jag inte, det var stallchefens ord när hästen kom tillbaka. Boxvila i 6 veckor, tillbaka till klinik och sedan sjukhage och skrittpromenader under flera månader med regelbundna återbesök på klinik. Vad jag vet blev hästen frisk igen och kunde gå med i verksamheten (naturbruksgymnasium).

Så det tar tid men förhoppningsvis återhämtar sig även din häst så småningom

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 741
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 770
Senast: pews1972
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 683
Senast: Karminnie
·
Hästvård Jag har under någon veckas tid känt en liten liten skorpa på skenbenet på vänster bak men inte brytt mig något nämnvärt då min häst är...
2
Svar
31
· Visningar
11 036

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka