Laguttagning

trazel

Trådstartare
Jag är lite nyfiken på hur ni gör med laguttagningar till allsvenskorna.

Har blivit ombedd att vara lagledare för vårat division tre lag till våren för ponnyer. Jag har lite funderingar.

Tjejerna som ska vara med är SMÅ, för flera av dem är det första gången på lokala tävlingar. De flesta är inte äldre än 9-10 år.
Tidigare har min klubb alltid gjort så att vi har kollat dagsform i förklass och sedan tagit ut laget på plats efter resultatet.

Nu är tjejerna betydligt yngre. Jag tycker att det verkar vara ganska opsykologiskt sätt att ta ut lag på egentligen. Det är inget kval eller så till division två, så vi måste ju inte på något sätt "toppa" laget.

Är det bättre att säga redan innan vilka som ska rida vilka omgångar och få alla att vara med någon gång i stället?

Hur gör ni och hur tänker ni?

Sv: Laguttagning

Johan Fyrberg var och föreläste för oss på klubben om hur man lägger upp träning ochtävling. Lagtävling kom då upp och enligt honom ska man alltid ta ut laget i förväg och inte på tävling, speciellt när de handlar om små barn.

Klubben ska nu ha en möte med alla som är intresserade att vara med i lag och vi ska fixa träningar för dem. Tror att det är viktigt att alla som vill vara med får vara med på ett eller ett annat sätt, till exempel i hejarklacken ;) Lagtävling ska vara kul och det är viktigt att det inte blir några sura miner.

Min klubb är ganska liten så det har blivit att de som kan får ställa upp. Ibland har vi haft fem ekipage och då har alla fått hoppa förklass och de bästa får sedan hoppa lagklassen. Men det är de vi ska försöka ändra på. Vi får se hur det funkar helt enkelt. Funkar det inte att ta ut i förväg får de bli som på "gamla tider". Hästar är ju som de är...

Så ta ut laget i förväg är mitt tips iaf.

Om jag var du skulle jag ta ut laget i förväg och låta så många som möjligt få vara med, och vid ev final låta de som varit bäst på vägen dit rida.

Att ta ut laget på plats kan vara extremt pressande både för ryttare och lagledare, även när det gäller vuxna människor.
Och det är ju kanske inte alltid den som placerat sig bäst i förklassen som lämpar sig bäst att rida i ett lag vilket kan vara svårt att förklara (om inte för ryttaren så för dennes föräldrar :smirk: )

Och är det små barn som precis ska börja tävla är det bättre att de lär sig att vara ute och ha kul istället för att bara fokusera på prestation :)

Tack, då vet jag att det inte var jag som var helt ur banorna när jag funderade. ;)

Ska ha ett möte med alla de som är intresserade av att vara med så ska jag höra vad de tycker och vill och när det passar alla och så. :)

I vår klubb gör vi så när det gäller div lll ponny att alla som vill skall få vara med och rida åtminstone en omgång. Om det det sedan blir ojämt så får lotten avgöra men allt det här är klart innan tävlingsdagen så alla är införstådda innan vilka som rider vilken omgång. Sedan när det går uppåt i divisionerna så kan man börja toppa lite men inte när det gäller div lll ponny...

Jag var lagledare i ett div3 lag i våras och vi gjorde såhär: ALLA som var med och red förklassen var med i laget, sen att det bara var fyra st som red lagklassen var det ingen som funderade så mkt på eftersom vi månade om att alla, även hästskötare och föräldrar skulle vara delaktiga i LAGET!
Kan ju tillägga att vi dessutom vann båda omgångarna och då givetvis toltalt! Vi som bara var med för att lära oss hur det gick till:eek:

Här är gänget efter totalsegern i upplands väsby

Allsvenskan2006122.jpg

Men jag kan absolut förstå tanken med att ta ut laget redan hemma, titta bara på allt "skit" som blev efter en viss ryttares petning på VM i somras;) .

Håller med de som skrivit innan. Ta ut laget i förväg

I vår klubb brukar det vara så att alla som vill vara med får det. Sen är vi inte så jättemånga i vår klubb så det brukar lösa sig genom att det är ju alltid ngn som inte kan osv. Vi brukar även ha träffar för ryttarna, både med o utan häst innan första omgången. :)

men våra lag så brukar lagledaren ta ut hur det går i förklassen, och vilka som är säkrast lixom,

men våra lag så brukar lagledaren ta ut hur det går i förklassen, och vilka som är säkrast lixom,

Det kan jag förstå att man gör på en högre nivå och när det börjar handla om premier.

MEN, nu är det små barn som ska igång med sitt tävlande och jag vill vara en psykologisk lagledare. :p

aha har itne läst så noga sorry,
ja jag är ju med i div1/elit

Så här tycker jag:

*Lär av landslaget, ta ut laget i förväg.

*Till varje omgång bör man ha fyra ordinarie och en reserv och alla bör veta innan vilken roll de har.

*Ingen ska vara med i laget bara för att det är lag, är man inte kapabel att hoppa klassen på en individuell tävling så bör man inte vara satt på att göra det i en laghoppning heller.

*Skillnaden mellan att ta ut ett div III-lag eller ett elit-lag är att i div III bör alla som vill och kan få vara med medan i elit så är det de bästa som rider.

I vårt div 2 lag så hade vi typ 10 som ville vara med. Men vi tog ut laget på plats hur det hade gått i förklassen, man måste ju ändå som ryttare i ett lag vara ärlig mot laget om hästen kanske vägrade ut sig i båda förklasserna...Det funkade bra i vår klubb iallafall :)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 374
Senast: Magiana
·
S
Tävling Hur tar ni ut lag och har ni problem när det är så att alla inte får rida i lagen som de önskar? Går ni på tidigare resultat från...
Svar
2
· Visningar
1 007
J
Dressyr Hejsan. Är ny här på forumet. Har fått överta min dotters identitet. Som ponnymamma har man under åren råkat ut för diskussioner och...
Svar
4
· Visningar
1 480
Senast: break_a_leg
·
C
Hoppning Hej, har en liten fråga jag... Jag var med i förra omgången i Div. 1 laget för ponny i hoppning. Min klubb ska starta med ett lag nu i...
Svar
6
· Visningar
957
Senast: Connemara_Lover
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka