Lägsta tid för utevistelse/dag?

Imzevimz

Trådstartare
Jag läste just ett upprop i en facebook-grupp jag är med i, en femtonårig tjej som är ledsen för att Stockholms stad chockhöjer markhyrorna så att Stockholms ridhus och Östermalms ridskola inte har råd att finnas kvar inne i staden.

Hon tycker att hästarna sköts väl. De får en timmes utevistelse i rasthage varje dag enligt henne.

Jag har kollat på jordbruksverkets hemsida men inte hittat något om lägsta antal timmar att vara ute, bara max antal timmar.

Är det verkligen okej att bara låta hästarna vara ute en timme varje dag?:o
(En vanlig dag, alltså, inte snöstorm eller skadad häst med boxvila)

Mina egna är ute minst tolv timmar.

Sv: Lägsta tid för utevistelse/dag?

Hej!

Visst är det sjukt att regler säger att strövande djur får vara ute max antal timmar och inte minst antal timmar...

Tyvärr ser det ut så, så länge hästarna kan röra sig "fritt i sina naturliga gångarter" varje dag så är det ok att ha dom inlåsta resterande timmar..

(och om dom inte byggt om och kraftigt minskat antalet hästar så går inte hästarna ute 1 timme/dag, för de fåtalet hagar som finns räcker inte till alla hästar- inte ens när de går 2 och 2 i varje sockerbit).

/Lavinia

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har aldrig haft möjlighet att ha en egen häst. Jag har dock drömt om det sen jag var pytteliten. Jag har ridit på ridskola, åkt på...
Svar
0
· Visningar
397
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Hästhantering Begreppet Horsemanship - God hästhållning/Gott hästmannaskap, grundar sig på de regler och lagar som styrs enligt Djurskyddslagen...
Svar
0
· Visningar
23 659
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka