Lägsta höjden för häst?

A

Ankiz90

Vad är den lägsta höjden i klasserna för (häst) i hoppning? Funderar på att börja tävla men vet inte hur lågt man får hoppa med häst som lägst..:rofl:

Sv: Lägsta höjden för häst?

90 cm på lokal tävling. På klubbtävlingar kan det vara lägre och på clear round eller pay and jump så får man välja höjd.

När brukar tävlingssäsongen vara då? När börjar den? Vad ska man träna för övningar mm.?:angel:

LD (90cm) är den lägsta höjden för häst. Finns dock vissa tävlingar där de har Clear Round på 80cm. Clear Round är dock inte lika med valfri höjd utan står för en bedömningsform. På Pay & Jump, dvs träningstävlingar kan du ofta välja höjd och på så vis få ett kvitto på vart ni befinner er. Den huvudsakliga tävlingssäsongen är ofta mellan April/ maj till oktober men det finns givetvis tävlingar under hela året. Gå in på ditt distrikts hemsida så hittar du tävlingsterminen och tillhörade proppar. På din fråga gällande övningar rekommenderar jag dig att ta hjälp av en tränare, denne kan oxå hjälpa dig att avgöra när ni är redo för att tävla.

Lycka till!

lokal 90 är det lägsta för häst, men du kan juh alltid tävla klubbtävlingar eller cleraound där du offtast väljer höjd själv.

När brukar tävlingssäsongen vara då? När börjar den? Vad ska man träna för övningar mm.?:angel:

man kan säga att det mer eller mindre är tävlingar året om, men just under jul brukar det vara väkldigt få, och samma under Falsterbo Horseshow veckan på sommaren :smirk: gå in på www.ridsport.se, där kan du söka reg tävlingar genom enkla sökningar, men även lokala hopp/dressyr genom att gå in på distriktens hemsidor.

man kan säga att det mer eller mindre är tävlingar året om, men just under jul brukar det vara väkldigt få, och samma under Falsterbo Horseshow veckan på sommaren :smirk: gå in på www.ridsport.se, där kan du söka reg tävlingar genom enkla sökningar, men även lokala hopp/dressyr genom att gå in på distriktens hemsidor.

Många distrikt har börjat använda SvRFs tävlingstermin också. B.la Västmanland har gjort det och kommer bara använda SvRFs nästa år. :)

Joo, tack :) Men vad behöver man för att få tävla i hoppning då? Kläder, utrustning, licenser mm.?;)

Joo, tack :) Men vad behöver man för att få tävla i hoppning då? Kläder, utrustning, licenser mm.?;)

Lokalt: Vita ridbyxor, stövlar/skor och shortchaps, lokallicens, grönt kort.
Regionalt: Samma som ovan fast: Kavaj?(Osäker), Junior/Senior licens (beroende på ålder), hästlicens.

Fast det är inget krav på vita ridbyxor längre men det är 1000 gånger snyggare...

Lokalt: Vita ridbyxor, stövlar/skor och shortchaps, lokallicens, grönt kort.
Regionalt: Samma som ovan fast: Kavaj?(Osäker), Junior/Senior licens (beroende på ålder), hästlicens.

Fast det är inget krav på vita ridbyxor längre men det är 1000 gånger snyggare...

okej, tack.. :D Vad behöver hästen då? Sadel och träns vet jag, benskydd ska man också ha va? Måste man ha brösta?? jag är lite osäker på utrustningen till häst.. :crazy: känner mig korkad..:o

okej, tack.. :D Vad behöver hästen då? Sadel och träns vet jag, benskydd ska man också ha va? Måste man ha brösta?? jag är lite osäker på utrustningen till häst.. :crazy: känner mig korkad..:o

Hästen behöver sadel, träns och nummerlapp.
Kort o gott. :p

kl

90 cm är det lägsta som man hittar i propositionerna, men det är tillåtet att arrangera lägre klasser. Gå in på ridsportsförbundets hemsida och sök på "clear round" så kommer det upp artiklar som behandlar problematiken med icke-officiella tävlingar, däri finns att läsa att man tex kan arrangera 70 cm klasser på lokal. Synd att inte klubbarna gör det dock...

Ja, tack igen till er som skriver! :D Jag blir jätte glad när jag får svar på mina frågor..:bump: Om det är någon annan som har frågor så kan ni skriva här också vet ni.. :)

Jag hade börjat med att tävla pay and ride istället, där kan du fritt välja höjd :idea:

För att tävla lokat och högre måste man ta ett grönt kort, där man vissar att man kan läsa TR. TR finns på Ridsportsförbundets hemsida.

När man har grönt kort får man lösa ut sin tävlingslicens.

kl

90 cm är det lägsta som man hittar i propositionerna, men det är tillåtet att arrangera lägre klasser. Gå in på ridsportsförbundets hemsida och sök på "clear round" så kommer det upp artiklar som behandlar problematiken med icke-officiella tävlingar, däri finns att läsa att man tex kan arrangera 70 cm klasser på lokal. Synd att inte klubbarna gör det dock...

Ja precis, nytt för i år har jag för mig..? Alltså att klasserna öppnas neråt på lokalt för hästar.

Om man är under 18 år och tävlar häst, tävlar man i speciella klasser då? (- 200% koll) eller, om ex. en 13 åring rider häst, tävlar den då mot vuxna? :p

Man tävlar mot vuxna när man tävlar på stor häst, det finns inga klasser specielt för yngre och stor häst.

Liknande trådar

Hemmet Jag håller på att "flytta hemifrån" och funderar på hur jag ska tänka med placering av TVn. Dvs vilken höjd man vill ha den. Min nya...
Svar
14
· Visningar
570
Senast: pepp
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Heeelt ny på att tyda dom här unghästbedömning som finns. Kollar på en häst som är 5, fick klass 1 i gångarter och hoppning på...
Svar
12
· Visningar
1 252
Senast: Robina
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 314

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka