A
Ankiz90
Vad är den lägsta höjden i klasserna för (häst) i hoppning? Funderar på att börja tävla men vet inte hur lågt man får hoppa med häst som lägst..
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
När brukar tävlingssäsongen vara då? När börjar den? Vad ska man träna för övningar mm.?
man kan säga att det mer eller mindre är tävlingar året om, men just under jul brukar det vara väkldigt få, och samma under Falsterbo Horseshow veckan på sommaren :smirk: gå in på www.ridsport.se, där kan du söka reg tävlingar genom enkla sökningar, men även lokala hopp/dressyr genom att gå in på distriktens hemsidor.
Joo, tack Men vad behöver man för att få tävla i hoppning då? Kläder, utrustning, licenser mm.?
Lokalt: Vita ridbyxor, stövlar/skor och shortchaps, lokallicens, grönt kort.
Regionalt: Samma som ovan fast: Kavaj?(Osäker), Junior/Senior licens (beroende på ålder), hästlicens.
Fast det är inget krav på vita ridbyxor längre men det är 1000 gånger snyggare...
okej, tack.. Vad behöver hästen då? Sadel och träns vet jag, benskydd ska man också ha va? Måste man ha brösta?? jag är lite osäker på utrustningen till häst.. känner mig korkad..
kl
90 cm är det lägsta som man hittar i propositionerna, men det är tillåtet att arrangera lägre klasser. Gå in på ridsportsförbundets hemsida och sök på "clear round" så kommer det upp artiklar som behandlar problematiken med icke-officiella tävlingar, däri finns att läsa att man tex kan arrangera 70 cm klasser på lokal. Synd att inte klubbarna gör det dock...
Om man är under 18 år och tävlar häst, tävlar man i speciella klasser då? (- 200% koll) eller, om ex. en 13 åring rider häst, tävlar den då mot vuxna?