Lagring av torrhö - hur gör ni???

F

fia n

Nu undrar jag är det nån som kan tipsa mej om hur vi ska
förbättra våra hölador eller lagra höet på ett klokare sätt.:)

Vi har ett par smålador, gamla, gråa - charmiga :D ,som vi lagrar höet i.
Har försökt täta dom med skivor på väggarna, lagt nya trägolv o ordentliga plåttak.

Problemet är att vi nu trots allt ha varit tvugna att slänga en del hö.
Dom balar som har varit överst har varit helt dammiga. Dessutom dom balar som varit ytterst har varit dammiga på den sidan som har varit mot väggen. Tolkar detta dom att det är fukt som kommit in iutifrån.

Vi har lämnat en luftspalt mellan väggskivorna o höbalarna just för att dom inte så lätt skulle ta åt sej fukten utifrån. men men.... de hjälpte inte.

Vet att det rekommenderas att man ska använda halm ytterst o ovanpå (o under?). Men e det nån som använt nåt annat?
Pressening??Väv?? O ska det vara luftspalt mellan eller lagring direkt mot väggskivan?
Lagring av hö e som sagt inte lätt - spec inte om man inte har skulltork.

Ideer mottages med tacksamhet!!
 
Sv: Lagring av torrhö - hur gör ni???

Småbalshalm runt hela leveransen. Golvet är OK, därför inget där. Hade lagt i botten också om jag haft i lada.

Löshalm och småbalshalm över. Har det varit väldigt otäta lagringsutrymmen har jag haft löshalm och pressening över det.
 
Sv: Lagring av torrhö - hur gör ni???

Jag vet inte men jag tror att man inte ska ha för tätt. Jag har också problem att lagra och jag tror att vi har för tätt (fjällpanel på väggen) en bonde som jag köper hö av lagrar det på en skulle där man ser igenom brädorna alltså springor emellan och där verkar det inte vara något problem.

Men som sagt jag är inte säker alls vilket som är bäst.

Jag köper mindre partier så hinner det inte bli dåligt och i år har jag köpt plastat hö av en kompis som inte hade plats för allt hö så hon plastade in det istället. Det är toppen.
 
Sv: Lagring av torrhö - hur gör ni???

Hö drar fukt ur luften. Om höet är torrt när man förvarar det, ska det förvaras tätt för att inte ta fukt.

Om höet inte är torrt när man tar in det måste man obönhörligen ha en väl utformad skulltork för att det ska bli tjänligt som foder. Det fungerar inte att salta (visst blir tillväxtmiljön sämre för mögel etc, men samtidigt drar salt också fukt ur sin omgivning, t ex ur luften. Då har man alltså fuktig salt på sitt hö).

Köper man plastat hö måste man vara väldigt observant. Eftersom det inte sker någon process i balen efter plasning, kommer luften att vara kvar innanför plasten. Tillsammans med den fukt som är kvar i höet (som ju har en ungefärlig vattenmängd av 16 %) kan det bli en hel del oönskad tillväxt i balarna. Torrt material har dessutom lättare att skada plasten inifrån, vilket innebär att m e m hela balen kan vara perforerad med små, osynliga hål som släpper in fukt och ännu mer luft.
 
Sv: Lagring av torrhö - hur gör ni???

ok. Håller med dej, halm runt sku säkert hjälpa till. Problemet e att vi inte själva har halm, just nu iaf, samt att höet bärgas före halmen :smirk: ... (joo visst kan man köpa oxå o lagra)
Men undrar fortsättningsvis om det finns nån som sett nån annan lösning än halm? Skivor?Pressening ???Väv?Paff?

Jag e lite misstänksam mot plast/pressening - kan bli kondensproblem, eller hur?

O hur lagrar ni balarna?Direkt mot väggen eller med luftspalt emellan?
Jag har en teori om att luftspalten inte e sååå bra..egentligen.. Vi har haft problem med damm på såna ställen i en av ladorna där vi inte fick balarna så bra radade. Luft slapp opp på ett par ställen i några dm breda springor mellan balarna. Resultat damm&mögel i kanten av balarna.
 
Sv: Lagring av torrhö - hur gör ni???

Vi köpte in halm när vi köpte in hö. Det finns rätt mycket annonser ute, oavsett var man bor i landet. Vi fick köra en bra bit, men hellre det än att slänga ett bra hö när man äntligen fått tag i det.

Aldrig pressening direkt på hö. Däremot för att skydda halmen som ligger på höet, något år har nämligen HALMEN fått så mycket fukt att det varit ovettigt att lägga den mot höet.

Har inte hittat något annat som funkar, jag har kört luftspalt mellan yttervägg och halmen, men mot innervägg har jag haft halm dikt ann och sedan hö.
 
Sv: Lagring av torrhö - hur gör ni???

Tack för svaret. Tror def att du har rätt. Halm e bra att använda.

Undrar fortsättningsvis - envis :angel: - om nån har nånannan metod???
 
Sv: Lagring av torrhö - hur gör ni???

vi har alltid lagt ett lager av halm (småbalar) underst,vid sidan och överst och har aldrig behövt kassta ngt hö
 
Sv: Lagring av torrhö - hur gör ni???

Vi tar hem ungefär 40 balar i taget och då har vi dem i en tom box på lastpallar. Stallet är jätteluftigt och höet hinner inte bli dammigt på så kort tid eftersom tre hästar äter av det.

Halmen har vi på lastpallar i ett hörn av stallet (finns ej loft, logen användes till annat).

Spånbalar och hösilage förvarar vi ute, på baksidan av stallet, fast under tak.
 
Sv: Lagring av torrhö - hur gör ni???

Vi har haft vårt hö på loftet ovanför stallet. Där har varit bra cirkulation och tätt. Vi har strött med halm i botten samt lagt halm mellan varje lager och ovanpå höet. Trots detta har vi fått kassera väldigt mycket hö... Kan iof va höet som det varit fel på. Men det blev så mycket till sist vi fick kasta, så vi gick över till hösilage.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sundsvall?
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp