Lagras E-vitamin i kroppen?

K

klabbarparn

Som sagt: lagras e-vitamin i kroppen och finns det risk för överdosering?

Sv: Lagras E-vitamin i kroppen?

Ja det lagras i kroppen och nej det finns ingen risk för överdosering via fodret eller normal dosering av tillskott. Vad som händer i kroppen vid väldigt extremt intag vet man inte riktigt. E-vitamin har en antioxiderande effekt. Men en viss oxidation behövs i kroppen för att destruera ”dåliga” celler. Teoretiskt skulle extrema doser kunna hindra kroppens normala oxidation av oönskade celler. På människa har man sett en viss ökning av lungcancer vid extrem vitE konsumtion. Så lagom är nog bäst! HH

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 815
Foder & Strö Som rubriken lyder. Ska knappa hem linfröolja till mina boys, lutar åt den från Gunnarshögs. Har gett av Eclipse Biofarm å Emin förrut...
Svar
8
· Visningar
717
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 463
Senast: Hgfy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar