W

Winter

Jag ska nu påbörja inridning (igen) på en utav min morfars travare. Han har varit sutten och skrittat på ca.3 gånger innan, men det var ett bra tag sen nu då morfar skulle sälja honom, men köparna ångrade sig för någon vecka sedan, så vi har varit och hämtat hem honom igen. Han är en valack född -04. Har gått på travet, men passade inte för det för han var för "lat".

Iallafall, jag har ridit in en häst åt min morfar innan, men han var väldigt okomplicerad på alla sätt och det var i stort sett bara att hoppa upp och sätta sig och rida redan från början, så att säga. Han gick ju inte i form eller något sånt, men han accepterade ryttaren på en gång och lärde sig väldigt fort.

Nu tänkte jag iallafall lägga upp ett litet schema för att få det så bra som möjligt, har skrivit ner lite, men vet inte ifall det blir för mycket :confused: känner mig lite "över entusiastisk" ang. denna hästen överhuvudtaget eftersom att han samlade sig i en helt okej form efter en stund redan andra gången jag satt på honom.

Iaf, så här hade jag tänkt mig ett par veckor framåt (självklart kommer det inte att bli exakt så här eftersom att jag får anpassa efter hästen, men bara för att ha någon grund):

v.49
Måndag – Vila
Tisdag – Vila
Onsdag – Longera ca. 30 min.
Torsdag – Vila
Fredag – Longera ca. 30 min.
Lördag – Longera ca. 30 min.
Söndag – Longera ca. 30 min.

v.50
Måndag – Vila
Tisdag – Skritta i paddocken ca. 10 min.
Onsdag – Skritta i paddocken ca. 10 min.
Torsdag – Vila
Fredag – Skritt + trav i paddocken ca. 15 min.
Lördag – Skritt + trav i paddocken ca. 30 min.
Söndag – Longera med inspänningar ca. 40 min.

v.51
Måndag – Vila
Tisdag – Gå ut och gå
Onsdag – Gå ut och gå
Torsdag – Vila
Fredag – Rida ut
Lördag – Rida ut
Söndag – Rida ut

v.52
Måndag – Vila
Tisdag – Longera med inspänningar ca. 30 min.
Onsdag – Pass
Torsdag – Vila
Fredag – Pass
Lördag – Markarbete ca. 40 min.
Söndag – Rida ut

v.53
Måndag – Vila
Tisdag – Markarbete ca. 40 min.
Onsdag – Pass
Torsdag – Vila
Fredag – Rida ut
Lördag – Rida ut
Söndag – Longera med inspänningar ca.30 min.

Med pass menar jag att slipa på tex. halter, övergångar osv.

Sv: Lagom?

Jag tycker du är överentusiastisk i longering... :p

30 min 4 dagar i veckan låter mycket...med 3 dagar efter varandra...

40 min 1 dag med inspänning låter också mycket....

Men förmodligen håller du inte på så länge utan räknar fram och avskrittning i tiden?

Nu vet jag inte hur mycket det är van att gå på böjt spår men om det är som du skrev ett tag sedan den blev riden. ..är den kanske inte ens van vid underlaget som du ska longera på?

Sv: Lagom?

Han är aldrig longerad innan, och sadelprovaren kommer inte förrän på Söndag. Därför tänkte jag att det dels kan vara nyttigt för honom att lära sig bli longerad ordentligt, och det lär ju ta mer än en vecka. Han är van vid underlaget är jag longerar, och han är inte riden mycket alls innan utan bara skrittat 3 gånger ungefär, så tyckte att det kunde vara bra med arbete från marken innan jag påbörjar att sitta på honom igen då han är lite trotsig. I tiden jag skriver på longeringen är framskrittning och avskrittning inräknad + en hel del horsemanship övningar. Det är ju bara just denna veckan jag hade planerat att longera så mycket. Men jag vet inte.. Är det ändå för mycket? Jag vill inte att något ska gå fel med lilla pållen heller. Men kan ju också tillägga att när jag longerar så låter jag honom skritta största delen av tiden, dels eftersom han inte är van att gå på böjt spår och dels för att jag tycker det är viktigt att han lär sig hur det ska gå till innan man tar det i snabbare tempo.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Tjatter Jag försöker undvika hemleverans (och är därför inte van vid hur det funkar) men nu har jag beställt en så pass stor sak att det inte...
Svar
4
· Visningar
516
Senast: Silver Girl
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort. Har en 9 årig okastrerad Chihuahua tik. Hon har varit frisk förutom några småsaker under årens lopp. I...
Svar
0
· Visningar
469
Senast: cassina
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 227

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

Omröstningar