W
Winter
Jag ska nu påbörja inridning (igen) på en utav min morfars travare. Han har varit sutten och skrittat på ca.3 gånger innan, men det var ett bra tag sen nu då morfar skulle sälja honom, men köparna ångrade sig för någon vecka sedan, så vi har varit och hämtat hem honom igen. Han är en valack född -04. Har gått på travet, men passade inte för det för han var för "lat".
Iallafall, jag har ridit in en häst åt min morfar innan, men han var väldigt okomplicerad på alla sätt och det var i stort sett bara att hoppa upp och sätta sig och rida redan från början, så att säga. Han gick ju inte i form eller något sånt, men han accepterade ryttaren på en gång och lärde sig väldigt fort.
Nu tänkte jag iallafall lägga upp ett litet schema för att få det så bra som möjligt, har skrivit ner lite, men vet inte ifall det blir för mycket känner mig lite "över entusiastisk" ang. denna hästen överhuvudtaget eftersom att han samlade sig i en helt okej form efter en stund redan andra gången jag satt på honom.
Iaf, så här hade jag tänkt mig ett par veckor framåt (självklart kommer det inte att bli exakt så här eftersom att jag får anpassa efter hästen, men bara för att ha någon grund):
v.49
Måndag – Vila
Tisdag – Vila
Onsdag – Longera ca. 30 min.
Torsdag – Vila
Fredag – Longera ca. 30 min.
Lördag – Longera ca. 30 min.
Söndag – Longera ca. 30 min.
v.50
Måndag – Vila
Tisdag – Skritta i paddocken ca. 10 min.
Onsdag – Skritta i paddocken ca. 10 min.
Torsdag – Vila
Fredag – Skritt + trav i paddocken ca. 15 min.
Lördag – Skritt + trav i paddocken ca. 30 min.
Söndag – Longera med inspänningar ca. 40 min.
v.51
Måndag – Vila
Tisdag – Gå ut och gå
Onsdag – Gå ut och gå
Torsdag – Vila
Fredag – Rida ut
Lördag – Rida ut
Söndag – Rida ut
v.52
Måndag – Vila
Tisdag – Longera med inspänningar ca. 30 min.
Onsdag – Pass
Torsdag – Vila
Fredag – Pass
Lördag – Markarbete ca. 40 min.
Söndag – Rida ut
v.53
Måndag – Vila
Tisdag – Markarbete ca. 40 min.
Onsdag – Pass
Torsdag – Vila
Fredag – Rida ut
Lördag – Rida ut
Söndag – Longera med inspänningar ca.30 min.
Med pass menar jag att slipa på tex. halter, övergångar osv.
Iallafall, jag har ridit in en häst åt min morfar innan, men han var väldigt okomplicerad på alla sätt och det var i stort sett bara att hoppa upp och sätta sig och rida redan från början, så att säga. Han gick ju inte i form eller något sånt, men han accepterade ryttaren på en gång och lärde sig väldigt fort.
Nu tänkte jag iallafall lägga upp ett litet schema för att få det så bra som möjligt, har skrivit ner lite, men vet inte ifall det blir för mycket känner mig lite "över entusiastisk" ang. denna hästen överhuvudtaget eftersom att han samlade sig i en helt okej form efter en stund redan andra gången jag satt på honom.
Iaf, så här hade jag tänkt mig ett par veckor framåt (självklart kommer det inte att bli exakt så här eftersom att jag får anpassa efter hästen, men bara för att ha någon grund):
v.49
Måndag – Vila
Tisdag – Vila
Onsdag – Longera ca. 30 min.
Torsdag – Vila
Fredag – Longera ca. 30 min.
Lördag – Longera ca. 30 min.
Söndag – Longera ca. 30 min.
v.50
Måndag – Vila
Tisdag – Skritta i paddocken ca. 10 min.
Onsdag – Skritta i paddocken ca. 10 min.
Torsdag – Vila
Fredag – Skritt + trav i paddocken ca. 15 min.
Lördag – Skritt + trav i paddocken ca. 30 min.
Söndag – Longera med inspänningar ca. 40 min.
v.51
Måndag – Vila
Tisdag – Gå ut och gå
Onsdag – Gå ut och gå
Torsdag – Vila
Fredag – Rida ut
Lördag – Rida ut
Söndag – Rida ut
v.52
Måndag – Vila
Tisdag – Longera med inspänningar ca. 30 min.
Onsdag – Pass
Torsdag – Vila
Fredag – Pass
Lördag – Markarbete ca. 40 min.
Söndag – Rida ut
v.53
Måndag – Vila
Tisdag – Markarbete ca. 40 min.
Onsdag – Pass
Torsdag – Vila
Fredag – Rida ut
Lördag – Rida ut
Söndag – Longera med inspänningar ca.30 min.
Med pass menar jag att slipa på tex. halter, övergångar osv.