Lagligt eller ej?

MissFideli

Trådstartare
Är det fortfarande olagligt att låta sin icke avelsvärderade/godkända hingst betäcka andras ston? Finns ganska många frågetecken på annonssidorna här på Buke, därva min undrar om dom tagit bort det nu.

Sv: Lagligt eller ej?

Nä det är väl inte borta ännu. Jag är osäker på datume men tror att det gäller fr o m 2005. Att för att en hingst ska få betäcka, även ägarens egna ston så ska han ha en hälsodeklaration (tror det hette så) som visar att det är en frisk och sund häst.
Det är allstå en typ av friskintyg som ersätter avelsvärderingen i laglig mening.

Sedan är det ju upp till rasföreningarna att själv bestämma vilka djur som skall anses stamboksföringsbara. Lär väl betyda att det även i framtiden kommer att krävas ungefär samma som vid avelsvärderingen för att få en hingst godkänd för att lämna stamboksföringsbara avkommor.

Ja det blir väl inte så stor skillnad mot innan...motsvarar då ungefär en vanlig avelsvärdering med skillnaden att man slipper dra iväg med hingsten.Sedan är det ju upp till varje stamboksförande förening vad de vill godta och hur deras regler ser ut.

Den som har hingst för betäckning måste sköta språngrullor och betäckningsrapporter till respektive rasförande förening.

Så om någon nu fick visioner om tex gröna papper efter en egen hbl hingst undan hbl sto...så kan ni nog glömma det direkt....de lär bli lika grå som innan.

Nej!!! Alla hingstar som betäcker skall ha det här hälsointyget. Alltså även dom som idag fritt får betäcka ägarens egna ston. Med andra ord en tjuvbetäckning av en icke "hälsodeklarerad" hingst blir olaglig enligt de nya bestämmelserna.

Så alla som saluför sin egen hingst som inte är avelsvärderad bryter mot lagen? Eller kommer att göra när han väl betäcker?

Senast ändrad:

japp...

just nu gäller att de SKA vara avelsvärderade=olagligt för dem som annonserar ut icke avelsvärderade hingstar.

Nästa år gäller hälsointyget istället...men man får fortfarande delta vid vanlig avelsvärdering om man vill.

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
678
Senast: Hermelin
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 347
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 795
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 558
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka