Läggningsproblem

Sv: Läggningsproblem

Sovmorgonen är ju också ett slags egentid. Jag hade blivit galen om jag hade haft barn som väckte mig i ottan, som en del har.

Framförallt behöver man ju verkligen sin sovmorgon om man ska orka vara uppe med sprudlande småbarn till småtimmarna. :D

Inte jag heller. Jag har haft tur med mina barn på det viset att de ifrån de bara var några år gamla kunde sova längre på morgonen om de hade varit uppe längre än vanligt kvällen innan. När de blev ytterligare lite äldre så kunde de smyga upp och sätta på en film istället för att väcka mig. Det var väldigt skönt att slippa vakna kl 6 på helgerna som många andra blev tvungna till eftersom barnen vaknade då och väckte föräldrarna. Särskilt eftersom jag har varit ensam med mina barn den mesta tiden så har alternativet att ha sovmorgon en dag var på helgen inte funnits.

Delvis knapplån

Jag tycker inte att man ska skaffa barn på de premisserna att man tror att barnen sover hela nätterna från början och att någon annan ska ta hand om dem om de inte sover som man själv vill göra. Det finns inget som säger att förhållandet håller heller utan man kan bli ensam med sin lilla bebis och partnern som var så underbar tidigare och som så gärna ville ha barn drar och bryr sig inte alls om sina barn längre. Det är bara så att när man får barn så får man anpassa sig efter barnen. Visst kan man ha tur att barnen har samma sömnbehov som man själv men det kan lika gärna vara precis tvärtom och då får man ju ro iland med det också. Min son sov t.ex. bara en timme i taget på nätterna fram tills han var 15 månader och han sov aldrig dagtid heller efter tre månaders ålder. Innan tre månader så kunde han sova en halvtimme mitt på dagen om man hade tur men annars var han vaken. Han kunde aldrig ligga och kika i vagnen om han var vaken utan det var gallskrik direkt han vaknade och då skulle han upp direkt. I motsats till min dotter som sov 12-14 timmar varje natt ifrån hon var 14 dagar gammal och som sov i två omgångar minst två timmar/gång på dagtid fram till hon var dryga året. Sen sov hon minst två timmar/gång tills hon var närmare tre år. Hon tyckte att det var enbart mysigt att ligga och kika i vagnen när hon hade vaknat och hon skrek ordentligt första gången när hon var ungefär ett år och då av helt annan orsak.
Barn kan vara så otroligt olika, så är det bara och som förälder så är det bara att anpassa sig. Dottern sover fortfarande gärna och länge medans sonen fortfarande inte alls har särskilt stort sömnbehov nu som vuxna.

Sovmorgonen är ju också ett slags egentid. Jag hade blivit galen om jag hade haft barn som väckte mig i ottan, som en del har.

Framförallt behöver man ju verkligen sin sovmorgon om man ska orka vara uppe med sprudlande småbarn till småtimmarna. :D

Nej, morgonpigga barn är förgörande. Bägge våra barn har haft perioder när de vaknat klockan fem, och det är vidrigt. Jag förvandlas till en aggressiv zombie av sånt, man är dum i huvudet hela dagen och kan knappt jobba. Min äldsta, som är tre, har tack och lov slutat vara morgonpigg nu och är bara kvällspigg, men den lilla är fortfarande kvällspigg och morgonpigg, somnar vid tio och vaknar vid sex. Det är gräsligt.

den lilla är fortfarande kvällspigg och morgonpigg, somnar vid tio och vaknar vid sex. Det är gräsligt.

Låter hemskt!

Om han åtminstone hade sovit 12-8, så man hade haft en chans om än liten att utnyttja hans sovtider till att sova själv.

Jag sänder min varmaste medkänsla och hoppas att han skärper sig snart.

Inte jag heller. Jag har haft tur med mina barn på det viset att de ifrån de bara var några år gamla kunde sova längre på morgonen om de hade varit uppe längre än vanligt kvällen innan. När de blev ytterligare lite äldre så kunde de smyga upp och sätta på en film istället för att väcka mig.

Just det har helt plötsligt inträffat hos oss den här julledigheten :) Innan har den stora (7 år) gått ner och tittat på TV medan den minsta har väckt oss när han vaknat. Nu sover han inne hos oss och vaknar och smyger upp, stänger dörren efter sig och tittar på TV tills vi vuxna vaknar :D Nu sover vi lätt och han har storasyster som som kan hjälpa till så vi lämnar honom inte ensam

Liknande trådar

Övr. Hund Inte så vetenskapligt kanske, men nog så kul :P Man får väl ta det med en nypa salt! VÄDUREN 21 mars-20 april = impulsiv...
2
Svar
34
· Visningar
3 008
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Valet i USA