Läggningsproblem

Sv: Läggningsproblem

Enligt min erfarenhet betyder "stabila läggningsrutiner" ofta att barnet ovillkorligen ska i säng under vissa bestämda ritualer exakt kl 19, eller något liknande.

Jag har svårt att se en enda fördel med att som förälder vara bunden till hemmet med ett sovande barn 365 dagar om året. Det bryter ju sönder allt normalt socialt umgänge för de vuxna.

Jag försökte tillämpa det som Mabuse beskriver, men båda barnen var lite för benägna att vända på dygnet för att det skulle fungera optimalt. Men efter två tre nätter med för lite sömn, somnar man ju oftast rätt tidigt ett par kvällar, så det löser sig ju självt.

Om man måste dra upp dem på morgonen, vill säga. Måste man inte det, spelar det ju inte så stor roll när de går och lägger sig.

Mmm den metoden verkar nice. Haken är att A är hopplös att väcka, speciellt om han somnade sent och somnar sent gör han ofta om han får välja. (har experimenterat till 12 tiden utan tecken på läggningsiver, men självklart vill han lägga sig vissa dagar, det varierar.) Så vi brukar till vardags börja fundera på läggning runt 19. Och om kvällspigga, det är jättetrevligt att kunna råka bli kvar hos mormor till 21 någon veckodag ibland utan att det egentligen är ett problem.

Senast ändrad:

Vilken tur att man inte har något normalt socialt umgänge med andra vuxna :D Jag sover före 19 alla arbetsdagar. Typ snarare vid 17 :rofl:

Vilken tur att man inte har något normalt socialt umgänge med andra vuxna :D Jag sover före 19 alla arbetsdagar. Typ snarare vid 17 :rofl:

Fast du kanske inte gör det när du är ledig? Speciellt runt semester på sommar osv.. För de extrem fall jag har i min bekantskapskrets kan inte släppa på läggningstiden ens under sommaren... Och ha grillkväll kl 17 på sommaren när man helst vill vara kvar vid stranden till senare känns en aning märkligt bara för att deras barn måste gå och lägga sig kl 19 för annars går världen under...

Vi håller på själva rutinen men tiderna kan ju variera, eller ja nu är de så pass stora att vi inte ens behöver följa rutiner om det inte är som i går kväll när min yngsta var helt övertrött.

Jo oftast somnar jag före 19 ändå, det blir så. Under semestern förskjuts tiden lite grann men inte så mycket, sover ofta mer då också.

Men jag är heller inte fysiskt frisk och det spelar säkert in.

Och som tur är kan jag somna överallt :D

Den enda princip jag kan tipsa om är att utgå från vad som funkar och strunta i borden/måsten. Jag tycker inte att det låter ett dugg konstigt att ert barn vill vara med, det har väl gissningsvis varit betydligt mer hallå på kvällstid nu under julen än vad det är normalt. Låt barnet vara uppe och sitta i knät en stund. Som jag ser det finns det inget självändamål med rutiner.

grillkväll kl 17 på sommaren

:D Grillkväll mitt i värsta eftermiddagsvärmen?

Det får mig att tänka på vänner som tyckte att klockan 16 en lördag var en lämplig tid för ost och rödvin, så att de sedan skulle kunna lägga barnen.

Jag är rätt säker på att det inte är för barnens skull man har så fasta rutiner, utan för att föräldrarna känner sig tryggare då.

har experimenterat till 12 tiden utan tecken på läggningsiver

Mina barn var lätt uppe till både klockan 2 och 3 när jag försökte tillämpa att man går och lägger sig när man är trött. Det låter ju annars som en väldigt rimlig princip. (Men funkar inte att gå till dagis/skola efter 4-5, i bästa fall 6 timmars nattsömn.) Före midnatt somnade min son mycket sällan som liten.

Det påstås ju att en del personer har ett inbyggt "biologiskt dygn" som är längre än 24 timmar, och jag tror att det gäller för alla i min familj. Vi vänder extremt lätt på dygnet.

Du får nog ha väldig tur om du ska kunna gå och lägga dig kl 19 med småbarn, kvällarna när något av våra barn sovit kl 19 kan nog räknas på ena handens fingrar.

Jag är rätt säker på att det inte är för barnens skull man har så fasta rutiner, utan för att föräldrarna känner sig tryggare då.

Nej, det är för att de vill ha egentid på kvällen är min erfarenhet. Samt en tro att det krisar om rutiner bryts.

Vårt barn somnar oftast 20-21, sover till 7-8. Är det fest är hon vaken tills hon stupar, det är ju kul!

Som vill ta varenda kväll och nattning, och aldrig göra något utanför hemmet kvällstid? Bussig pappa!

Ni har säkert en bra plan, menar bara att man nog ska vara förberedd på att det de första åren kan vara svårt att få mer än 6 timmars sömn eller så per dygn, i genomsnitt.

Senast ändrad:

Tja om vi ser på hur våra liv ser ut idag, så ja det skulle inte vara några problem.

Sex timmars sammanhängande är mer än vad jag oftast presterar nu, så ingen skillnad där ;)

Det går naturligtvis inte att säga hur livet kommer att se ut när/om det blir barn, jag vet ju bara hur det ser ut nu med de arbetstider vi har.

:D Grillkväll mitt i värsta eftermiddagsvärmen?

Det får mig att tänka på vänner som tyckte att klockan 16 en lördag var en lämplig tid för ost och rödvin, så att de sedan skulle kunna lägga barnen.

Jag tror också att det är så, samma föräldrar har bokhyllor fulla med olika barnuppfostrans böcker, och undrar ständigt hur vi har lagt upp våran uppfostran... Så från att ha varit två väldigt trevliga vuxna som jag gärna umgicks med så har det blivit två föräldrar som jag helst undviker...

Jag har en 2,5-årig dotter och vi har väl inga särskilda rutiner. Generellt sett lägger hon sig vid 20-tiden men är det något särskilt evenemang så får hon vara uppe längre än så. Jag jobbar väldigt oregelbundna tider så väckningstiden skiljer sig också. Börjar jag 6.45 så väcks hon vid 6 och lämnas på dagis 6.15. Är vi lediga så sover hon lätt till 9 och mer därtill.
Innan hon lägger sig så är det tandborstning och pyjamas-påklädning men inga andra särskilda ritualer. När pyjamasen är på och tänderna är borstade så lägger hon sig i sin säng och jag säger godnatt,går ut och stänger dörren och pysslar därefter med mitt. Ibland somnar hon direkt, ibland ligger hon och sjunger för sig själv eller pratar med något gosedjur. Sen sover hon hela natten tills jag väcker henne. Skulle hon vakna på morgonen, i princip aldrig före 8, så ligger hon och pratar eller sjunger lite. Ibland hämtar hon en bok i bokhyllan och läser lite i den.
Är vi bortbjudna så brukar hon hänga med hela tiden. Säger hon ifrån att hon är trött så brukar jag be om att få låna en säng i något rum alternativt en soffa eller så. Då är det bara att lägga henne där så kan hon sova tills vi ska hem.
Väldigt enkel unge sömn-mässigt. Hon kan sova var som helst och nattningen tar inte någon större tid i anspråk.

Hur hon gör när hon är hos sin pappa vet jag faktiskt inte.

Sådär var mina två första också. Inte nummer tre. Han var som Petruskas son, dvs noll sömnbehov vilket var trevligt på kvällarna då han var med men skitjobbigt på mornarna eftersom han var så morrontrött. Visst kunde han ligga inne i sitt rum men sova gjorde han inte, inga ritualer i världen hade fått honom att ändra dygnsrytm, jag är helt säker på att hans biologiska klocka hade(har) många fler timmar än 24

Nej, det är för att de vill ha egentid på kvällen är min erfarenhet. Samt en tro att det krisar om rutiner bryts.

Ja, det där med vuxentid på kvällen känner jag igen. Själv föredrar jag att få sova på morgonen, men det är så klart en läggningsfråga, delvis. Ingen risk att något barn någonsin väckt mig särskilt långt före lunch, om vi säger så.

"Det" som krisar om rutiner bryts, är det egentiden eller är det något mer pedagogiskt, enligt din tolkning?

undrar ständigt hur vi har lagt upp våran uppfostran...

Ja, den frågan är fantastisk! Jag har också fått den. "Lägga upp uppfostran", som om det stackars barnet är ett projekt, som ska kulminera i att man har frambringat den mest perfekta vuxna person som världen någonsin har skådat.

Pumpar man bara barnen fulla med ord, ord och ord och så lite grönsaker ovanpå, så reder det sig nog, svarar jag.

"Det" handlar i de fall jag stött på om att man är helt övertygad om att frångår man detta rigorösa schema kommer barnet aldrig mer somna i bekväm tid, veckor framåt kommer vara saboterade i form av gnäll och sömnsvårigheter och troligen kommer terapi att krävas.

Ungefär som när bekanta tycker jag är larvig som frågar mitt barn vad som önskas till frukost istället för att konsekvent ställa fram gröt och säga att man äter vad som erbjuds...

"Det" handlar i de fall jag stött på om att man är helt övertygad om att frångår man detta rigorösa schema kommer barnet aldrig mer somna i bekväm tid, veckor framåt kommer vara saboterade i form av gnäll och sömnsvårigheter och troligen kommer terapi att krävas.

Bortsett från biten om terapi kan det ju faktiskt vara så med en del barn, att det blir väldigt jobbigt för alla när man frångår rutinen. Då menar jag inte att bar föräldrarna blir störda för att de förlorar egentid utan att det blir jobbigt för barnet.

Jag har en son (5 år) som inte har förmågan att slockna av trötthet inom någon slags rimlig tid. Han är vaken till 3 på natten om det tillåts och det funkar helt enkelt inte när det är vardag. Han är i normala fall trött klockan åtta på kvällen och nattas han då går allt galant. Dra ut på det bara en timme så är gossen övertrött, han gråter, gnäller och blir arg och hela nattningen blir väldigt jobbig för alla.

Det innebär inte att vi inte frångår rutinen ibland. På nyår var han uppe till halv tre på natten och han får följa med på middagar hos bekanta även fast det blir sent också. Det handlar om att vi helt enkelt får välja när det är värt de extra slitningarna.

Vi har inte haft rutiner från början utan att han somnat när han blivit trött, men när han blev 3-4 år funkade inte det längre så då fick vi hitta något nytt sätt och det visade sig att punktlig nattning var det som behövdes.

Det kan ju tilläggas att denna pojke vaknar och kliver upp 7.30 oavsett när han lagt sig kvällen innan så det spelar rätt stor roll när han kommer i säng om han ska få den sömn han behöver.

Mina barn var lätt uppe till både klockan 2 och 3 när jag försökte tillämpa att man går och lägger sig när man är trött. Det låter ju annars som en väldigt rimlig princip. (Men funkar inte att gå till dagis/skola efter 4-5, i bästa fall 6 timmars nattsömn.) Före midnatt somnade min son mycket sällan som liten.

Det påstås ju att en del personer har ett inbyggt "biologiskt dygn" som är längre än 24 timmar, och jag tror att det gäller för alla i min familj. Vi vänder extremt lätt på dygnet.

Jo, vi med. Både jag och min man är kvällsmänniskor och jag vet att min mamma prioriterade sovmorgon framför egentid när jag var liten :)

Liknande trådar

Övr. Hund Inte så vetenskapligt kanske, men nog så kul :P Man får väl ta det med en nypa salt! VÄDUREN 21 mars-20 april = impulsiv...
2
Svar
34
· Visningar
3 008
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA