Läggningsproblem

Stormcast

Trådstartare
Vi har haft en väldigt stabil och regelbunden läggningsrutin för våra barn. I samtal med andra föräldrar förstår vi att vi varit oerhört bortskämda.
Sista dagarna har det dock börjat trassla .... och vi står lite handfalna inför det.:o

Kanske ni har lust att dela med er av erfarenheter och tankar?

När går era 2,5 - 3 åringar och lägger sig?
vad har ni för rutiner?
och framförallt: hur tacklar ni barn som är så trötta att de tappat koordination och talförmåga men "vara vaken-jättepigg" och ställer sig som en tennsoldat i sängen och flyger ur som en groda (för sen ramla och gå in i saker osv).. :meh: :p

Sv: Läggningsproblem

Vi har helt enkelt rent fysiskt fått se till att de (bara stora än så länge, men jag räknar med repris när lilla blir så stor) stannar kvar i sängen och parera det ensidiga slagsmålet som följer med så lite åtbörder som möjligt...

Ett annat alternativ är ju att söva någon annanstans om det fungerar bättre, typ sele/vagn, och sedan flytta över till sängen i sovande skick.

Jag släckte ner och gick och lade mig med barnen och var allmänt tråkig när godnattproceduren med saga osv. var över. Jag låtsades helt enkelt sova och då var det ju inget roligt för barnet att vara uppe själv heller efter ett tag även om jag självklart fick gå och hämta dem ett antal gånger när de "bara skulle". De där tillfällena återkommer då och då under uppväxten och det enda som jag tycker hjälper är att hålla fast vid de vanliga procedurerna och vanorna man har och bara vänta ut att det går över. Visst får man modifiera lite ibland men i det stora hela försökte jag ha kvar de vanliga procedurerna eftersom det skapar trygghet när barnen vet vad som faktiskt gäller. Är det pga övertrötthet så kan man prova att lägga lite tidigare så att barnet faktiskt orkar somna i lugn och ro.

Senast ändrad:

Våra barn lägger sig mellan 21 o 22 på kvällen vanligtvis (1 o 3 år), beroende på när de blir trötta. Jag har aldrig varit med om att de inte kan gå eller prata av trötthet, möjligen att de bara skriker och inte vill prata. Vi väntar bara ut det, i så fall. Vår grundregel är att om man inte vill sova så behöver man inte, så vill man inte vara i sängen är det bara att gå därifrån. Efter kl 22 är vi iofs rätt inne på att då måste man sova för att det är jättesent, men om barnen är vakna då brukar de vara så trötta att de somnar rätt snabbt ändå om de lägger sig i sängen en stund.

Vi upptäckte tidigt att dottern både hade ett stort sömnbehov och var väldigt morgonpigg :p
Så hon lägger sig oftast runt 19-19:30, helt enkelt för att vi vet hur hon mår annars dagen efter. Hon vaknar oftast kl 6-7.
Och eftersom vi alltid haft ungefär samma tider så är hon van vid det och säger till själv ibland redan innan 19 att hon vill sova.
Det är sååå olika för alla barn, men för henne fungerade rutiner, det ger henne en trygghet att veta att nu gäller detta. Under semestrar etc kan vi rucka på tiderna, men märker att hon sover mkt bättre sen när dagis etc börjar igen - med vanliga läggtider.

Vår tjej (1år den 9jan), har vart väldigt känslig för ändrade rutiner och är som ditt ett morgonbarn och vaknar kl 6. Har man tur i vissa fall får man sovmorgon till 7.
Vi ger välling vid 18.00 och innan kl 19 sover hon. Vid vissa speciella tillfällen när vi vart bort på besök så är hon vaken längre, men det blir gnälligt och det övergår i övertrötthet så blir svårt att söva henne istället och sen sover hon iallafall inge längre dagen efter och blir ofta på dåligt humör.

Nu har vi fortfarande spjälsäng till henne och den kommer hon få fortsätta att ha när syskonet kommer i Mars. Men tror att det kommer bli mycket svårare att lägga henne sen när vi byter till en vanlig säng. Nu behöver man bara lägga ner henne så leker hon med gosedjuren, klättrar runt ett tag och sen somnar.
Känns som det är stor risk att hon kommer klättra ur den vanliga sängen och vilja leka istället för att sova. Men tror som TinyWiny skriver att det är bra att släcka ner i rummet efter godnattsaga/mysstund och sen bara vara "tråkig och tyst".

Stormcast: Jag känner igen det där med att tappa koordinationen när barnet är trött. Nu är visserligen vår dotter mycket yngre, men när hon blir trött så kan hon ramla när hon kryper/går in i saker/ramlar när hon går och har svårare att greppa saker och avståndsbedömningen blir sämre.

Vår son, 3 år i mars lägger sig runt 21-tiden. Äter en macka, borstar tänder och byter blöja och hopp i säng. Brukar kunna ta typ 30 min innan han somnar och ibland krävs att man ligger och håller om honom för att han ska ligga still. Någon är hos honom till han somnat, annars går han upp igen (eftersom herrn skulle kunna vara uppe hela natten om han fick).

Vi har försökt "rent fysiskt" och det fungerade inte så bra. Lyfta tillbaka till sängen är ju en grej men det blev ju en kul lek till slut=värdelöst.
Sen vill varken jag eller min partner ta det längre för det nns som att man passerar gränsen till vad som är Ok.
Så länge det inte innebär att ligga och mysa eller kramas för då är det ju tok-enkelt. :)

Hon är för stor för både sele och vagn och spjälsäng. :) Till nöds kan hon åka lite vagn men jag tror inte hon somnar där .... när hon var yngre hade det kunnat fungera.

Tinywiny mfl. rutiner är ju oerhört viktigt. Jag är själv oerhört rutinbunden så vi har haft stadiga rutiner hela vägen. Och det har ju fungerat kanonbra. Släcka ner och vara tråkig har vi kört med hela vägen.

Tack för att ni delat med er av era erfarenheter! :)
Det är ju oerhört olika för alla. Som med
det mesta. ;)

När E var i den åldern brukade vi läsa en saga för honom och sedan ligga kvar tills han hade somnat. Ofta innebar det att man fick låtsas att man sov själv. Hux flux funkade inte det. Han kunde inte somna, det bar stört omöjligt. Vi försökte med sånger, ändra sovtider, läsa flera sagor, ligga där längre men det funkade inte. Till slut gav jag upp och frågade om han ville somna själv. På den frågan svarade han ja, jag gick och han somnade. Därefter gick vi efter sagan och han fick somna själv.

Nu är han 5 år och blir ramlig, grinig, stojig och så om han får vara uppe för länge så vi är stenhårda med nattningstider. Han får helt enkelt inte bli för trött. Lagom trött är bra, för trött är inte roligt för någon.

och framförallt: hur tacklar ni barn som är så trötta att de tappat koordination och talförmåga men "vara vaken-jättepigg" och ställer sig som en tennsoldat i sängen och flyger ur som en groda (för sen ramla och gå in i saker osv)..

Med hot är jag rädd :o ligg still och var tyst eller flytta till din säng, mamma vill sova nu... (ok en vit lögn också, jag går oftast upp sedan även om jag somnar, säger samma sak även när jag läser en bok som jag oftast gör om jag inte är jättetrött.). Ännu mer effektivt när vi hade spjälsäng vid 2,5-3 år, man kan inte hoppa groda så långt i den så då kunde jag hävda att han fick fara runt och prata så mycket han ville i sin säng (dvs ja jag flyttar honom om han hoppar runt).

Konstigt med för stor för spjälsäng, A låg överst på alla kurvor och fick jättebra plats. (om än inte för att hoppa) Han har den ännu men utan kant vid 4,5 års ålder.

(Andra rutiner, vill han sova själv så går vi och kommer tillbaka om han ropar. Vi läser saga (alltifrån Pomperipossa och Rödluvan ur min Skattkammare till Bamse för de minsta eller Vad tror du att det hände sen el dyl) ca 3 st eller en lång, innan han somnar eller sjunger.)

Vi har Inte rutiner. Det går jättebra ändå. Vi gör liknande saker varje kväll men inte nödvändigtvis samma tid, vi anpassar oss helt till tillfälle med läggtid mellan 19-22 beroende på om vi kanske är borta eller det är julafton el om det är dagis dagen efter. Han är ganska tålig för att vara trött, det märks att han är trött men vid hyggligt humör och balans.

Senast ändrad:

Jag är skitmesig med att "hota". Även om det är
milda "hot".

För stor för spjälsängen innebär inte att hon inte ryms. ;)
Det var nog en mer mental "för stor".

All and all: ikväll har allt gått som en dans.
Typiskt då vi lite hade planerat att mysa lite längre. :love:

Vi har haft ung samma rutiner för våra tre barn (de är snart 5 år, 3 år och snart 4 månader)från att de varit runt året. Vi tittar lite på film och dricker välling efter middagen, ca 18:30(började vi dock inte med förrän äldsta var 2,5 år), borstar tänder och tar på pyjamas under tiden. Sen går vi ner och lägger oss tillsammans i äldsta barnets säng. Där läser vi ett kapitel ur någon bok, typ Ronja eller Madicken, sen släcker vi och så sjunger vi någon vaggvisa. Oftast somnar treåringen redan undertiden vi läser, och då lyfter vi över henne i hennes säng, sätter på vaggvisor på babyvakten åt äldsta och går ut. Hon kan då somna själv. Annars sjunger vi och ligger kvar tills de båda somnat. Lilla bebisen är med oxå, men oftast vaken vid den tiden än så länge.

Treåringen har alltid somnat snabbt, men vår äldsta dotter har aldrig gillat det där med att sova, och henne har vi kånkat runt på mkt för att få henne att somna. Ett tag när hon var runt tre kunde hon bara somna i soffan och då fick hon göra det. Vi har många gånger fått ligga och liksom krama henne ganska hårt i sängen för att hon ska ligga kvar och slappna av och inte börja tänka på annat. Men nu senaste året har det liksom vänt och hon somnar nästan bättre på egen hand än om vi ligger kvar. Fast hon behöver alltid få ligga och prata en stund och lufta sina funderingar med oss och med sina gosedjur innan hon kan somna ;)

Mina barn är 4,5 ar och 3 ar. Äldsta har alltid haft svart att sova och det har tagit lang tid för henne att somna. För ngr manader sen började vi "träna" henne till att somna själv, i början tyckte hon inte alls om det men nu fungerar det väldigt bra. 3 aringen har varit lättare att lägga, speciellt sen hon slutade att sova pa dagen (later ungefär som jag kopierade det Freya skev nu :)).

Vi är i stort sätt alltid hemma bade sambon och jag pa kvällarna sa vi tar varsitt barn. Dom brukar titta pa barnprogram och efter "John Blund" är slut kl 19 är det sovdags, da gar vi upp och borstar tänder, tar pa pyjamas och sa far dom välja varsin bok. Sen gar vi in i respektive rum, ligger i sängen och läser och pratar lite om dagen om dom vill. Släcker sen lampan. Hos 3aringen ligger vi kvar brevid henne eller i extra sängen som star i hennes rum. Hon snurrar ungefär 1000 varv men somnar sen ganska fort. Efter lampan är släckt hos 4 aringen pussar vi och kramar godnatt och lämnar sen rummet. Hon brukar ocksa somna ganska fort da. Tidigare när vi lag brevid henne tog det mycket längre tid, framförallt för att hon inte kunde sluta prata.

Dom brukar vakna runt 7 pa morgonen.

Tidigare var vi inte sa noga med läggtiderna och läggningarna var mkt svarare. Men sen vi började ga upp vid 19 sa gar det smidigare och är mindre brak.

Med hot är jag rädd :o ligg still och var tyst eller flytta till din säng, mamma vill sova nu... (ok en vit lögn också, jag går oftast upp sedan även om jag somnar, säger samma sak även när jag läser en bok som jag oftast gör om jag inte är jättetrött.). Ännu mer effektivt när vi hade spjälsäng vid 2,5-3 år, man kan inte hoppa groda så långt i den så då kunde jag hävda att han fick fara runt och prata så mycket han ville i sin säng (dvs ja jag flyttar honom om han hoppar runt).

Konstigt med för stor för spjälsäng, A låg överst på alla kurvor och fick jättebra plats. (om än inte för att hoppa) Han har den ännu men utan kant vid 4,5 års ålder.

(Andra rutiner, vill han sova själv så går vi och kommer tillbaka om han ropar. Vi läser saga (alltifrån Pomperipossa och Rödluvan ur min Skattkammare till Bamse för de minsta eller Vad tror du att det hände sen el dyl) ca 3 st eller en lång, innan han somnar eller sjunger.)

Vi har Inte rutiner. Det går jättebra ändå. Vi gör liknande saker varje kväll men inte nödvändigtvis samma tid, vi anpassar oss helt till tillfälle med läggtid mellan 19-22 beroende på om vi kanske är borta eller det är julafton el om det är dagis dagen efter. Han är ganska tålig för att vara trött, det märks att han är trött men vid hyggligt humör och balans.

Men att göra liknande saker är ju att ha rutiner ;) Barnet kan ju knappast klockan så vilken tid beror ju på vad man gör den aktuella dagen och hur trött barnet är. Jag hade inte heller samma läggningstider året runt utan var barnen lediga dagen efter så fick de vara uppe längre om de ville men rutinerna var desamma på ett ungefär.

KL

Våra barn är 2 och 5½, stora bor varannan vecka hos oss och varannan hos pappan. Så när han är här lägger sambon yngsta och jag lägger stora.
Vi äter kvällsmat runt 17tiden, sedan får de leka eller vad de nu vill göra till kl 18, då hjälps vi alla åt att plocka ihop alla leksaker som alltid ligger överallt :D

Antingen går yngsta och duschar efter det, eller så är han med och kollar på tv en stund. Beror på hur trött han är, men oftast är han uppe till 18.30 ungefär.
Sambon duschar honom, jag gör välling under tiden som han äter i soffan. Oftast sittandes i mitt eller sambons knä. Sedan är det tandborstning och sedan kram godnatt (att få krama alla godnatt är viktigt :love: )
Stora sonen är uppe lite till, sedan duschar han, borstar tänderna och vi läser saga. Sedan kan jag gå ner och han somnar själv, men han vill gärna att jag sitter kvar en stund.

Men att göra liknande saker är ju att ha rutiner ;) Barnet kan ju knappast klockan så vilken tid beror ju på vad man gör den aktuella dagen och hur trött barnet är. Jag hade inte heller samma läggningstider året runt utan var barnen lediga dagen efter så fick de vara uppe längre om de ville men rutinerna var desamma på ett ungefär.

Jo kanske, men det finns personer som verkar vara väldigt exakta och nitiska med tider för alla måltider och sovande. Det är lite det jag tänker på med rutiner. Att borsta tänderna, sätta på pyjamas och lägga sig i en säng osv är ju praktiskt taget oundvikligt innan man lägger sig (precis som att ta fram en gryta, hälla i vatten och sätta på spisen är nära på nödvändigt om man vill koka potatis). Bok antar jag är optional men praktiskt erkänner bokläsande som rutin :D.

Tinywiny mfl. rutiner är ju oerhört viktigt. Jag är själv oerhört rutinbunden så vi har haft stadiga rutiner hela vägen. Och det har ju fungerat kanonbra. Släcka ner och vara tråkig har vi kört med hela vägen.

Men är det verkligen det, oerhört viktigt med rutiner?!
Vissa saker blir ju lätt liknande varandra, man borstar tänder före man lägger sig och alltsomoftast somnar man liggande men att det alltid ska läsas en bok, att det ska "varvas ner" eller att sänggåendet ska ske vid mer eller mindre exakt samma tidpunkt har varit helt oviktigt för oss. Jag ser hellre att tryggheten ska ligga i barnet självt eller att de har en vuxen i närheten som trygghet oavsett om barnet somnar kl 24 i en bekants soffa där familjen är på fest eller kl. 19 i en tågkupé.
8-åringarna lägger sig själv, med 3-åringen så lägger vi oss med honom ett tag eller så får han somna helt själv, det får man läsa av vad som verkar passa. Vi har totalt vänt på dygnet under ledigheten men nu är det skarpt läge imorgon och då antar jag att han kommer att vara rätt trött på kvällen. Ett normalläge en vardag är att han somnar kring 20- 20.30, har han vilat på dagis kan det bli senare. Han går upp 7.30.

Jag håller med! Nu somnar tyvärr inte A i en soffa hos bekanta (han är för kvällspigg) men det vore en väldigt bra sak att kunna som kanske kommer framöver. (Det minns man ju själv från när man var liten hur mysigt det var.)

Senast ändrad:

I den åldern hade vi dels rutiner innan läggdags och sedan i sängen så sjöng vi för barnen, lugna sövande melodier. Var de lite uppe i varv så la vi oss brevid och strök över ryggen eller bara höll om så de kopplade av.
Det fungerar för övrigt fortfarande när den yngsta är 8 år, han var fullständigt övertrött igår efter en sen nyårsnatt med två övernattande kompisar och lek hela dagen. Han kunde inte ens ligga still för att han var så uppe i varv, så då fick jag ta till ligga och hålla om och sjunga för honom. Det tog typ 5 min innan han slappnade av och efter 10 min sov han som en stock. Hade jag gjort en kamp av det hade det säkert tagit över en timme eller två.

Är vi borta hos vänner eller bekanta så kan båda dels somna i soffan framför tvn men min yngsta har större närhetsbehov och sitter då gärna i famnen och somnar till, sen kan man lägga ner honom på en soffa eller liknande. Men han är samtidigt den som är mest kvällspigg och brukar hålla igång för fullt så länge en annan är vaken! ;)

Jag håller med! Nu somnar tyvärr inte A i en soffa hos bekanta (han är för kvällspigg) men det vore en väldigt bra sak att kunna som kanske kommer framöver. (Det minns man ju själv från när man var liten hur mysigt det var.)

Min son har aldrig någonsin somnat i en soffa (inte efter att han slutade ammas i alla fall). Inte på grund av rutiner, utan på grund av kvällspigghet. Men det är ju även väldigt mysigt att sitta på golvet och leka och lyssna medan de vuxna pratar på fester, så det tycker jag inte att du ska vara ledsen över.

Både min son och extradottern blev rätt regelbundet som TS beskriver det. Jag har aldrig tänkt mig att det är något man behöver en strategi för, direkt.

Jag försökte tillämpa det som Mabuse beskriver, men båda barnen var lite för benägna att vända på dygnet för att det skulle fungera optimalt. Men efter två tre nätter med för lite sömn, somnar man ju oftast rätt tidigt ett par kvällar, så det löser sig ju självt.

Om man måste dra upp dem på morgonen, vill säga. Måste man inte det, spelar det ju inte så stor roll när de går och lägger sig.

Plastbarnbarnet var pigg som en lärka vid tvåtiden häromkvällen, han är 2,5 år. Jag föredrar kvällspigga barn, så att inte föräldrarna måste gå hem och lägga dem så himla tidigt, utan man hinner umgås.

Liknande trådar

Övr. Hund Inte så vetenskapligt kanske, men nog så kul :P Man får väl ta det med en nypa salt! VÄDUREN 21 mars-20 april = impulsiv...
2
Svar
34
· Visningar
3 008
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Valet i USA
  • Vinterföräldrar 23/24