Läggning av 8månaders.

Skogstrollet

Trådstartare
Vi har ett litet problem. Sonen är en solstråle och världens enklaste, men vi vet inte riktigt hur vi ska göra med läggningen.

Från dag 1 har han krävt en aktiv insats för att kunna somna, dvs han är inte den som bara slocknar sött om han är trött utan han har behövt antingen åka vagn/bil, tutte/flaska, bäras eller liknande för att kunna somna. Vi har samsovit och gör det fortfarande, nattetid är han idag lite lätt beroende av att just jag är med honom. Vaknar han till somnar han inte om förrän han känner att jag är där och ofta då att min tutte är där också. Bara pappa duger inte, då storgråter han efter mig.
Hittills har det funkat hyfsat, jag har varit trött och lagt mig med honom men nu börjar hans läggningstid komma tidigare och tidigare och gå och lägga mig klockan 20:00 känner jag mig inte riktigt redo för. Dessutom får jag noll egentid då...

Jag är så nära det här att jag inte kan backa och se objektivt på situationen och därmed komma på hur vi går vidare så jag behöver bolla idéer. Hur gör vi nu...?

Han ratar napp, han suger inte på tumme. Har han somnat kan vi inte flytta på honom, då vaknar han.

*riktigt trött och lite lätt snurrig i huvudet*

Sv: Läggning av 8månaders.

För oss släppte det automatiskt att jag var tvungen att vara där när jag slutade amma på natten. Då var sonen närmare året. Tidigare var det precis som du beskriver, omöjligt att få honom att sova...

Går det inte att du lägger honom i eran säng och sen går upp? Det gör vi och ser till att ha det riktigt uppallat med kuddar omkring. Vaknar han så går någon av oss dit och myser lite så han somnar om igen.

Jag har ammat mina till sömns i18 månader.de har alltid sovit i min säng och jag har gått upp när de somnat. Om de har vaknat har jag ammat om dem. Funkade jätte bra för oss. innan bebisen varit stor nog att sova i vanlig säng har jag tagit av benen på sängen och sovit på golvet.

*kl*

Jag har ju inte ammat, utan vi gav ersättning och sedan välling. Det innebär att vi kunde turas om från början.
Vi har gjort så här: Pyjamas, välling/ersättning, sedan läsa saga och en hålla hand tills hon somnar.
Hon går inte och lägger sig själv, utan vi läser en bok och stannar tills hon somnat. Snäckan är nu 2,5 år.
Det har gått i perioder hur lång tid det tar, men nu snittar vi på tio minuter efter att boken är slut.
När hon var 8 månader så var det ett himla springande. Somna-förälder smyger ut-barn vaknar-in och hålla hand-somnar-smyga ut-vakna-hålla hand....

Snabbt och smidigt oftast, men vi måste alltid komma när hon vaknar och hon somnar sällan om själv. Kommer inte sambon ut inom en halvtimme går jag in och väcker honom... och vice versa.

Jag orkar inte ta tag i nån somna-själv-grej känner jag, vet inte var jag ska börja. JAg hoppas hon tröttnar på att ha mig där inom en inte alltför avlägsen framtid. ...och nej, hon sover inte hela nätter (och inte vi heller)...

Känner att jag var till noll hjälp, men var ju skönt att gnälla av sig:D

Han ratar napp, han suger inte på tumme. Har han somnat kan vi inte flytta på honom, då vaknar han.

*riktigt trött och lite lätt snurrig i huvudet*

Prova smyg iväg själv? Så har jag löst det med båda barnen. Gett bröstet i sängen och sen själv smugit iväg ur sängen/rummet.

Nu nattas vår 11månaders i regel i min famn; oftast vid bröstet (suger heller inte på tumme och ratar napp) och när hon somnat ordentligt så bär jag in henne i sängen. Hon vaknar ofta till när jag lägger ner henne, men då är hon ändå såpass trött att jag enkelt får henne att somna om med en hand på täcket eller dylikt.

Och; en sak till; att se till att han är riktigt, riktigt, riktigt TRÖTT när ni lägger honom. Jag kan i efterhand se att vi kämpade alldeles för mycket med nattningarna av vår äldsta; vi "buffade", låg bredvid och sjöng mm i lååånga perioder. Och det blev ett tag bara värre och värre; det som först tagit ca 10 minuter ökade till 20, 30 och mer... NU när vi har nummer två så har vi faktiskt bara lagt henne när hon verkligen visar att hon är riktigt trött.

Åh vad skönt att höra att det funkar likadant för fler! Jo jag skulle kunna smyga upp men törs inte lämna honom själv, han är så snabb och rörlig nu att han skulle kunna klättra över ev. kuddar och rasa ner. Vi har pratat om att lägga madrasserna direkt på golvet, då skulle det nog funka.

Hyacinth, att du tog dig tid att skriva i tråden värmde nog så noll hjälp var att ta i. :-)

Vi börjar lära oss vart fönstret för läggning går. Är han FÖR trött bökar han i en halvtimme innan han somnar men lyckas vi lägga honom strax innan det slocknar han på två minuter. Nu börjar han bli trött allt tidigare på kvällen och somnar bäst runt halv nio.

Lägg absolut madrasserna på golvet. Det tar nog ett åt till innan han kan sova i en säng med ben utan att ni behöver oroa er.

(med mitt första barn bodde vi i ett mobile home och sängen satt fast så jag byggde ut sängen till väggen på två håll och på det tredje byggde jag en hög spjälsängsvägg. Inte helt praktiskt men vi sov gott iaf!)

Har eu läst boken somna utan gråt? Min kompis har precis gjort det med sin bebis (som inte sov bra vad de än gjorde) och är mycket nöjd. Själv kör jag enligt uttrycket "sporra inte den åsna som travar" så om något faktiskt funkat låter jag bli att ändra på det.

Skulle det funka att lägga honom i spjälsängen när han somnat för kvällen och sen ta upp honom i sängen till er när han vaknar för att ammas? Så slipper du vara orolig för att han ska trilla ner.

Min pojke vaknar direkt om man lägger ner honom på rygg, magläge är det enda som gäller. Nu är ju dessutom risken för psd över.

Jag har ammat mina till sömns i18 månader.de har alltid sovit i min säng och jag har gått upp när de somnat. Om de har vaknat har jag ammat om dem. Funkade jätte bra för oss. innan bebisen varit stor nog att sova i vanlig säng har jag tagit av benen på sängen och sovit på golvet.

Har det inte varit jobbigt att vara så låst i 1,5 år, inte kunna åka iväg på kvällen och komma hem efter att bebis somnat eller vara borta över natten på hela den tiden?

Jag har haft bebisen med mej om jag velat vara borta. Min sambo jobbar kväll/natt så jag har ändå varit här. Men nej, det har aldrig känts jobbigt att amma dem till sömns och vi har alltid sovit jättegott.

Vi kan inte få honom att somna i spjälsängen och flytta honom när han somnat går inte, då vaknar han. Hade det funkat hade det inte funnits någon orsak att skriva tråden. :-) Det är så jag skulle vilja göra, men sonen håller inte med. Han vill snuggla nära nära.

Vindvissla, ja jag läst den och när jag försökte med det som beskrevs funkade ingenting längre så vi återgick till minsta motståndets metod.

Och det har inte varit 1.5 år, jag hade bara 3 månaders amningsuppehåll och sen fick jag nummer 2, så mer eller mindre 4 år. Och nej, det har fortfarande inte känts jobbigt.

Dottern kunde bara somna med bröstet i munnen (eller i vagn/bil).
Bara somna i famnen eller i sängen fungerade inte och hon var (är!) extremt lättväckt. Ratade napp o flaska.
När jag insåg att hon ej ammade för att äta och vi alla sov illa tillsammans i sängen så gjorde vi så här:
Eget rum till dottern. Började med att gå runt o vagga i famnen. Lade ner i sojälsängen när hon somnat. Vaknade såklart direkt men då lade jag en hand på ryggen alt lätt buff.
I början en del protester o uppvak med nya vaggningar.
Men det tog inte lång tid innan vi kunde skippa vaggningarna och bara sitta bredvid med hand på ryggen. Och nattvaken avtog.

Nu är hon 2,5 år och vill ha mörk tyst rum. Vi sitter bredvid sängen tills hon somnat, men behöver ej hålla handen på henne. Ev ngn gång om hon är orolig, sjuk etc. Smyyger ut när hon somnat.
Sen sover hon hela natten. Ngt uppvak kan det bli men då räcker det att man stoppar om igen.

Så det går! Man får bara redo att det kan bli en del gnäll o spring i början. Men jag vägrade låta henne ligga o gråta sig till sömns. Tycker sängen ska vara en lugn trygg plats.
Då napp/snutte ej duger får vi föräldrar vara tryggheten tills hon somnat. Och det kan vi leva med.
Alla sover bra hela natten, nattningen tar 10-20 minuter på kvällen.
Trodde jag aldrig när vi låg där och trängdes o sov illa i dubbelsängen. "amma" hela natten funkade ej i längden.

Men alla barn är olika! Och olika saker passar.. Dock känner jag igen så mkt i din situation ts! Lycka till!

*kl*

Vi kör också på egen säng, kom fram till att alla sov bättre när vi inte ligger på varandra hela tiden. Det är skönt att kunna vända på sig...

Alltså jag tänker att det är helt och hållet upp till dig och din familj.

Antingen fortsätter ni som ni gör nu (att ta av ben på sängen låter ju klokt) eller så får ni vara bereda på en del gnäll och jobbiga nätter en period. Jag tror bara det sistnämnda fungerar om man är tillräckligt motiverad, man måste vara "klar" med tidigare rutin och tillräckligt trött på den, annars orkar man inte med jobbet att införa ny rutin.

Elis har ju varit en riktig tuttgris men vi började prova lägga honom själv runt 4 månaders ålder. Det har fungerat till och från, ibland har han kunnat somna själv utan gråt och vakna 2-3 gånger på natten, ibland har det blivit att lägga sig på en madrass på golvet och amma till sömns och sedan amma 7-8 gånger på natten. Nu verkar det dock som det börjar gå åt stadigt åt det bättre hållet. Vi har aldrig "härdat ut", har han blivit ledsen och gråtit har vi tagit upp honom ur sängen, har han inte velat somna om har vi lagt oss tillsammans på golvet, osv. Men rätt som det är har han överraskat med att kunna somna själv.

Tilläggas ska att innan 4 månaders ålder sov Elis i stort sett aldrig utan kroppskontakt. Ibland i vagnen, men då bara korta stunder och förhållandevis sällan.

Vi valde att lägga Elis i eget rum på en gång, så slipper man ta två "diskussioner" samt att vi inte stör varandra så mycket.

Och det har inte varit 1.5 år, jag hade bara 3 månaders amningsuppehåll och sen fick jag nummer 2, så mer eller mindre 4 år. Och nej, det har fortfarande inte känts jobbigt.

Så under fyra år har du aldrig haft någon egen kvällsaktivitet som krävt att du kommit hem senare än barnens läggtid?

Oj, det var verkligen självuppoffrande. Aldrig gå på bio, aldrig gå på teater, aldrig resa bort, aldrig vara med på en sen träning med eller utan häst, aldrig träffa vänner kvällstid. Du har varit med barnen varendaste kväll i fyra år?

Var det en stor omställning, eller var du alltid hemma varje kväll innan du fick barn också?

Åh vad skönt att höra att det funkar likadant för fler! Jo jag skulle kunna smyga upp men törs inte lämna honom själv, han är så snabb och rörlig nu att han skulle kunna klättra över ev. kuddar och rasa ner. Vi har pratat om att lägga madrasserna direkt på golvet, då skulle det nog funka.

Vi gjorde så den perioden att vi rullade ihop täckena och la under bäddmadrassen på sidorna tills vi själva gick och la oss, då lutar sidorna ganska brant uppåt, och även en rörlig bebis kryper inte över dem i sömnen. Kuddar kan man krypa igenom, de flyttar sig ju om man bökar, bäddmadrassen blir stadigare.

En period gjorde vi också så att vi flyttade över till spjälsängen när han somnat ordentligt, de första dagarna vaknade han till, men sen vande han sig vid att flyttas när han hade somnat.

Vi har inte ens övervägt att låta barnet somna ensamt, jag tänker mig att det är något vi tidigast inför om några år (han är 2 nu). Däremot måste det ju gå att lösa att du inte behöver ligga bredvid hela tiden när han väl somnat?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Småbarn Vi har fått problem med läggningen av vårt barn (16 månader). Ofta tar det minst en timme även om han är trött (har tagit tre) och om...
2
Svar
33
· Visningar
5 733
Senast: imzork
·
Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 189
Senast: Meggan
·
Gravid - 1år ... här görs det inget annat än ammas stup i kvarten :D Nej men allvarligt... My är nu 5,5 månad gammal och har alltid varit en...
2
Svar
28
· Visningar
2 794
Senast: Freyja_bus
·
Gravid - 1år Hur är era bebisars sovrutiner? Jag skrev för ca 6 veckor sen om min tjej som då var ca 2 veckor och somnade runt 1 på natten. Nu...
2
Svar
23
· Visningar
3 021

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka