Läggning av 8månaders.

Sv: Läggning av 8månaders.

Svarar allmänt. Vi packade ihop sängen igår och lade madrasserna på golvet. Ikväll nattade jag honom (amning) när han var riktigt trött oxh han somnade direkt. Jag kunde efter det kliva upp och förvirrat stå i vardagsrummet och fråga mig själv vad 17 jag skulle göra nu... :-P Han vaknade efter en halvtimme men jag kunde amma honom till sömns igen.

Så första problemet är väl löst, jag har fått kvällarna tillbaka. Nu vore det ju trevligt om även sambon kunde natta vid behov. Förmodligen gör vi så att jag lägger första gången och vaknar han igen får sambon natta om. Då är sonen så trött att han snabbare accepterar pappa före mig. Sen får vi se hur det går.

Jojust, vi har ställt spjälsängen bredvid madrasserna och den ligger nu i samma höjd. Långsidan på den ska bort och tanken är att successivt kunna flytta över honom i den. Han sover allt tyngre och blir mindre lättväkt ju äldre han blir som tur är.

Senast ändrad:

Alltså om jag hade haft problem med det hade jag kanske ändrat på något, tvingat i barnen en nato och anställt en barnvakt eller nåt. Jag har ju å andra sidan haft min sambo hemma på dagarna och kunnat rida i dagsljus eller springa eller umgås med vänner.

Jag vill tillägga att det går ju faktiskt bra att ta hem kompisar på kvällen också.

För mej har det varit jätte viktigt att amma och n mina barn har vägrat både napp och flaska. Jag har inte sett något biobesök så viktigt att jag känt att jag måste lära dem det.

Nu är barnen två och fyra och sover gott utan napp. Den ena i egen säng och den andra vid min sida. Så trivs vi bäst.

Alltså om jag hade haft problem med det hade jag kanske ändrat på något, tvingat i barnen en nato och anställt en barnvakt eller nåt. Jag har ju å andra sidan haft min sambo hemma på dagarna och kunnat rida i dagsljus eller springa eller umgås med vänner.

Men var du hemma i fyra år?? Annars brukar man ju jobba dagtid, och för den delen ha vänner som gör det också.

Att vara borta enstaka kvällar behöver för övrigt inte alls innebära napptvång och anställd barnvakt. Jag ammade också länge, och hade barn som varken ville ha napp eller flaska. Men det innebär ju inte att det inte går att natta barnet utan tutte, en enkel lösning är såklart att pappan nattar barnet de kvällar man är borta. Utan tutte, då. Så länge man helammar är det såklart svårt att vara borta mer än ett par timmar, men det gäller ju knappast en ettåring.

Mitt barn är idag nästan två, och sover också gott vid min sida, utan napp. Så att enbart mamman nattar i 18 månaders tid är definitivt inget krav för att få till det resultatet.

Senast ändrad:

Nä, jag har inte sagt att jag varit hemma i fyra år. Men jag har jobbat så pass lite att jag kunnat amma så mycket de velat i ett år. Och jag har varit hemma om kvällarna i fyra år.

Brukar och brukar, alla har väl olika vänner med olika jobb och förutsättningar? Jag har inte jobbat heltid dagtid på tio år, och hoppas att jag slipper det i framtiden också.

Men det innebär ju inte att det inte går att natta barnet utan tutte, en enkel lösning är såklart att pappan nattar barnet de kvällar man är borta.

Enkel lösning för mamman möjligtvis som slipper vara hemma och höra gråten.
Jag förstår inte hur du kan använda orden "enkelt" och "såklart" i ett ämne som handlar om individer.

...inte ens för mamman ( eller den föräldern som barnet helst "väljer" för nattning ) när man vet att barnet gråter hysteriskt och länge :/

Senast ändrad:

Enkel lösning för mamman möjligtvis som slipper vara hemma och höra gråten.
Jag förstår inte hur du kan använda orden "enkelt" och "såklart" i ett ämne som handlar om individer.

Men huruvida barnet känner sig tryggt nog med båda föräldrarna för att kunna nattas av bägge föräldrarna går ju faktiskt att påverka, det är inte naturgivet. Att vara två föräldrar i praktiken är en enkel lösning för alla: för barnet, som får två trygga vuxna istället för en, för pappan, som får tillfälle att vara förälder redan från början, och för mamman, som inte behöver ha bördan att vara den enda som kan få bebisen att känna sig trygg. Fördel för alla, helt enkelt. Vilken gråt, för övrigt? Alla barn gråter inte när de ska nattas, så det är inte givet att nattning alltid är likamed gråt.

Och det är just därför ord som enkel och såklart inte kan användas.
Min sambo har inte tuttar, min son har funnit stor trygghet och lugn vid amning på ett sätt som hans far inte kan erbjuda substitut för.
Vilken gråt? Min sons gråt förstås? Jag pratar individnivå och du generaliserar. Kom gärna med praktiska tips på hur sonen ska kunna känna sig lika trygg med sin far som han gör när han ammas av mig. Lugn vid amning ÄR naturgivet och rent biologiskt frammanat. Vad kan pappan erbjuda som är likvärdigt?
För oss har det varit en enkel lösning i praktiken att utgå från vad sonen vill ha och behöver, och det är inte att nattas varannan kväll av pappa, det tror jag kommer när han blir äldre.

Men huruvida barnet känner sig tryggt nog med båda föräldrarna för att kunna nattas av bägge föräldrarna går ju faktiskt att påverka, det är inte naturgivet. Att vara två föräldrar i praktiken är en enkel lösning för alla: för barnet, som får två trygga vuxna istället för en, för pappan, som får tillfälle att vara förälder redan från början, och för mamman, som inte behöver ha bördan att vara den enda som kan få bebisen att känna sig trygg. Fördel för alla, helt enkelt. Vilken gråt, för övrigt? Alla barn gråter inte när de ska nattas, så det är inte givet att nattning alltid är likamed gråt.

Jag tror inte att sövningsammandet har så mycket att göra med vem bebisen känner sig trygg med som den avslappning som amningen (snarare än mamman) erbjuder. Jag skulle aldrig vara beredd att bedöma en pappas föräldraskap eller kvaliteten på på relationen mellan pappan och bebisen på de grunderna.

Vi har i möjligaste mån följt bebisens "önskemål" om nattningen. Om "brösten" inte varit hemma har det ibland kunnat fungera att söva med nappflaska, om inte har vi inte gjort någon regelrätt nattning, då har bebisen istället fått ligga och mysa i famnen/bli buren tills den slocknat av pur utmattning. Och har det inte fungerat att lägga i sängen efter det, så har bebisen helt enkelt fått stanna där den är.

Liknande trådar

Småbarn Vi har fått problem med läggningen av vårt barn (16 månader). Ofta tar det minst en timme även om han är trött (har tagit tre) och om...
2
Svar
33
· Visningar
5 733
Senast: imzork
·
Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 189
Senast: Meggan
·
Gravid - 1år ... här görs det inget annat än ammas stup i kvarten :D Nej men allvarligt... My är nu 5,5 månad gammal och har alltid varit en...
2
Svar
28
· Visningar
2 794
Senast: Freyja_bus
·
Gravid - 1år Hur är era bebisars sovrutiner? Jag skrev för ca 6 veckor sen om min tjej som då var ca 2 veckor och somnade runt 1 på natten. Nu...
2
Svar
23
· Visningar
3 021

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka