Lägger tungan över bettet

M

Mannagrynet

Min häst har börjat med att lägga tungan över bettet när man rider dressyr och går inte riktigt framåt då. Vad ska man göra för att få den att sluta med det? Känns lite trist att behöva använda tungband på en dressyrhäst.

Tips?! :bow:

Sv: Lägger tungan över bettet

Varför inte prova ett bett med en sådan där grej på som gör så att dom inte kan få över tungan över bettet.

Självklart bara om du har kollat så att hästen inte har ont elelr det är något annat som är fel först.

eller ett vanligt tungfelsgummi.

Han är kollad i munnen för två månader sedan (rutinkoll) och det var inga problem då (raspade tänderna då).

Rider på ett Kimberwickbett med tungfrihet. Kan inte sätta på tungfelsgummi på det tror jag (verkar trångt).

Ett annat bett som har möjlighet att få på sig ett tungfelsgummi då?

Eller så kanske han har slutat tycka om tungfriheten?

Nej, jag skaffade Kimberwick för att han la tungan över bettet och jag tänkte att det skulle bli bättre med tungfriheten.

Min häst lägger bara tungan över om jag har oledade bett på henne, även de med tungfrihet. Aldrig på 2- eller 3-ledade bett. Det spelar ingen roll heller om jag höjer upp så hon får 5 rynkor.

Hmm.. det är knepigt det här..

Först red jag på tredelat, sedan på ledat pelham och nu på Kimberwick som inte är fast, men heller inte ledat (det är en "rand" på mitten som gör att man kan vrida det).

Okej, ja då minskar alternativen mer å mer. Har du lust att prova ett bett med tungfelsgummi så kan du göra det. jag kommer inte på något mer, har aldrig upplevt provblemet själv.

Liknande trådar

Trav Jag behöver lite tips och höra era erfarenheter. Jag ska sätta tungband på en häst för första gången. Den drar då snabbt upp tungan i...
2
Svar
34
· Visningar
3 295
Senast: Sel
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 672
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 624
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama