Lägger tungan över bettet - vad göra?

aiquen

Trådstartare
Jag har sedan en tid tillbaka fått problem med min häst vid ridning. Han har helt enkelt börjat lägga tungan över bettet, och sedan går han och fipplar utan att få tillbaka bettet över tungan igen. Han blir alltså inte kontaktbar och märkbart irriterad. Han rids på ett rakt (mullen mouth) pelham, med delta och halvlånga tyglar eftersom han är under igångsättning och således bara skrittas. Jag har aldrig märkt att han lagt tungan över bettet tidigare, utan det har kommit nu, efter en tids vila.

Men nu undrar jag förstås vad jag ska göra? Det går ju inte att fortsätta så här. Jag vill helst inte byta bett heller eftersom det är det här han har fungerat bäst på hittills med tanke på att han kan bli väldigt stark, och att alla knappar (höger, vänster, fortsätt framåt, stanna) ännu inte riktigt sitter där de ska. Tänderna är kollade för ett par år sedan (och dessförinnan... aldrig? Minst fem år tidigare isf) och då såg allt okej ut. Jag har heller inte märkt på något annat håll att tänderna skulle ha blivit dåliga, utan han äter som vanligt och verkar inte vara bekymrad över bettet i övrigt o.s.v.

Så, någon som har något tips? Eller idéer till varför han börjat göra så här?

Det finns ju sk. tungfelsbett som jag antar att man kan använda vid sådana här tillfällen (?) men det innebär ju ett bettbyte som jag inte ställer mig särskilt positiv till. Dock finns det ju även tungfelsgummin o.d. som man kan sätta på andra bett, men jag vet inte alls om det är något alternativ? Vad tror ni?

Tips och förslag mottages tacksamt!
 
Sv: Lägger tungan över bettet - vad göra?

Hej. Vanligt problem som jag också hade med min pålle. Vad har du för snokrem på hästen? Jag red med "vanlig nosrem" men böt till aachenrem som dels gjorde det bättre genom att den knep åt käften på honom och gjorde det svårare för honom att sätta över tungan. Provade med tungfelsbett och som du säger att du är negativ mot att byta bett så, jag tycker inte heller att du bör göra det heller, visst det kan bli bättre men min pålle blev bara störd i munnen av det och verkade inte kunna koncentrera sig på annat än bettet. Han blev även ganska hård i munnen av det. (alltså av tungfelsbettet)

Jag kände på mina träns och märkte att jag kunde höja sidostyckerna ett hål på varje sida och det verkade också vara en hjälp till att han slutade upp med att pallra över tungan.
Om det nu är så att du måste byta bett så prova egg bett med kopparrullar. Det är ju bra för hästar som är hårda i munnen men har hört att det även kan hjälpa hästar med "tungefel". Alltså hästen i fråga kanske är understimulerad i munnen och att han därför puttar över tungan.

Hoppas det löser sig iallafall.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lägger tungan över bettet - vad göra?

Med det här bettet har jag bara en engelsk nosgrimma med tanke på kindkedjan. När jag tömkör på annat bett (tredelat eller rakt tränsbett med mullen mouth) har jag aachen och då har jag heller aldrig upplevt det här problemet, men å andra sidan var det ett tag sedan jag tömkörde nu. Men, tyvärr kan jag alltså inte sätta dit aachen-remmen så länge jag rider på pelhamet. För jag tvivlar på att man ska kombinera kindkedja med aachen- eller remontnosgrimma?

Första gången jag uppmärksammade det här problemt (för bara någon vecka sedan) testade jag att höja bettet/sidostyckena ett hål (till det sista) och det kan hända att det hjälpt lite, men tyvärr inte tillräckligt.

Och ett bett med kopparrullar kanske också kan vara ett alternativ, men helst vill jag ju som sagt inte byta bett ö.h.t. Å andra sidan kanske jag kan testa att även rida honom på tränsbetten ett tag, med aachen-remmen, för att se om han slutar, även om jag går tillbaka till pelhamet sedan. Frågan är dock om det går att stanna honom då, och om medryttaren vill vara med och testa det. ;)

Hm, jag får fundera lite...
 
Sv: Lägger tungan över bettet - vad göra?

Har det uppkommit på sistone så skulle jag innan man börjar med att byta bett, nosgrimmor, tungfelsbett etc få hästens mun ordentligt kontrollerad

kan ha uppkommit t.ex en vass kant
 
Sv: Lägger tungan över bettet - vad göra?

så det kom bara för nån vecka sen? Hm. och du rider på pelhambettet hela tiden? Har hört att man ska rida på tre olika bett i veckan för att hästen inte ska "fastna" på ett enda och för att den ska bli stumulerad. Så kan det möjligtvis inte vara så att han tröttnat på pelhamet?
Det med att använda aachen tillsammans med pelhamet. hm. jag har ridit på det samtidigt och det gick bra. det kanske inte är helt korrekt men det funkar. Inget som stör eller hindrar hästen.
 
Sv: Lägger tungan över bettet - vad göra?

Kanske prova att vara snabbare i handen och aldrig hålla fast honom i bettet för det är oftast då de lägger övertungan.

Att han lägger över tungan beror ju på att han inte är nöjd med det han har i munnen, klart det känns obehagligt när nått klämmer tungan.

Hade samma problem som dig innan, rider också på pelham, men jag har ingen nosgrimma. Om min häst gapar eller lägger över tungan så är det ju MIN hand det är fel på. Eller utbildningen av hästen. Har den inte förstått att tygeltag betyder eftergift/sakta ner så kanske det är något att träna på.
 
Sv: Lägger tungan över bettet - vad göra?

sorry läste inte ditt inlägg så noga. om du rider på halvlånga tyglar så är det ju klart konstigt. jag hade nog bara stoppat tillbaka tungan så fort jag märkte att den var över. Sen får man väl se om det går in i huvudet på hästen..
 
Sv: Lägger tungan över bettet - vad göra?

Om min häst gapar eller lägger över tungan så är det ju MIN hand det är fel på. Eller utbildningen av hästen. Har den inte förstått att tygeltag betyder eftergift/sakta ner så kanske det är något att träna på.

För att hästen lägger över tungan så behöver ju det inte bara bero på ryttarens hand. Jag menar, det finns en hel del andra orsaker. Dels så kan det vara att hästen inte gillar det den har i munnen, att den är understimulerad i munnen, tycker arbetet är tråkigt och gör så för att komma undan. Hästen kan ha ont någonstans, mestadels i munnen då. Kanske nån vass tand?

Så. ryttarens hand behöver det inte vara nå fel på. Ta inte det jag skrivit på fel sätt nu =P jag menar, det kan uppfattas negativt. Finns ju en del bukefalosare här som tror att åsikterna man skriver är för att tracka ner på personer. :confused:
 
Sv: Lägger tungan över bettet - vad göra?

Har det uppkommit på sistone så skulle jag innan man börjar med att byta bett, nosgrimmor, tungfelsbett etc få hästens mun ordentligt kontrollerad

kan ha uppkommit t.ex en vass kant

Men jag tror inte det beror på något fel i munnen. Han har gått lugnt och jättefint (vilket för stunden är ovanligt eftersom han nyss haft en krångel/testperiod med den nya medryttaren) och så plötsligt bara skickat iväg tungan över bettet. Sist hade han gått hur fint som helst i ca 40 minuter när han plötsligt la tungan över. Då var vi nästan hemma och han hade som sagt skött sig exemplariskt hela turen (som för ovanlighetens skull även inkluderade liite arbete på volt, och där han lyssnade jättebra). Vore det smärtreleterat tycker jag alltså att han borde krångla hela tiden, men det gör han inte alls, utan han går snarare bättre och bättre i övrigt.
 
Sv: Lägger tungan över bettet - vad göra?

så det kom bara för nån vecka sen? Hm. och du rider på pelhambettet hela tiden? Har hört att man ska rida på tre olika bett i veckan för att hästen inte ska "fastna" på ett enda och för att den ska bli stumulerad. Så kan det möjligtvis inte vara så att han tröttnat på pelhamet?
Det med att använda aachen tillsammans med pelhamet. hm. jag har ridit på det samtidigt och det gick bra. det kanske inte är helt korrekt men det funkar. Inget som stör eller hindrar hästen.

Nej, som sagt så varierar jag bett en del eftersom ridningen varvas med tömkörning då jag använder dels ett rakt mullen mouth (visserligen precis som pelhamet, men utan hävstången) och ett tredelat. NU var det dock några veckor sedan jag tömkörde sist, men med tanke på att han ändå inte går med pelhamet mer än ca 2 ggr/vecka tror jag inte att han tröttnat. Speciellt inte med tanke på att han inte arbetas någonting.

Ang. nosgrimman har jag bara hört att har man kindkedja är det engelsk nosgrimma som gäller eftersom kindkedjegropen redan är upptagen s.a.s. Men jag ska höra mig för...
 
Senast ändrad:
Sv: Lägger tungan över bettet - vad göra?

Kanske prova att vara snabbare i handen och aldrig hålla fast honom i bettet för det är oftast då de lägger övertungan.

Att han lägger över tungan beror ju på att han inte är nöjd med det han har i munnen, klart det känns obehagligt när nått klämmer tungan.

Hade samma problem som dig innan, rider också på pelham, men jag har ingen nosgrimma. Om min häst gapar eller lägger över tungan så är det ju MIN hand det är fel på. Eller utbildningen av hästen. Har den inte förstått att tygeltag betyder eftergift/sakta ner så kanske det är något att träna på.

Jag personligen är jättenoga med att ge eftergift så fort hästen lyssnar. Det har jag blivit jättepetig med just eftersom jag haft en del problem med att få hästen att stanna/lyssna (därav pelhamet).

Å andra sidan kanske det ligger något i det du säger ändå eftersom det här problemet har uppkommit efter att medryttaren börjat rida. Kanske är hon lite annorlunda/hårdare i handen än vad jag är, det har jag t.o.m. påpekat en gång när jag var med när hon red. Jag får helt enkelt prata med henne att hon får tänka på att vara lätt i handen, speciellt nu när det är ett lite skarpare bett hon rider på. För hästen går ju som sagt bra med henne i övrigt, så kommer vi även förbi det här problemet så kommer det nog bli riktigt bra. Vi får väl börja i den här änden i alla fall.

Det är lustigt hur man ibland ser saker och ting lite klarare om man bara får diskutera med någon. ;) :)
 
Sv: Lägger tungan över bettet - vad göra?

Testa att sänka bettet lite. Vissa hästar lägger tungan över bettet för att mildra smärtan av ett för högt sittande bett (det gör ju jätteont!)
 
Sv: Lägger tungan över bettet - vad göra?

Har det uppkommit på sistone så skulle jag innan man börjar med att byta bett, nosgrimmor, tungfelsbett etc få hästens mun ordentligt kontrollerad

kan ha uppkommit t.ex en vass kant

Ja det kan vara tandproblem om det kommit plötsligt.

TS:

Se till att bettet ligger tillräckligt högt upp och sätt på nosrem. Men framförallt ta reda på vad som är fel och prova annat bett. Den trivs ju upppenbarligen inte med det du rider på.:idea:
 
Sv: Lägger tungan över bettet - vad göra?

Om hästen lägger tungan över bettet så är det ju någonting som är fel, den gör ju inte så utan anledning. Alltså hjälper det inte att sätta bettet högre upp. Det kanske hindrar hästen från att lägga över tungan, men det är fortfarande någonting som gör ont/är fel. Byt bett(tränsbett) och kolla hästens mun.
 
Sv: Lägger tungan över bettet - vad göra?

Om hästen lägger tungan över bettet så är det ju någonting som är fel, den gör ju inte så utan anledning. Alltså hjälper det inte att sätta bettet högre upp. Det kanske hindrar hästen från att lägga över tungan, men det är fortfarande någonting som gör ont/är fel. Byt bett(tränsbett) och kolla hästens mun.

:confused: :confused: Vad menar du? Så här skrev jag:

Men framförallt ta reda på vad som är fel och prova annat bett. Den trivs ju upppenbarligen inte med det du rider på.

Vad säger du emot. :confused:

EN anledning kan dessutom vara att bettet ligger för långt ner och irriterar hästen:idea:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lägger tungan över bettet - vad göra?

*delvis knapplån*

Idag när jag var ute och red provade jag att rida på det tredelade bettet (och aachen) och det gick bra. Han lyssnade fint och gjorde ingen ansats att lägga tungan över bettet. Så jag ska prata med medryttaren nu om det känns okej för henne också att fortsätta med det här, så lägger vi pelhamet på hyllan ett tag. Som det kändes idag tror jag knappt ens att effekten jag från början ville åt med pelhamet behövs längre, och då är det ju onödigt att rida på ett så skarpt bett.

Men fortsätter han att krångla trots bettbytet får jag givetvis gå vidare med saken och kontrollera mun/tänder o.s.v.
 

Liknande trådar

Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 497
Senast: Kristall10
·
R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 890
Senast: Lager
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 336
Träning Funderar på om jag kan få hjälp att tänka omkring vad jag kan göra åt att min häst några få gånger (kanske totalt 6-7 i sitt liv, men...
Svar
13
· Visningar
4 670
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp