Lägger sig ner hela tiden

A

Allyxandria

Hej!

Jag har en maxad c-ponny (22 år) som under de senaste veckorna har börjat lägga sig ner ofta. Förutom att hon lägger sig ner ofta, så verkar hon inte lida eller må dåligt, hon haltar inte och det ser inte ut att vara kolik. Men något måste vara fel, och frågan är vad. Hon verkar lite mer slö än vanligt också. Någon som har en teori om vad det kan vara?

Hon är även lite svullen runt kotan på höger bakben. Det har hon varit i några månader nu, men haltar inte, så jag har inte kollat upp det med veterinär. Det undrar jag också vad det kan vara, någon som kanske vet eller tror?

Förutom detta drabbas hon även under vinterdelen av året av kolik ofta och får hosta (som troligen beror på damm eller mögel i fodret), och hon har även en vrickad hovled på vänster fram som inte läkt riktigt (hon vrickade sig för 3 år sedan), och har varit på många veterinärbesök för detta.

Ganska många problem med henne tyvärr :( Är väl dags att ta dit veterinär nu...

Sv: Lägger sig ner hela tiden

Svårt att säga..det kan ju vara kolikkänning men även ngt annat ..du skrev att hon haft kolik ofta under vinterhalvåret vet du vad kolikanfallen berott på?? Det är ju många saker man kan ändra osv.. för att undvika att det återkommer..
Tex koka linfrö och ge tillsammans med uppblött foder..
Inte kallt vatten på vintern utan ljummet.
bra kvalitee på fodret.
A-fil osv...
Regelbunden motion och avmaskning eter träckprov. Mask kan ge kolikanfall.

Hur ser foderstaten ut nu? Står hon inne på nätterna?
Kolla hur hennes slemhinnor ser ut är de bleka , kan tyda på blodbrist. och man kan då behöva ge järntillskott .. Tröttheten kan komma av blodbrist men också av infektioner , virus etc..
Sen har det ju varit väldigt varmt och det påverkar ju nu med.

Tack för ditt svar! :)

Jag vet inte varför hon fick kolik, men koliken kom när hon började vara inne på nätterna och äta kraftfoder, så det verkar som att det finns något samband där. Hon hade kolikkänningar nästan varje kväll/natt hela vintern som hon åt kraftfoder.

Nu går hon ute dygnet runt, och äter bara gräs.

Hur fungerar det med träckprov? Har aldrig varit med om att ta sånt. Jag förstår att man gör det för att se om hästen har mask. Hon är avmaskad regelbundet, men det garanterar ju inte att där inte finns någon mask. Så det kanske är det som gör att hon får kolik, och det kan väl göra henne lite hängig också? Andra teorier jag har om varför hon hade kolik i vintras är att hon kanske har problem med tänderna eller skador på tarmar, eller något annat...

Det med slemhinnorna måste jag kolla upp imorgon!

Kolla inne på apoteket där finns en låda som heter "Kolla masken" och den kostar 280kr.

Träckprovet är enkelt, du tar 2-3 träckbollar och lägg i påsen som
man får med i lådan. Skicka det sedan tillbaka till dom i lådan.

Jag fick göra det för 2 månader sedan på min tös. Var min första gång med. Enkelt är det. Och snart göra nytt..

Sen kan du väl testa och ge linfrö till hästen, finns i både pellets och frön.. ;)
Det ger lindrig i tarmsystemet, ger det själv till min för att hon fick ett anfall på nyårsafton. "Förstoppningskolik", inte kul :(
Hoppas att få slippa det nu...

Senast ändrad:

Låt en veterinär undersöka hästen!
Det kan vara allt från påverkan av vädret till allvarliga saker som hjärtmuskelinflamtion som gör att hästen ligger mer än normalt.
Är det ofraligt så är det ju sedan bara att låta den ligga om den vill. Är det allvarligare saker så behöver den behandling så fort som möjligt.

Hej igen!!

Har du gjort regelbundna avmaskningar så är det ju inte så troligt att det är av den orsaken..men det du kan göra för att förebygga koliken är att koka linfrö och ge tillsammans med det övriga kraftfodret, fungerade väldigt bra för att stabilisera magen till min valack,. hur är det med vattnet??
Men som Masse säger... det bästa är att du nu först tar ut en veterinär som får ta lite prover osv,,de kan kolla järnvärde och om hon har ngn infektion i kroppen som behöver behandlas med pencillin..är säkert ingen fara men det är bra att utesluta så det inte är ngt som behöver behandlas!!
Har du tempat henne??
Har ni mkt mygg bromsar osv.. så kan de ju bli väldigt trötta av det och av att gå ute dygnet runt och i den´åldern kan de behöva gå in ngn enstaka natt och vila lite från alla kryp..Hoppas det går bra nu.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 900
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 772
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 946
Senast: Jamtland
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 678

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Hjälp!

Hästrelaterat

Tillbaka