lägger sig, när jag kratsar?

B

Bella_

HJÄLP !

min häst på 5år, aldrig blivit skodd förut ska skos snart.
och han lägger sig ner när jag kratsar hovarna ?
hur kan man göra så han inte gör det ?
går det att träna bort eller vad ska man göra ?!

Sv: lägger sig, när jag kratsar?

Jag hade en häst som gjorde så, jag höll i hoven ändå och lät han lägga sig! Gissa om han blev paff?!?!?! Därefter slutade han med det.

Jag säger precis som _Jezzie_ : Håll kvar i hoven. Min häst gjorde så i början och självklart släpper man, det är ju otäckt. Men jag tröttnade på att inte kunna kratsa hennes hovar så jag höll kvar en dag. Och det var så pass obehagligt för henne att hon aldrig gjort om det.

Förutom med nya människor... :grin:

Mitt ena sto gör så när hon verkas. Oavsett hur länge hovslagaren håller i hoven så gör hon det varje gång och har så gjort i över 2år.

Svårt att säga hur man ska göra, om det är en ovana kan det kanske hjälpa att hålla kvar och försöka bryta mönstret. Om hästen tycker det är obehagligt med dålig balans på tre ben så kan det kanske hjälpa att träna försiktigt, bara lyfta en kort stund, försöka lära hästen att lyfta benet genom att bara knacka på benet så att den lyfter själv, allt för att lära hästen att den kan ha balans även på tre ben och inte behöver lägga sig ned.

Är det likadant på alla ben, hade en som gjorde det vid ett framben och det visade sig att han var lite sned i ryggen, slutade med det efter behandling av kiropraktor.
//Stina

Min shirekille höll på och bråkade rätt friskt med mig när han var ny... och det är inte kul förstås. Bland annat gjorde han så som beskrivs här - han sjönk ned helt enkelt tills jag tappade greppet. Jag gjorde precis så som beskrevs här att jag följde med och lät honom gå ned och lägga sig på ett ben... men höll fortfarande i hoven. Efter en stund släppte jag hoven så att han kom upp men tog upp den omgående igen.

Ett par försök och sedan slutade han med den idén...

Däremot kan det vara så att din häst har dålig balans? Jag ställde min så att han kunde ställa rumpan mot en boxvägg och få stöd tills han blivit snällare. Jag band inte heller fast honom utan lät någon hålla i honom vilket gjorde att han blev mycket snällare och tryggare.

Min föredetta ponny la sig också ner bara när man satte på honom skorna men vi ställde honom mot en väg så han kunde luta sig mot den. Och hållde hans huved i famnen så stog han där och sov.:crazy:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
Senast: lirco11
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
581
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
393
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama