Lägger sig i släpet

keramin

Trådstartare
Jag har ett 4-årigt sto lite över 170 cm som nu för andra gången har lagt sig i släpet när jag kör. Båda gångerna har det varit i ett avtag till en annan väg. Jag har kört så långsamt att bilen nästan stått stilla. Hästen är hur lugn som helst att lasta, hon bara går direkt in även efter att ha legat. Det är dock komplicerat att få ut henne eftersom hon är så stor och jag är rädd att hon ska bli skrämd eller allvarligt skadat av sina manövrer.

Jag har ett stort enkelaxlat släp med mellanväggen åt sidan men funderar på om boggie och ingen mellanvägg kan vara till hjälp. Har någon liknande erfarenhet. Hon ska ju bli min tävlingshäst och vi måste ju kunna åka till skogen och träning m m.

Sv: Lägger sig i släpet

Står hon lös i transporten? Bind upp henne såpass att hon inte ska kunna lägga sig...

Naturligtvis är hon bunden. Eftersom benen kan vikas oavsett om huvudet sitter fast eller inte är jag väldigt glad att jag har säkerhetshake på grimskaftet så att hon inte blir hängande när hon väl ligger där. Tilläggas kan att rent teoretiskt skulle hon kunna ligga med nosen fjättrad vid bommen eftersom halsen är så lång.

Hästar förknippar inte att gå in/ut med själva resan, så det är inget konstigt att hon går in igen efter en sådan "liggepisod". Gå in är en sak, vara där inne en sak, gå ut en sak osv, i en hästs hjärna. De kan inte dra slutsatser och alltså inte tänka: Om jag går in där så kanske jag lägger mig och det är inte kul så jag går inte in. Däremot, om det händer tillräckligt många ggr så kan hon till slut koppla den händelsekedjan, genom betingade reflexer som det kallas. Men det har inget att göra med att dra egna slutsatser. Så det är ju bra om du kan komma tillrätta med detta INNAN hon kan koppla ihop själva lastningen med att hon lägger sig därinne.

Jag har själv haft en häst som la sig i trailern för att hon blev rädd. Hon blev i ett sådant "chocktillstånd" att benen bara vek sig. Dvs man märkte inte att hon blev rädd genom att hon blev "hysterisk" utan tvärtom var hon ju jättelugn. Sen bara vek sig benen på henne. Otroligt obehagligt. Och eftersom hon var liten så blev hon hängande med huvudet ovanför bommen. Med ren viljestyrka lyckades jag lyfta henne och få bort bommen så hon kunde andas... Men hon gick också snällt in igen efteråt, för att inom några minuter lägga sig igen...

Mitt råd är att vara kvar i trailern med henne, kanske inte ens köra iväg i början (ifall det händer ngt). En del hästar reagerar som sagt med apati vid rädsla. Vänj henne vid att det är tryggt. Kanske kan ni ha en resvan häst med i släpet?

För min häst är mellanväggen bra, för han får stöd från den. Jag har en med gummi därnere, så han kan stå brett ändå.

Jag förstår ditt resonemang med rädsla och apati. Hennes beteende kan nog främst hänga ihop med ovana att åka. Inne i släpet är hon lugn och intresserad av mig och omgivningen alltså inte på något sätt apatisk. Kanske kan det vara trötthet också. Nu senast hade vi varit och tränat och överraskades av en hagelskur när jag körde hem. Kan föreställa mig dånet under galsfibertaket. Kanske hon spände sig så att när väl skuren slutade blev benen gelé.
Jag har också kört med mellanväggen i mitten och har gummivägg så att hon kan stå, det hjälpte inte det heller.
Som du säger är jag orolig att det ska bli en vana, hittills har det ju inte hänt varje gång men det är oroligt att ge sig iväg själv och veta att man kanske måste få ut en liggande häst på okänd plats.
Hoppas på fler kloka råd.

Har du provat att ha henne på båda sidorna i släpet?
Jag va med om en häst som lutade sig så mycket åt ena sidan att den var tvungen att ha ytter väggen på den sidan, för mellan väggen gav vika och då la hon sig ner, även på den hon åkte med!!!
Endel hästar vill inte åka helt brett och heller inte helt smalt så då kan man ju testa sig fram vad som passar.

Jag hade en foderhäst som inte kunde stå på vänstra sidan då lade han sig när vi svängde vänster, men om han stod på höger sida gick det bra. Givetvis körde jag som du jättesakta i svängarna.
När vi körde bara honom så fick han stå med mellanväggen åt sidan.
Om du inte har provat båda sidorna så kanske det kan vara ide att göra det.

Hoppas att det löser sig.

Hon har stått till vänster och lagt sig i högersväng hur man nu ska tolka detta. Det är ändå en idé att testa att ställa henne på andra sidan. Eller så får jag bara göra vänstersvängar i fortsättningen :angel:

Ja det gäller att noga planera resan så man når sitt mål ändå med dom rätta svängarna. :banana:

Liknande trådar

Hästhantering Hej!Jag har ett halvblods sto nu strax 8 år gammal, hon har kommit lite åt sidan i sin utbildning pga familjelivet... Hon var som ung...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 737
Senast: Bus
·
Hästmänniskan Jag har alltid kört min häst på vänster sida i transporten då man får lära sig att det är säkrast om det skulle hända något, som om tex...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 573
Senast: axel
·
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja ha lite reflektioner över detta. Jag lånade ut mitt halvblod i slutet av 2011, som tränings/tävlingshäst, då var...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 063
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Detta är inte min häst men en väns häst! Hästen är en halvblodsvalack född 2001. Som 2 årig hingst på väg till betet gick han över...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 838
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.