lägger huvudet på sned

Ingridl

Trådstartare
Min treåring har en tendens att lägga huvudet lite på sned åt vänster när jag rider henne rakt fram utomhus, dvs hon vinklar sitt huvud så att nosen pekar ut lite åt vänster. Hon är inte tjafsig i munnen och biter sig inte fast i bettet utan bara lutar huvudet. Jag rider med en remontnosgrimma och ett tredelat Sprenger KK ultra. Hur korrigerar man detta på bästa / enklaste sätt.
 
Sv: lägger huvudet på sned

Skulle kollat om hästen ev är missnöjd med något i utrustningen, är stel/låst i nacken, har något jox med tänderna eller liknande.
 
Sv: lägger huvudet på sned

När min gjorde så var han låst/spänd i nacken och/eller käken. Efter korrigering (massör i vårt fall) blev det bra fick dock åtgärdas regelbundet..
 
Senast ändrad:
Sv: lägger huvudet på sned

Kan du PM:a tips på massör. Vi finns nog i samma område ...
Ska kolla tänder först. Händer ju mycket i en treårings mun, men lite massage skulle hon nog gilla! Misstänker att hon kan vara lite spänd i käken. Hon har en tendens att gnussa tänder om hon blir stressad. Hon gör dock aldrig detta när hon rids.
 
Sv: lägger huvudet på sned

Sist hon kollades i munnen - som två åring - hade hon små, små vargtänder.
Det är dax för ny tandkoll så får vi se hur det ser ut!
 
Sv: lägger huvudet på sned

Låter som hon visar obehag av något stel i nacken eller rent av inte trivs med tränset/bettet
 
Sv: lägger huvudet på sned

Låter precis som att du bör kolla upp tänderna först så blir det nog förändring.
 

Liknande trådar

Utrustning Min häst är vansinnigt känslig i munnen och jag har väldigt svårt att få till en lösning som hon verkar tillfreds med. Jag har extremt...
2
Svar
38
· Visningar
3 985
Senast: Efwa
·
Utrustning Min pålle har en väldigt känslig mun (Och är känslig överhuvud taget överallt;) ), både mungipor, laner och tunga , möjligen att gommen...
2
Svar
33
· Visningar
5 448
Senast: Equilina
·
Utrustning Jag har en ponny som är orolig i munnen, han tuggar och gapar på alla de bett jag har testat. Brukar funka bra på ett bett ett tag, sen...
Svar
9
· Visningar
1 308
Ridning Hej Nu behöver jag lite tips och råd från er kloka här inne. Har hjälpt en vän med sin häst. Denna häst har en förmåga att lägga...
Svar
10
· Visningar
3 176
Senast: Donnatello
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp