Lägger av!

blue_cat_girl

Trådstartare
Jag har ett problem med min travis, när han tävlar så går han kánonfint första biten sedan saktar han av efter ett par hundra meter och sedan går han igång igen, men då är han ju oftas omsprungen, och då lägger han av igen, precis som han tänker"nu skiter jag idetta, jag kommer aldrig i fatt dom". Har hästen uselt självfortroedne eller är han bara lat?

Sv: Lägger av!

Finns inga lata hästar. Bara missförstådda, felfodrade, feltränade och hästar med värk och ledproblem.
Funder aut vilken kategori din häst tillhör och börja därifrån.

Instämmer med föregående skrivare! Ta reda på vad som orsakar detta. Hur gammal är pålle???

Hur är den hemma i träning då?

Jag förutsätter att hästen är helt frisk och genomgången av veterinär...

Jag hade en 4åring med samma symptom, det var lösa benbitar...

min pålle är 7 år, han är vet besiktigad, och jag har en massör som går igenom honom varannan vecka. han får kraft sport, krossad havre och betfor. har provat en massa andra foder, men detta går han bäst på.
När jag tränar hemma så går han kanon bra, inga problem alls. Kan det bero på dåliga erfarenheter från banan? Han ska gå ett lopp till iår, sedan blir det "vintervila", motionköring och riding.

Låter nästan som psyket :confused:

Är han hårt körd i lopp? Legat spets flera lopp?

min pålle är 7 år, han är vet besiktigad, och jag har en massör som går igenom honom varannan vecka. han får kraft sport, krossad havre och betfor. har provat en massa andra foder, men detta går han bäst på.
När jag tränar hemma så går han kanon bra, inga problem alls. Kan det bero på dåliga erfarenheter från banan? Han ska gå ett lopp till iår, sedan blir det "vintervila", motionköring och riding.

Mitt första intryck: Ta bort betforen.(Blodsockerblues:p )
För mycket massage (om den inte har ngn rörelsestörning ny håller på att åtgärda..)(Och jo jag ÄR massör själv..men ändå)
Och träna så mjölksyretröskeln höjs.
Vässa honom med korta snabba intervaller 1-3 dagar före start.
Är Vetbesiktad= Ordentlig hältutredning?

Senast ändrad av en moderator:

Jag har ett problem med min travis, när han tävlar så går han kánonfint första biten sedan saktar han av efter ett par hundra meter och sedan går han igång igen, men då är han ju oftas omsprungen, och då lägger han av igen, precis som han tänker"nu skiter jag idetta, jag kommer aldrig i fatt dom". Har hästen uselt självfortroedne eller är han bara lat?

Halsen? Får han luft?

Kan hända att han har för dålig kondis. Prova att köra eller rida ca 3-4 mil varannan dag i bra tempo . Efter detta kör provlopp som inte har fri fart sista biten så han bara får hänga med hela vägen. Börja med 35 40 tempo i provloppen. Samma sak var med min häst o det här funka för henne. Hon är stor o behöver orka för bära upp sig själv o stärka sitt förtroende.;) Annars bör du kolla din häst så han inte har problem med halsen. Lycka till

Har oxå en häst som funkar lite som din... Men den lägger bara av om den får gå i rygg, eller blir omsprungen.
Jag har inte lyckats hitta något fel på den, utan tror verkligen att den inte "vill" springa om den inte får vara först.

Hur mycket är din häst startad? Tyvärr så låter det lite i mina öron som att hästen har tappat lusten. Lägger av... hmm... vintervila är nog inte någon dum idé. Hitta på roliga saker med hästen och försök hitta gnistan igen! Lycka till! :bump:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 215
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 534
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 342
Senast: Lady_S
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 983
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII