Nja köper inte det helt och hållet. Om jag förstår dig rätt alltsåKommer med en liten teori:
På min förra arbetsplats skaffade sig it-avdelningen en ny kollega, i form av en robot. En av robotens arbetsuppgifter var att hantera alla personalkonton med namnuppgifter osv.
Helt plötsligt en dag hade en massa kollegor fått nya namn, när Kalle Svensson mejlade stod det i outlook Erik Svensson. Och Eva Eriksson hette plötsligt ”Eva Eriksson Nilsson”.
Det visade sig att den här nya robotkollegan nu hämtade alla sina uppgifter direkt från Skatteverket och bytt ut de som tidigare var angivet manuellt. Konsekvensen av detta var att om msn hade flera förnamn och inget av dessa var registrerat hos Skatteverket som tilltalsnamn så hette man numera alla sina förnamn eftersom roboten inte visste vilket som var rätt. Vissa som använt sig av sitt mellannamn i tjänsten blev nu automatiskt enbart sitt efternamn. Osv osv. Minns inte exakt alla konsekvenser men kanske de myndigheter ni får brev från skaffat sig liknande nya kollegor?
Jag heter A B C i förnamn varav A är tilltalsnamn. Jag heter X i mellannamn och Y i efternamn. På jobbet (inom vården) har jag alltid hetat A, X Y, såvida inte chefen är lat och skriver A X eller A Y någon gång istället för båda mina namn. hon verkar inte på det klara vilket hon ska använda när hon bara vill använda ett när man har mellannamn (Y, aldrig X).
Nu förtiden får jag brev i namn A Y, vilket är mitt tilltalsnamn och mitt efternamn, vilket är helt ok att använda juridisk både av mig och av andra. Det är inte så att jag kallas för B X eller C Y, aldrig liknande utan det är mitt korrekta tilltalsnamn och korrekta efternamn som används.
På skatteverket står att mellannamnen (X) används som dubbelefternamn. Så har alltid skett, uteslutande genom åren. Skolgång, jobb, sjukvård, myndigheter osv. Förutom nu. Nu tappar allt fler X av någon anledning, inget annat är fel elelr blandas ihop utan just mellannamnet droppas.
Jag funderar på om det har att göra med att det är just ett mellannamn och i och med förändringen till reglerna med ok med dubbelefternamn men att man inte längre kan ha mellannamn om man inte haft sedan tidigare, och att det då liksom "inte riktigt räknas" i vissa system som ett efternamn.
Mitt förnamn är registrerat som tilltalsnamn och mitt mellannamn är registrerat som mellannamn hos skatteverket.