Lägga spår själv?

N

nässla

Antagligen en dum fråga, men frågar man inte får man ingenting veta så...

Kan jag gå ut själv och lägga ett spår, låta det ligga till sig och sedan ta ut hunden? Eller måste spårläggare och "hundförare" vara olika personer?

Sv: Lägga spår själv?

Det är klart du kan lägga ut spår själv :)
Sen hur det är i tävling vet jag inte.. Men jag aktiverar iallafall våran hund mycket med spår (inte tävling) och då lägger jag spåren själv :)

Tack för ett snabbt svar :bow: Har precis börjat med det där med spår så man vill ju inte strula till det i onödan för vovve.

Om jag inte är helt ute & cyklar så lägger du spåret själv (eller utser någon) i appelklass, spåret är då ca 300m långt, med två vinklar.. 2 apporter + slutapporten, så att lägga spår själv går alldeles utmärkt, viktigast är nog att se till att hunden verkligen spårar (inte vindar/söker).

I Lägre klass (& uppåt) är det inte längre föraren som lägger spåret. Så ska man tävla kan det ju vara bra att öva med andra spårläggare, annars känns det som att det spelar mindre roll.

Jag har precis börjat med spåret & lägger det själv. Men tänkte låta min sambo lägga något rätt snart. Hunden älskar det & har snabbt kommit på vad det går ut på:D

Det är klart du kan lägga ut spår själv :)
Sen hur det är i tävling vet jag inte.. Men jag aktiverar iallafall våran hund mycket med spår (inte tävling) och då lägger jag spåren själv :)

TS får jag lägga in en liten fråga här?

:crazy::crazy::crazy:

Jag är mkt "grön" vad det gäller spår, men är det när man drar något i backen och låter hunden spåra så eller lägger man bara ut ett spår och det får spåra upp det.

Var det någon som fattade vad jag menar???:confused:

Skall man lägga ett spår som på tävling så går man precis som vanligt utan att dra något efter sig. Sedan lägger man spårapporter (pinnar) eller andra prylar i spåret där man går. Dessa skall hunden hitta med hjälp av spårläggarens fotspår.

Det är ju skillnad på olika spår.
Viltspår som jag håller på med är ju att du drar en rådjursklöv efter dig och droppar blod vartannat steg ungefär.
På slutet så binder du fast rådjursskanken och det är ju den som hunden ska leta upp.
Sen försvårar ju du för hunden mad att lägga vinklar, blodstopp etc. Spåret är, om du "tävlar", 600 meter.
Tror det är skott med också nånstans i spåret.

Vi har precis börjat och kommer gå anlagsklass i vår.
Man måste ju träna upp spårkonditionen på hunden och successivt förlänga spåret.

Tack för info.

Både twiggy m och apollo.

jag undrar om du apollo är jägare själv, jag har tagir jägarexamen i år, och finner att min dobbis tycker att detta är roligt och han uppträder mkt duktigt det som jag gjort med honom.

Pm:a gärna mig om mer info ang detta.

Sorry om jag smet in med mina frågor TS.:crazy:

Smit på du bara :) Vi har som sagt precis börjat med spår med vår valp, än så länge så gör vi så att jag tar med favoritleksaken, går ca 100 meter, inte alltför mycket krokar utan tämligen rakt fram. Lägger ner leksaken, går en annan väg tillbaka för att inte förstöra spåret.
Efter en timme ungefär tar vi ut hunden, sätter henne vid början av spåret och säger "leta" (i och med att palnen är att hon ska lära sig hitta folk också sparar vi kommandot "sök" till just människor).
Första två gångerna fick hon se på när vi gick iväg med leksaken och så släppte vi nästan direkt.

Nix det är jag inte.

Men jag har ju köpt en hund med jakt i sig så jag vill att hon ska få utlopp för det.
Viltspår gör jag enbart för hennes skull. Utställningar är för min skull.

Men det är klart att jag siktar på ett viltspårchampionat likaväl som jag vill att hon ska bli utställningschampion också.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! Jag skriver med hopp om att få lite klarhet i vad som gäller angående att gå, d.v.s. lägga spår eller helt enkelt promenera...
2
Svar
20
· Visningar
1 352
Senast: Roheryn
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 260
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 685
Senast: fixi
·
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka