Lägga ner ridningen?

I

idalina

Jag har nu kommit till en punkt i mitt liv när jag känner att jag verkligen måste bryta mig loss och på något sätt ändra min livsstil.
Jag börjar tredje året på gymnasiet nu och är helkörd på att jag ska gå ut med hejdundrande betyg.

Min kära lilla häst är trasig.
Jag köpte henne skadad från banan, då hon hade en 2a v.b pg.a en snedbelastning av korset, som i sin tur berodde på en rejäl hovspricka. Detta var 1,5 år sedan och hovsprickan är borta sedan läänge läänge.. Jag tycker mig heller inte se någon hälta i v.b längre. Men ingen veterinär har ju varit ute och tittat på det heller, så jag vågar inte vara 100% säker.
Vet var ute förra onsdagen och konstaterade att hon måste ha någon slags inflammation i v. framknä. Så hon promeneras 1 h om dagen i 30 dagar och fick en 2 veckors metacam kur.

Hon är 4 år och världens underbaraste, men som sagt inte fräsch, och nu hann ju vet. inte ens kolla bakbenen, så han hakade sig på knäet direkt.
Mina föräldrar börjar även märka att ekonomin tar rejält med stryk av alla sjukkostnader, vi är 5 i familjen och hästen är min. Jag är den edna som rider, men resten av familjen trivs i stallet.

Just nu går allstå allting emot mig, och jag kommer mer och mer in på att faktiskt lägga ner hästeriet ett tag, plugga och verkligen komma igång med mitt liv . För att sedan ta upp det igen.
Foder eller medryttare 5 dagar i veckan är inget alternativ, hästen är ju trasig.. Skulle det ens gå att sälja henne? Usch det är verkligen 10000 tankar i mitt huvud just nu.. Vad skulle ni gjort?

Var snälla mot mig, att erkänna det här för sig själv är inte det lättaste. :cry:

Sv: Lägga ner ridningen?

att köpa en skadad häst kostar mycket pengar och kräver tid.

jag hade definitivt tagit ut vet för att se om det finns nått som kan göra hästen frisk, alt ta bort den.

Jag hade åkt in till klinik med hästen och gjort en ordentlig utredning och se över alternativen efter det.

Det kanske inte finns så mycket att göra för hästen, då kan vissa beslut vara enklare än andra...

en tarsig häst är en mysig kompis, men som sagt... pengarna...
kanske är det bättre för henne att gå i avel eller få vandra vidare?

det låter på dig som att du redan har bestämt dig?
du är inte så gammal än, så passa på att göra det du vill, innan det är för sent. hästarna kommer finnas kvar resten av ditt liv och när som helst du själv vill är det bara att ta upp det igen. :)

du kan ju hitta någon medishäst att rida några dagar i veckor om saknaden blir för stor.

hästeriet är ju en hobby och det ska inte vara ett tvång att hålla på med det. om du känner själv att du vill satsa på dig själv , så ska du göra det, det kommer inte så många fler chanser. tar du inte denna chansen, kanske du kommer på om 10 år att du vill plugga vidare! och du kanske du sitter med 2 barn, en gubbe och ett huslån på över en miljon.... då är det inte riktigt lika lätt. :crazy:

jag tycker absolut du ska tänka till riktigt över detta... prata även med din familj, där har du det bästa stödet du kan få!!!!!

Om du har bestämt dig för hejdundrande betyg (:bow:) och familjens ekonomi får stryk av allt som händer med hästen så är saken klar enligt mig.

Enda återstående frågan är hur du ska göra med hästen. Säger som andra, du måste utreda hästen ordentligt för att kolla vad hon har för framtid och om hon har någon framtid. Sen står det väl mellan sälja till promenad/avel och ta bort?

Lycka till :banana:

kanske är det bättre för henne att gå i avel eller få vandra vidare?

Vad ska hon in i avel att göra med hältor både fram och bak?

Isf ska nog hästen utredas ordentligt på klinik för att se om hältorna är av en olyckshändelse eller dålig hållbarhet.

Ursäkta att jag låter så hård, men är så trött på att höra "hon håller inte för ridning, men hon får fina föl......"

TS

Det låter som om du verkligen måste sätta dig ner, kanske med familjen och fundera på om ni ö h t har råd att fortsätta. Skadade hästar kostar ju som sagt pengar och har man inte obegränsat av den varan så tar de ju slut....

Det kan varken vara roligt för dig eller hästen, svårt läge

*tröstkramar*

Vad ska hon in i avel att göra med hältor både fram och bak?

Isf ska nog hästen utredas ordentligt på klinik för att se om hältorna är av en olyckshändelse eller dålig hållbarhet.

Ursäkta att jag låter så hård, men är så trött på att höra "hon håller inte för ridning, men hon får fina föl......"

det beror givetvis på vilken sorts hälta hästen har. utan att gå närmare in på det, men ärftligt ska inte avlas vidare på... är det hältor som inte är ärftliga, och såpass "bra" att hästen inte lider av dom dagligdags, ser inte jag något hinder till varför hästen kan gå in i avel istället?

just det att "hästen håller inte för ridning, men hon får fina föl" är väl inte dumt alls? under förutsättning att hältorna inte är av sådan natur att hästen lider av dom! jag skulle inte alls ha några problem med att sälja mitt sto som avelsto, om det skull evisa sig att hon inte håller får den ridning jag vill hålla på med...

Liknande trådar

B
Hästhantering Hej! Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 419
Senast: Beritas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar