Lägga ner bom

N

Nortra

Får man lägga ner en bom på framhoppningen och sedan lägga tillbaka den snabbt?
Ska tävla i morgon så svara gärna snabbt! :):D

Sv: Lägga ner bom

svar: jah :) lycka tiill.

säger som trazel, ej på en oxer. :)

Senast ändrad av en moderator:

Du får inte lägga ner bakbommen på oxern. Det måste fortfarande vara samma hindertyp.

Tar du bort bakbommen på oxern blir det ju ett räcke. På räcket kan du ta bort översta bommen, eller ta bort översta bommen i framkant på oxern är OK, men inte bakre. Du får inte heller lägga ner babommen i ena kanten

något som också våra överdommare häromkring brukar påpeka ofta är att om du lägger ner en bom i framkant så får inte de översta skållorna vara tomma.

något som också våra överdommare häromkring brukar påpeka ofta är att om du lägger ner en bom i framkant så får inte de översta skållorna vara tomma.

Har jag aldrig tänkt på, men det har du rätt i. :)

Jag brukar aldrig ta ner räcket när jag börjar hoppa, så det har inte varit aktuellt för mig ;)

Vad jag fått lära mig från en hoppdomare så måste där alltid vila en bom på översta skållorna, alltså får du inte lägga ner en bom på ett räcke utan måste sänka det. Vet dock att många lägger ner den utan o bli tillsagda så jag har själv undrat vad som verkligen gäller... Du får iaf inte lägga ner den på ena sidan bara!
Lycka till imorgon! Ska själv oxå iväg o tävla då!

Vad jag fått lära mig från en hoppdomare så måste där alltid vila en bom på översta skållorna, alltså får du inte lägga ner en bom på ett räcke utan måste sänka det. Vet dock att många lägger ner den utan o bli tillsagda så jag har själv undrat vad som verkligen gäller... Du får iaf inte lägga ner den på ena sidan bara!
Lycka till imorgon! Ska själv oxå iväg o tävla då!

Eller så tar man bort dom översta skållorna helt enkelt som någon påpekade , är nog lättare att sänka hindret

nej det brukar jag aldig heller göra, men det finns ju andra som brukar.

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
510
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
2
· Visningar
153
Anläggning Jag har en paddexbana som jag egentligen är nöjd med men behöver mer material till den och paddex säljs inte längre så tänkte jämna...
Svar
10
· Visningar
623
Senast: tara
·
Gravid - 1år Kommer ofta upp mat igen när vi lägger ner bebis, trots att vi matat mer upprätt, tagit pauser för att rapa mitt i måltiderna, och...
Svar
1
· Visningar
390
Senast: falukorw
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka